گوناگون

“شهر خیرین” نامی دیگر بر پیشانی کرج/ تراکم دانش آموز نفس مدارس را می گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، به لحاظ اهمیت مدرسه سازی و اینکه سرنوشت سعادتمند و یا همراه با شقاوت یک ملت از مدرسه و انگیزه های آینده سازان آن رقم می خورد به گفتگو با علی بهرامی مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان البرز نشستیم تا از وضعیت مدارس در البرزی که شاید دیگر نتوان نوپا نامیدش مطلع شویم.

400 هزار دانش آموز در 14 هزار و 59 کلاس درس در البرز، این استان 72 ملت یا به تعبیری زیبا ایران کوچک تحصیل می کنند که 51 درصد این جمعیت را پسران و 49 درصد آن را دختران در تمامی مقاطع تحصیلی تشکیل می دهند، البته باید در ارائه این آمار نکته ای را ذکر کرد که 81/2 درصد کل دانش آموزان استان در کلانشهر کرج مشغول به تحصیل هستند و متاسفانه تراکم جمعیت در برخی از مدارس شاید نفس مدرسه را هم گرفته باشد چه رسد به نفس دانش آموزان.

گفته می شود ساخت یک مدرسه 20 کلاسه در وضعیت کنونی حدود سه میلیارد تومان هزینه دارد، با توجه به اینکه 50 درصد مدارس استان البرز دو شیفته هستند و برای یک شیفته کردن مدارس استان باید 500 مدرسه ساخته شود، حساب کنید چه میزان اعتبار برای رفع آن نیاز است، در کنار این تعداد مدارس مورد نیاز، 170 هزار مسکن مهر ساخته شده در البرز که هر هزار مسکن آن نیازمند ساخت یک مدرسه است و همچنین کاهش تراکم دانش آموزان در کلاس های درس به 25 نفر  را نیز باید به جمعیت آماری تعداد مدارس استان البرز افزود.

مسئولان می گویند حداقل دو هزار و 500 میلیارد تومان برای رفع این مشکلات نیاز است.

IMG09373715

خیران نیک اندیشی در دروه های گذشته به خصوص در جریان استان شدن البرز سرمایه ها خود را در راه ساخت خانه دوم کودکان و نوجوانان البرزی به کار گرفته اند هرچند که میزان تعهدات مالی این خیران نیک اندیش نشان می دهد که هر سال میزان مشارکت بیش از سال های گذشته بوده اما با وجود ساخت 21 مدرسه با 218 کلاس درس توسط خیران در طول استان شدن البرز در کنار ساخت دیگر فضاهای فرهنگی و آموزشی باز هم به جهت فراهم آوردن فضایی مطلوب برای تحصیل دانش آموزان، یک شیفته شدن مدارس، برون رفت از دو شیفته بودن مدارس و البته شاید در نگاهی موشکافانه سه شیفته شدن مدارس در البرز به خصوص کلانشهر کرج باید 500 مدرسه برای تحصیل جمعیت دانش آموزی ساخته شود، این در حالی است که حدود دو هزار و 400 کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی و دانش آموزان حدود دو هزار و 600 کلاس درس نیز چشم انتظار مقاوم سازی فضای فیزیکی تحصیلشان هستند.

اعتبارات کافی نیست؛ خیران مهم هستند

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت مدارس استان البرز گفت: کافی نبودن اعتبارات نوسازی مدارس، مسئولان استان البرز را بیش از پیش به فکر جذب خیران مدرسه ساز برای بخش های دارای اولویت به خصوص در کلانشهر کرج انداخته است که در این راستا جلسه ای با حضور ایرانی فرماندار کرج، سی سی رئیس مجمع خیران مدرسه ساز استان البرز، دکتر اسپرورین خیر مدرسه ساز که تاکنون دو مدرسه در البرز ساخته است و تنی چند از خیران برگزار شد.

علی بهرامی ادامه داد: دکتر اسپرورین در این جلسه گفت کرج پتانسیل های خوبی برای جذب خیران دارد زیرا در حال حاضر خیرانی فراوانی اعم از خیران مدرسه ساز، خیران سلامت، خیران مسکن ساز و … در این شهر مشارکت دارند و پیشنهاد می شود کرج را شهر خیرین بنامیم تا زمینه های جذب بیشتر را فراهم کنیم.

وی اعلام کرد: لازم است استانداری، فرمانداری ها، دستگاه های مرتبط در این زمینه نقش فعال تری داشته باشند تا با تبلیغات گسترده زمینه تحقق این پیشنهاد فراهم شود که خوشبختانه در گام اول فرماندار کرج از این موضوع استقبال کرد.

جشنواره خیران سرآغاز جلب مشارکت

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس البرز با بیان اینکه آغاز جذب خیران از شانزدهمین جشنواره خیران مدرسه ساز در 29 اردیبهشت ماه جاری خواهد بود، گفت: برای جلب مشارکت های بیشتر علاوه بر تبلیغات رسانه ای خیرانی که در کرج و استان البرز اقدام به مدرسه سازی کرده اند تبلیغات جمعی خواهند داشت.

بهرامی در خصوص وضعیت مدارس گفت: نوسازی البرز از سال 84 تا کنون 99 پروژه را مقاوم سازی کرده است و اگر اعتبارات سال 91 و 92 به صورت کامل اختصاص می یافت می توانستیم تا 150 پروژه را نیز مقاوم سازی کنیم این در حالی است هم اکنون 24 پروژه نیمه تمام تخریب و بازسازی و 51 پروژه نیمه کاره داریم که با توجه به اهداف جشنواره خیران مدرسه ساز امسال مبنی بر تکمیل پروژه های نیمه تمام انتظار می رود اعتبارات تکمیل تعداد یاد شده از سوی خیران تامین شود.

IMG09371598

نیازمند 50 میلیاد تومان برای تامین تجهیزات جایگزین هستیم

وی ادامه داد: سال گذشته 9 میلیارد تومان اعتبار به نوسازی البرز تعلق گرفت و پیش بینی می شود امسال 700 میلیارد تومان به سازمان نوسازی مدارس کشور اختصاص یابد که در صورت تخصیص کامل این اعتبارات بیش از 20 میلیارد تومان برای تخریب و بازسازی هزینه خواهد شود.

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس البرز با اشاره به نیازمندی برای ساخت 500 مدرسه در جهت یک شیفته کردن مدارس گفت: اگر مدارس یک شیفته شوند میزان استهلاک آنها کمتر خواهد شد و علاوه بر اینکه تجهیزات مدارس در مدت زمان طولانی تری فرسوده می شوند تراکم دانش اموزی کاهش و در نتیجه کیفیت آموزش مطلوب تر می شود.

بهرامی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر برای هوشمند سازی و تامین تجهیزات جدید برای مدارس به ازای هر مدرسه حداقل 50 میلیون تومان اعتبار نیاز است و با وضعیت کنونی نیازمند 50 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات جایگزین هستیم، به این دلیل خیران مهم هستند زیرا اعتبارات دولتی برای رفع این مشکلات کافی نیست.

البرز متراکم ترین کلاس های درس را دارد

همچنین خسرو ساکی مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز با بیان اینکه با رشد جمعیتی بالا در استان البرز شاهد رشد سه درصدی دانش آموزان استان نسبت به سال تحصیلی گذشته بوده ایم، اظهار داشت: این آمار در کل کشور کمتر از میزان یاد شده بوده است و در برخی از استانها حتی شاهد کاهش آمار دانش آموزان بوده ایم.

وی افزود: شهرستان های استان البرز در گذشته در سایه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران بوده است و امر موجب شد تا این مناطق مورد توجه جدی قرار نگیرند.

IMG09403443

ساکی گفت: بر طبق اعلام اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان البرز، دو هزار 323 کلاس درس در البرز قابل مقاوم سازی بوده که از این تعداد هزار و 310 کلاس مقاوم سازی و هزار و 13 کلاس نیازمند این عمل است.

وی ادامه داد: همچنین دو هزار و 675 کلاس قابل تخریب و بازسازی است که متاسفانه عمر مفیدشان به اتمام رسیده و تنها یک هزار و 189 کلاس با کمک اعتبارات دولتی و خیران بازسازی شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز تصریح کرد: رشد جمعیت و به تبع آن رشد دانش آموزان موجب ایجاد تراکم در کلاس های درس شده است و باید اعلام کرد که مدارس البرز متراکم ترین کلاس های درس را دارند و این امر به معنی اداره کلاس ها با کیفیت انجام نمی شود.

ساکی در پایان با بیان اینکه در بر اساس محاسبات با توجه به رشد جمعیت و سکونت مردم در طرح های مسکن مهر البرز نیازمند ساخت دو هزار و 148 کلاس جدید است، اظهار داشت: به جرات می توان گفت نیاز البرز در مدرسه سازی حتی بیش از استان های محروم است و تامین این امر تنها با اعتبارات دولتی امکان پذیر نیست و امید می رود خیران البرز را بیش از سایر استان ها مورد توجه قرار دهند.

“مدرسه سازی صدقه جاریه است” این را هم به استناد روایات می توان گفت و هم سخنی است که خیران مدام بر آن تاکید دارند، تنها باید باور داشت که برکات این صدقه جاریه زندگی انسان متحول می کند، برای اثبات این مهم می توان پای صحبت های خیران نشست تا آنان از معجزات زندگیشان بگویند.

………………………….

گزارش از عاطفه بیات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا