گوناگون

4000 نفر در سیستان و بلوچستان شناسنامه ندارند

نماینده مردم چابهار گفت: در استان 4000 نفر فاقد شناسنامه هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه سیستان و بلوچستان، یعقوب جدگال در شورای ثبت احوال نیکشهر افزود: بیشتر افراد فاقد شناسنامه در شهرستان نیکشهر ساکن هستند.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات استان دیر ثبتی و یاعدم ثبت اطلاعات فوت، طلاق و ازدواج است.

نماینده مردم چابهار گفت: برای جلوگیری از سوءاستفاده در جعل شناسنامه باید طرح صدور شناسنامه مکانیزه در تمام استان اجرایی شود.

جدگال بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان از جمله استان‌های کشور است که نسبت به سایر استان‌ها در ثبت وقایع حیاتی از جمله ثبت مرگ و میر با مشکلات بیشتری مواجه است.

وی عدم اطلاع مردم از قوانین ثبت از جمله ثبت در مهلت قانونی 10 روز برای وفات و 15 روز برای فوت را یکی دیگر از دلایل ثبت نکردن یا دیر ثبت کردن این وقایع عنوان می‌کند و می‌افزاید: بی‌شناسنامه بودن پدر نوزاد و ثبت‌نشدن ازدواج پدر و مادر که هر دو مانع ثبت به موقع ولادت نوزاد می‌شود و همچنین همجواری با افغانستان و پاکستان و تردد و سکونت افراد بیگانه در این استان از جمله عواملی است که از گذشته تاکنون باعث کم ثبتی و دیرثبتی وقایع مرگ و میر، ازدواج و ولادت شده است.

تشکیل کمیته برای حل مشکل فاقدین شناسنامه سیستان و بلوچستان

به گزارش ایسنا، دکتر محمد ناظمی اردکانی رییس سازمان ثبت احوال کشور در جلسه شورای هماهنگی ثبت‌احوال شهرستان نیک شهراستان سیستان و بلوچستان، از برطرف شدن مشکل فاقدین شناسنامه در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: کمیته‌ای برای رفع مشکلات این افراد تشکیل شده که از ابتدای امسال فعالیت خود را آغاز کرده‌ است.

وی گفت: تلاش تمامی پرسنل سازمان ثبت‌احوال کشور این است که تمامی وقایع حیاتی در مهلت قانونی انجام شود.

وی افزود: ثبت ولادت در 15 روز، فوت 10 روز و ازدواج و طلاق در مهلت قانونی انجام می‌شود و این توفیق بزرگی است که سازمان ثبت‌احوال برای خود تعریف کرده است.

رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور بیان کرد: در زمینه فاقدین شناسنامه در شهرستان نیک‌شهر و جنوب سیستان و بلوچستان، کمیته‌ای برای رفع مشکلات این افراد تشکیل شده که از ابتدای امسال فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی تصریح‌کرد: تاکنون با پیگیری‌های استاندار و فرمانداران شهرستان‌های سیستان و بلوچستان، دستورالعملی تهیه شده که در آینده‌ای نزدیک با تایید شورای ثبت‌احوال کشور برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی عنوان کرد: باید از ظرفیت‌های موجود در روستاها، معتمدان، اعضای شوراها و ریش‌سفیدان بهره‌گیری شده تا نسبت به رفع و حل و فصل پرونده‌های فاقدین شناسنامه اقدام شود.

معاون وزیر کشور تاکید کرد: افرادی که در حال حاضر پرونده‌هایشان تشکیل شده است از این ظرفیت بهره‌مند شده تا مشکلات موجود در حد و توان و حتی‌المقدور برطرف شود.

ناظمی اردکانی با اشاره به اسناد هویتی اظهارکرد: اسناد هویتی برای تمام ایرانیان حتی در اقصی نقاط جهان صادر خواهد شد و مدارک هویتی در اختیار تک تک آنان که هویت‌شان مورد تایید قرار گیرد، گذارده می‌شود.

وی افزود: در زمینه نشر و آمار اطلاعات کشوری جمعیت یکی از وظایف ذاتی این سازمان این است که با توجه به جمع‌آوری اطلاعات امید می‌رود بتوانیم آمار دقیقی در اختیار مسئولان و تصمیم‌گیران کشور قرار دهیم.

رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمار جمعیت کشور 77 میلیون و 800 هزار نفر است و آمار جمعیتی استان سیستان و بلوچستان دو میلیون و 700 هزار نفر است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا