گوناگون

“حماس با جدیت در مسیر تحقق آشتی ملی گام برمی‌دارد”

یک عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ضمن تأکید بر این که این جنبش با جدیت تمام در تلاش برای تحقق آشتی ملی است، تصریح کرد که این تصمیمی شورایی و جمعی است و تمامی موسسات وابسته به حماس ملزم به پذیرش آن هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در جریان بازدید از مقر اتحادیه‌های فلسطینی در نوار غزه خاطرنشان کرد که مرحله کنونی نیازمند التزام تمامی طرف ها به شعار “آشتی و صداقت” است تا امنیت و ثبات بر تمامی مناطق فلسطینی سایه افکنده، دودستگی و اختلافات داخلی کنار گذاشته شده و آشتی ملی محقق شود.

ابومرزوق تاکید کرد: اوضاع جاری در غزه اعم از محاصره ظالمانه، فقر، گرسنگی، بیکاری، تعطیلی گذرگاه ها، تخریب تونل ها و کمبود مواد و کالاهای ضروری هرگز تنها عامل تلاش حماس برای تحقق آشتی ملی نبوده، بلکه حماس از قبل تصمیم به تحقق آشتی ملی فلسطین گرفته بود.

این عضو دفتر سیاسی حماس اظهار کرد: فتح نیز همانند حماس با بحران هایی روبرو است و شاید این هم یکی از دلایل تمایل طرفین به تحقق آشتی ملی باشد زیرا اوضاع کرانه باختری چندان بهتر از نوار غزه نیست.

موسی ابومرزوق تصریح کرد که کشورهای عربی به مساله فلسطین پشت کرده و به سبب دودستگی و شکاف داخلی فلسطینیان حمایت های خود از مساله فلسطین را کاهش داده‌اند.

وی تاکید کرد که مساله فلسطین مساله اصلی و مرکزی تمامی جهانیان است و هر کشوری که بخواهد در منطقه نقش و جایگاهی داشته باشد، دروازه آن از فلسطین خواهد بود.

ابومروزق بر ضرورت احیای مجدد مساله فلسطین تاکید و عنوان کرد که این کار تا زمانی که فلسطینیان اختلافات داخلی را کنار نگذارند، ممکن نخواهد بود.

از سوی دیگر، وی پیرامون مناسبات خارجی جنبش حماس نیز تصریح کرد: حماس در برخی کشورها با مشکلاتی مواجه است و بازسازی این روابط و احیای آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما می خواهیم با کمترین خسارت ممکن از مرحله کنونی خارج شویم.

ابومرزوق در ادامه گفت: نمی‌توانیم قید روابط و مناسبات خود با دیگران را بزنیم، ما متمایل به بهبود روابط خود با تمامی کشورها به منظور جلب حمایت مادی و معنوی و بهبود اوضاع معیشتی فلسطینیان مقیم این کشورها هستیم.

وی تاکید کرد که حماس به جز دشمن صهیونیستی تمایل دارد با هر طرفی روابط دوستانه داشته باشد.

ابومرزوق خاطرنشان کرد که موضع آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال آشتی ملی فلسطین نشان می‌دهد که این آشتی با موانع و فشارهای خارجی زیادی تا زمان تحقق نهایی مواجه خواهد بود.

وی در خصوص موانع پیش روی آشتی ملی نیز تصریح کرد: این موانع همیشه وجود داشته و اکنون بسیاری از مسائل و مشکلات در دست بررسی است و ما همچنان با جدیت با تمامی طرف ها جهت تحقق نهایی آشتی ملی در ارتباط خواهیم بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا