گوناگون

“ارگ بم”کوچک کجاست؟

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، قلعه جهان‌آباد سرخه را ارگ بم کوچک دانست و گفت: این قلعه شاهکار ناشناخته‌ای است که از هر گونه آسیب باید مصون شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، «محمدحسین بحرالعلومی» در نشست بررسی مباحث مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه اظهار کرد: تعداد 22 اثر از این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اما صدها اثر در حوزه گردشگری و تاریخی در این شهرستان قابل شناسایی و ثبت است.

وی وجود خانه‌های تاریخی متعدد از جمله حاج حشمت‌ اللشکر، خانه عزیزی‌ها، چشمه‌های معدنی آبگرم، تلخاب و … را ازجمله قابلیت‌های این شهرستان عنوان کرد و گفت: بافت تاریخی سرخه نیز باید به طور مناسب معرفی شود.

بحرالعلومی با اشاره به وجود امکان برگزاری تور کویرگردی در سرخه، افزود: برگزاری جشنواره‌های گردشگری، نقش موثری در معرفی هر چه بیشتر جاذبه‌های سرخه و جذب سرمایه‌گذار و گردشگر به این شهرستان دارد.

وی گفت: استان سمنان شش عارف برجسته و شناخته شده دارد که آرامگاه دو تن از این عرفا به نام “شیخ محمود مزدقانی” و “شیخ علاء‌الدوله سمنانی” در شهرستان سرخه واقع شده است و توجه به این قابلیت می‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان بر تهیه طرح مطالعاتی تبدیل منطقه تلخاب به مرکز گردشگری، تبدیل شبستان مسجد چهلستون به موزه، ساماندهی محله مسجد جامع چهلستون و … تاکید کرد.

شهرستان سرخه در 20 کیلومتری غربی شهر سمنان، واقع شده است.

صاحب‌نظران بر اساس آثار به جا مانده، اسامی محلات و کوچه باغ‌ها و گویش‌های سرخه‌ای، قدمت شهر و قوم سرخه‌ای را مربوط به دوره ساسانیان می‌دانند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا