گوناگون

تدوین سند چشم‌انداز سه ساله توسعه در جهاد دانشگاهی

رئیس جهاد دانشگاهی همدان گفت: در راستای عینیت بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری، جهاد دانشگاهی، نسبت به تنظیم سند چشم‌انداز سه ساله توسعه بعنوان یک نقشه‌ی استراتژیک در سطح کلان کشوری و بر اساس اسناد بالادستی اقدام کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی همدان، «اکبر اسدی» امروز(سه‌شنبه 14 مردادماه)، در نشست خبری به مناسبت سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی با اشاره به هفته‌ی خبرنگار و رسالت مهم و خطیر رسانه‌ها اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با ابتکار عمل، سه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) و هفته‌نامه‌ی بازار کار را تأسیس کرد، از همین‌رو از اهمیت و سختی کار خبرنگاران در حوزه‌ی رسانه به خوبی آگاه است.

وی 15 درصد بودجه‌ی مجموعه‌ی جهاد دانشگاهی را دولتی و 85 درصد دیگر را خودگردان دانست و خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی در سال 59 در سطح دانشگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کرد.

رسانه‌ها حلقه‌ی ارتباطی میان مردم و مسئولان هستند

وی ادامه داد: یکی از شاخصه‌ها در تعیین سطح توسعه‌ی جوامع بحث رسانه است، هرچه رسانه به‌لحاظ کمی و کیفی، جایگاه بالاتری داشته باشد، توسعه‌یافته‌تر تلقی می‌شود.

اسدی عصر حاضر را عصر ارتباطات دانست و افزود: خبرنگاران رسالت مهمی برعهده دارند، اصحاب رسانه، حلقه‌ی ارتباطی میان مسئولان و مردم هستند که با رعایت اخلاق حرفه‌ای می‌توانند مثبت‌اندیشی را در جامعه به وجود آورند.

وی اطلاع‌رسانی رسانه‌های دنیای غرب را غیرواقعی خواند و گفت: این رسانه‌ها واقعیات را وارونه جلوه داده و رسالت خود را به‌درستی انجام نمی‌دهند، همان طور که در جنگ غزه، مردم بی‌دفاع غزه مورد تهاجم رژیم غاصب اسرائیل قرارگرفتند، رسانه‌های غربی طوری وانمود می‌کنند که گویا اصلاً اتفاقی رخ نداده است.

اسدی با اشاره به سالگرد جهاد دانشگاهی و نامگذاری سال جدید با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: امسال، نقطه‌ی عطفی برای همه‌ی جهادگران دانشگاهی محسوب می‌شود و رهبر معظم انقلاب، سبک بومی شده مدیریت را که ریشه در آموزه‌های دینی دارد و مبتنی بر تعهد، تخصص و تلاش و کوشش مضاعف است را چاره‌ای برای برطرف کردن مشکلات مطرح کردند.

وی مدیریت جهادی را بر پایه‌ی دو عنصر نیروی انسانی متعهد و سرمایه‌ی اجتماعی برشمرد و بزرگترین سرمایه‌ی اجتماعی را لطف و عنایت خاصه رهبر معظم انقلاب دانست.

اسدی با اشاره به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با جهادگران، اظهار کرد: در این دیدار رهبر انقلاب بیانات و تعابیر ارزشمندی را در خصوص رسالت جهاد به کار بردند که این تعابیر حاکی از ژرف‌اندیشی ایشان در خصوص فعالیت‌های این نهاد انقلابی است و این نوع نگاه رهبری به جهاد بار مسئولیت جهادگران را در راستای منویات ایشان سنگین می‌کند.

سند چشم‌انداز سه ساله در جهاد دانشگاهی تدوین شده است

وی افزود: در راستای عینیت بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری، جهاد دانشگاهی نسبت به تنظیم سند چشم‌انداز سه ساله توسعه بعنوان یک نقشه‌ی استراتژیک در سطح کلان کشوری و بر اساس اسناد بالادستی اقدام کرده است.

اسدی ادامه داد: در این نقشه برنامه‌ی جامع و خط و مشی کلی این نهاد در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و زیربنایی بر اساس ظرفیت‌های بومی هر استان تنظیم و وضعیت کنونی و اهداف آینده آن چشم‌انداز در این سند ترسیم شده است.

وی فعالیت‌های جهاد دانشگاهی واحد همدان در سطح استان را در قالب چهار معاونت فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و پشتیبانی دانست و ادامه داد: این چهار معاونت زیر مجموعه‌ی جهاد دانشگاهی هستند که فعالیت‌های متعددی دارند.

اسدی با اشاره به معاونت پژوهشی گفت: این معاونت متشکل از مرکز طب کار با 7500 مراجعه‌کننده در سال گذشته و با ارائه‌ی خدماتی از جمله صدور کارت سلامت رانندگان بخش حمل و نقل جاده‌ای، معاینات دوره‌ای کارکنان کارخانجات و آزمایشگاه تشخیص طبی با ارائه‌ی خدمات به 25 هزار نفر در سال گذشته است.

بانک خون بندناف یک برند معتبر برای جهاد دانشگاهی است

رئیس جهاد دانشگاهی همدان در ادامه، بخش‌های فعال آزمایشگاه تشخیص طبی جهاد دانشگاهی همدان را بخش‌های هورمون‌شناسی، میکروب‌شناسی، انگل‌شناسی، بیوشیمی، سرولوژی و ایمونولوژی دانست و تصریح کرد: این آزمایشگاه به علت تعرفه پائین و ارائه‌ی خدمات مطلوب از استقبال خوبی برخوردار است، طوری‌که امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، به صورت ماهیانه 200 نفر افزایش پذیرش داشته است.

وی فعالیت نمایندگی خون بندناف پژوهشکده‌ی رویان را از دیگر فعالیت‌های جهاد دانست و گفت: شعار این بخش، پس‌انداز سلامت است. این بخش یک برند معتبر برای جهاد دانشگاهی است که تاکنون 600 نفر در این قسمت پذیرش شده‌اند. هم‌چنین از ابتدای سال تاکنون 70 نفر با این مرکز عقد قرارداد داشتند و شمار بهره‌مندان خون بند ناف پژوهشکده‌ی رویان با توجه به برنامه‌ریزی‌های خوب امسال، نسبت به مدت مشابه پارسال 150 درصد افزایش یافته است.

اسدی با اشاره به ذخیره‌سازی خون بندناف در بانک خون بندناف رویان، خاطرنشان کرد: با این اقدام، افراد تا 20 سال می‌توانند از سلول‌های بنیادینی که در خون بندناف وجود دارد برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج خود واعضای خانواده خود استفاده کنند.

سلامتکده‌ی جهاد دانشگاهی همدان تأسیس می‌شود

رئیس جهاد دانشگاهی همدان با اشاره به تأسیس سلامتکده اظهار کرد: داروهایی که برای اساتید و متخصصان در سلامتکده تجویز می‌شود از گیاهان دارویی و استاندارد است که در همین راستا، زمینی به مساحت 7.5 هکتار برای کشت گیاهان دارویی در نظر گرفته شده، هم‌چنین با توجه به مشکل کم‌آبی در استان، ترویج این نوع کشت گیاهان دارویی می‌تواند الگوی مناسبی برای کشاورزان استان نیز باشد.

اسدی پیگیری و راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری در استان را از دیگر برنامه‌های جهاد دانشگاهی برشمرد و افزود: در همین راستا از پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی استان برای تأسیس این مرکز در سطح استان بهره‌مند هستیم.

وی با اشاره به معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با انعکاس بیش از 6700 خبر و خبرگزاری قرآنی (ایکنا) با ارسال بیش از 2200 خبر در سال گذشته از زیرمجموعه‌های این معاونت هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان، شمار دانشجویان بهره‌مند از فعالیت‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی همدان را بیش از 20 هزار نفر برشمرد و افزود: این فعالیت‌ها در قالب مسابقات کتابخوانی کشوری و استانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی، کرسی‌های آزاداندیشی و استفاده از جشنواره‌ها در سطح مراکز آموزش عالی است.

وی مرکز افکارسنجی جهاد را یکی دیگر از زیرمجموعه‌های معاونت فرهنگی جهاد دانست و گفت: این مرکز با 9 طرح ملی و پنج طرح کارفرمایی و سفارشی بین شعب مرکزی از نظر کمترین ضریب خطا، رتبه‌ی نخست را به دست آورده است.

حوزه‌ی معاونت فرهنگی جهاد، فرصت مناسبی برای کسب تجربه است

اسدی افزود: حوزه‌ی فرهنگی حوزه‌ایست که دانشجویان می‌توانند مباحثی را که در کلاس‌های درس آموخته‌اند، به صورت عملی تجربه کرده و اجرایی کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی سال گذشته جهاد در سطح استان، خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها شامل برگزاری 15 کارگاه، 10 همایش، شش فوق برنامه، سه نشست تخصصی، پنج مسابقه‌ی کتابخوانی، پنج نمایشگاه با عناوین مختلف، طرح‌های افکارسنجی، یک جشنواره و برگزاری کمیته‌ی ستاد دهه‌ی فجر استان بوده است.

اسدی در ادامه فعالیت معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی را در سه سطح دانشگاه علم و فرهنگ شعبه همدان، مرکز علمی کاربردی و مرکز آموزش کوتاه مدت دانست و گفت: دانشگاه علم و فرهنگ در سال 74 به صورت موسسه بوده و هم‌اکنون با عنوان دانشگاه علم و فرهنگ شعبه‌ی همدان فعالیت می‌کند.

وی 11 کد رشته از جمله فنی مهندسی، مهندسی کامپیوتر، مخابرات، معماری، برق و قدرت، عمران و حسابداری را از رشته های موجود در دانشگاه علم و فرهنگ همدان برشمرد و افزود: هم‌اکنون شمار کل دانشجویان علم و فرهنگ 1200 نفر هستند که از ابتدای تأسیس 6500 نفر پذیرفته شده و 3200 نفر نیز از این مرکز فارغ‌التحصیل شده‌اند.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان، در رابطه با فعالیت مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: این مرکز با 31 رشته شامل 16 رشته کاردانی، 15 رشته کارشناسی و یک رشته کارشناسی حرفه‌ای، 1900 دانشجو شامل 950 مرد و 900 نفر زن دارد و تاکنون 1500 دانشجو از این مرکز فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی ادامه داد: هم‌چنین از فعالیت‌های مرکز آموزش کوتاه مدت جهاد دانشگاهی، ارائه‌ی آموزش‌های عمومی و تخصصی است که در این راستا کارهای خوبی انجام شده است و طی سال 92 تا 93، 3200 نفر از برنامه‌های این مرکز در دوره‌های تخصصی در حوزه‌ی پزشکی، طب سنتی، منشی‌گری، تزریقات و پانسمان، گیاهان دارویی و دستیاری دندانپزشکی بهره‌مند شده‌اند.

اسدی برگزاری دوره‌های تخصصی در حوزه‌ی فرهنگ و هنر را دوره‌های نظارت فنی و حرفه‌ای چاپ ویژه‌ی کانون‌های تبلیغاتی و پرسنل شاغل در چاپخانه‌ها و خبرنگاران، عکاسی دیجیتال، خبرنویسی و خبرنگاری، عکاسی خبری و مطبوعاتی دانست.

وی هم‌چنین برنامه‌های فنی مهندسی علوم کامپیوتر را شامل نرم‌افزارهای تخصصی رشته‌ی برق، کامپیوتر، حسابداری، کشاورزی، مکانیک، معماری و مهندسی صنایع برشمرد.

ساخت مجتمع آموزشی تحقیقاتی شهید «احمدی روشن» در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار دارد

وی با اشاره به حوزه‌ی معاونت پشتیبانی گفت: این معاونت برای توسعه‌ی فضای زیربنایی و کالبدی جهاد دانشگاهی همدان، ساخت مجتمع آموزشی تحقیقاتی فرهنگی شهید «احمدی روشن» را دو فاز در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان، ادامه داد: زمین این مجتمع در بلوار امام شهرک مدنی حدود 5000 مترمربع است و هم‌اکنون 90 درصد مقدمات کار انجام شده و طی یکماه آینده کلنگ‌زنی آن انجام می‌شود.

وی با اشاره به فاز نخست طرح تصریح کرد: در فاز نخست که زیربنای آن حدود 10 هزار مترمربع است دو بلوک احداث می‌شود و برآورد هزینه‌ی آن حدود 80 میلیارد ریال و مدت زمان بهره‌برداری از این پروژه دو و نیم سال است.

جهاد دانشگاهی مولود انقلاب اسلامی و نهادی غیردولتی است

اسدی یکی از برنامه‌های مهم جهاد را توسعه‌ی جهاد دانشگاهی در سطح استان به خصوص شهرستان ملایر برشمرد و خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی بوده که مولود نظام مقدس جمهوری اسلامی است که با حمایت مسئولان می‌توان استعدادهای بالقوه را در این مجموعه شکوفا کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا