گوناگون

شب‌های قدر “دوشنبه”

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران مردم مسلمان تاجیکستان به اقامه نمازهای مستحبی (تراویح) به صورت جماعت در این ماه پایبندند. 

هم چنین تلاوت مداوم و مراسم ختم قرآن از مهمترین آداب مردم در این ماه است.

افطاری دادن از مراسم مهم و مورد توجه این مردم است، مردم تاجیک مهماندوست هستند و به هر بهانه و مناسبتی مهمانی می‌دهند، به ویژه در ماه رمضان کمتر شبی پیش می‌‌آید که خانواده‌ها در منزل خود افطار کنند. 

شب قدر در دهه آخر و شب 27 رمضان،‌مبارک دانسته شده و پیر و جوان در مساجد بیدار می‌مانند و به ادای نماز و قرائت قرآن مشغول می‌شوند و علمای دینی سخنرانی می‌کنند. 

**عراق 

شب اول ماه مبارک رمضان تا آخرین شب نزدیک سحر افراد در کوچه و خیابانها می‌گردند و با زدن طبل مردم را برای تناول سحری و اقامه نماز صبح بیدار می‌کنند. خانواده‌های عراقی در زمان افطار با سینی افطاری وارد مساجد می‌شوند تا آن را با مردم دیگر و نیازمندان تقسیم کنند. 

باقلوا، زولبیا،‌ خرما و سوپ از مواد غذایی مورد علاقه مردم عراق است. 

در اعمال مخصوص شب قدر در این کشور تأکید بسیار به قرائت زیارت امام حسین(ع) شده است. جمعیت انبوهی در کربلا جمع می‌شوند و تا صبح جای خالی در کربلا باقی نمی‌ماند. زیارت نجف اشرف فضای خاص و ویژه‌ای دارد. چون ایام شهادت امیرالمومنین در این ایام عزیز قرار دارد.  

**لبنان 

رویت هلال ماه توسط مسلمانان از سنتهای این کشور است که از دوره‌های قدیم به “ستبانه یا سبیانه” مشهور شده، به طوریکه افرادی که هلال ماه را رویت نموده‌اند در دادگاه شرعی شهادت می‌دهند و در صورت اطمینان مفتی لبنان و قاضیان شرعی از صحت شهادت آنها، آغاز ماه رمضان اعلام رسمی می‌شود.

در این کشور نیز آئین بیدار کردم مردم برای خوردن سحری و به جا آوردن نماز صبح برقرار است. 

انتهای پیام/ اس
 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا