گوناگون

“شهر ری” نگینی در حاشیه “تهران”

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ شهر ری یکی از مهمترین مناطق تهران از هزاره پنجم قبل از میلاد در فلات مرکزی ایران است، قرار گرفتن شهر ری در میان کویر و کوههای البرز به لحاظ جغرافیایی شرایط مناسبی را برای سکونت اقوام مختلف به وجود آورده است. 

از طرفی قرار گرفتن آن در مسیر راههای تجاری غرب به شرق موقعیت ویژه‌ی را در قرون متمادی به این شهر داده است. شهر ری در دوران اسلامی نیز دوران پر فروغی را گذرانده و تا دوران صفوی کم و بیش از شهرهای آباد این سرزمین برده است. از دوران صفوی به بعد قصبه تهران که از قرای ری بود مورد توجه قرارمی‌گیرد و پس از آن ری زیر سایه تهران به حیات خود ادامه می‌دهد. 

شهر ری در حال حاضر شهری تاریخی و مذهبی است.

مجموعه آثار دوران مختلف که از هزاره پنجم قمری آغاز شده و تا عصر حاضر ادامه پیدا کرده است که مجموعه‌ی بدیع از تاریخ و فرهنگ این کشور را در خود جای داده است. 

از آثار اشکانی و ساسانی و قلعه و باروی ری باستان که بگذریم وجود ده‌ها امامزاده و بقاع متبرک از خصوصیات بارز این شهر تاریخی است. 

بی شک شاخص ترین بقعه متبرکه که در شهر ری مجموعه حضرت عبدالعظیم حسنی است که همچون نگینی در این شهر هر روز خیل مشتاقان فراوانی را به گرد خود جمع می‌کند.

از دیگر بقاع متبرکه می‌توان به امامزاده طاهر که در مجموعه حرم قرار گرفته بقعه امامزاده عبدا… ابیض، بقعه شیخ صدوق، بقعه جوانمرد قصاب و بقعه بی‌بی شهربانو را یاد کرد که در این شهر مدفون هستند. این روزها و در ماه مبارک رمضان شهر ری بیش از روزهای گذشته مأمن دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت است.

هر روز مردم روزه دار از راه‌های دور و نزدیک برای زیارت ودادن خیرات و میراث خود گرد این امامزاده‌ها و بقاع متبرک حضور پیدا می‌کنند. هر روز مردم روزه دار سفره‌های افطاری خود را در صحن و سرای این اماکن متبرکه پهن کرده و در فضای معنوی ویژه‌ی روزه خود را افطار می‌کنند. بد نیست در این روزها شما هم سری به این شهر بزنید و روزه خود را در این اماکن متبرکه و در فضای معنوی خاص افطار کنید.  
 
 
انتهای پیام/ اس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا