گوناگون

80 کیلومتر تریلی حامل سیگار قاچاق دیده نمی‌شود!

140448 522باید مطلب را تا پایان خوانده و اعداد و ارقام ارائه شده را کنار هم بچینید تا پازل شگرفتی که شکل می‌دهد، ببینید و تمام و کمال متوجه اوضاع شوید؛ اوضاع یکی از پر‌سودترین کسب و کارهای قاچاق جهان در جغرافیای میهنمان.

به گزارش «تابناک»، حسین طلا، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره اوضاع بلبشوی حاکم بر بازار سیگار و انبوه نمونه‌های قاچاق این کالا در کشور گفت: سهم قاچاق سیگار مارلبرو که نه در کشور تولید و نه وارد می‌شود، به شش تا هفت میلیارد نخ می‌رسد که تماما قاچاقی وارد بازار مصرف کشورمان می‌شود؛ یعنی اگر هر تریلی دو هزار کارتن سیگار داشته باشد، حدود هشتصد تریلی خواهد شد که اگر پشت سر هم قرار گیرند، حجم این کالای قاچاق چیزی حدود 16 کیلومتر خواهد شد و عجیب اینکه ظاهرا نسبت به آن هیچ حساسیتی وجود ندارد!

وی افزود: البته این سهمی از واقعیت قاچاق سیگار است که در کشورمان رقم می‌خورد. متأسفانه امروزه 55 تا 60 بازار دخانی کشورمان را قاچاق گرفته است؛ یعنی حدود 30 تا 40 میلیارد نخ سیگاری که در کشور مصرف می‌شود، کالای قاچاق است؛ ‌چیزی حدود سه تا چهار میلیون کارتن. یعنی حدود سه تا چهار هزار کامیون؛ ‌حدود هشتاد کیلومتر تریلی حامل سیگار قاچاقی که پست سر هم قطار شده‌اند، ولی دیده نمی‌شوند!

80 کیلومتر تریلی حامل سیگار قاچاق دیده نمی‌شود!

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه چرا قاچاق در کشور پیش می‌آید، گفت: مهم‌ترین دلایل آن یکی ‌مبارزه نشدن جدی با کالای دخانی قاچاق است، بعد، افزایش قیمت کالاهای داخلی و کالاهای قانونی و سرانجام افزایش تعرفه‌هاست. امسال نسبت به سال گذشته، مالیات 5 درصدی تولید سیگار به 20 درصد، 20 درصد مالیات واردات به 40 درصد و در تولیدهای مشارکتی این محصول در ‌کشور، رقم به 30 درصد رسیده است. به اینها اضافه کنید مالیات بر ارزش افزوده‌ای را که در همه کالاها 8 درصد است، ولی در کالای دخانی 15 درصد.

وی افزود: اگر به این فهرست بلند بالا، عوارض گمرکی، حق هولوگرام و مواردی از این دست را بیفزاییم، درخواهیم یافت ‌در هر کارتن قاچاق به طور متوسط، 150 تا 250 هزار تومان، تفاوت قیمت با کالای داخلی دارد، که سود زیادی است؛ به عبارت دیگر، عدم‌النفع دولت از بابت این حجم کالای قاچاق، سالانه حدود 600 تا 800 میلیارد تومان است.

طلا در ادامه یکی دیگر از دلایل شکل‌گیری این حجم از قاچاق را نبود متولی در این عرصه دانست و گفت: ‌به رغم همه مشکلاتی که برای عوامل مبارزه با قاچاق وجود دارد، از جمله اینکه حمایت و پشتیبانی خوبی از ایشان صورت نمی‌گیرد، حدود 40 میلیارد تومان از جرایم صادره در محاکم صالحه، برای صاحبان سیگارهای قاچاق، به دلیل اینکه این موضوع متولی مشخصی ندارد، وصول نشده و بلاتکلیف مانده و همین موجب شده قاچاقچی‌ها جری‌تر شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی در ادامه مشکل کالاهای دخانی قاچاق را چند نوع خواند و گفت: یک دسته شرکت‌هایی هستند مثل شرکت المتکو که در یکی از کشورهای همسایه قرار دارد و سیگارهای ارزان قیمتی تولید می‌کند که به دلیل قدیمی بودن دستگاه‌هایشان، بی‌کیفیت هستند؛ اما با بسته‌بندی زیبا تولید و روانه بازار و به کشورمان قاچاق می‌شود؛ مثل سیگارهای رویال فایو، فالکون، بیلیا، تایم و مگان که ضمن اینکه قاچاق هستند، هنوز آنها را از نظر استاندارد ‌بررسی نکرده‌ایم؛ یعنی از نظر سلامتی و بهداشتی هم محل اشکال هستند.

80 کیلومتر تریلی حامل سیگار قاچاق دیده نمی‌شود!

دسته دوم را سیگارهایی خواند که در داخل آنها را تولید می‌کنیم؛ اما قاچاق آنها هم به کشور وارد می‌شود. طلا در این باره گفت: بعضا مواردی هست که در داخل تولید داریم و علاوه بر آن واردات قانونی آن سیگار هم انجام می‌شود، ولی باز روند قاچاق آن هم در جریان است. مثل سیگارهای اسه، زست، سیما و پین که در داخل تولید می‌شوند؛ اما قاچاق آنها هم به کشور می‌آید. مجموع قاچاق‌هایی از این دست به ده میلیارد نخ می‌رسد.

کار تا آنجا بالا گرفته که حتی شرکت‌‌های تولیدی داخلی مانند شرکت دخانیات ایران هم از قاچاق در امان نمانده است و آن گونه که این نماینده می‌گوید، در جاهایی مانند اقلیم کردستان عراق تولید و قاچاقی به بازارهای کشور وارد می‌شود؛ یعنی تولید نمونه تقلبی برند کشور خودمان مانند سیگار بهمن و فروش آن در بازار کشور خودمان! برخی برندهای شرکت‌های داخلی مانند جی وان هم از این پدیده در امان نمانده‌اند.

طلا با ارائه این توضیحات گفت: با این حال، عجیب نیست که بشنویم تولید شرکتی مانند شرکت دخانیات ایران در سال گذشته به نسبت سال پیش از آن، کاهش داشته و از 21 میلیارد نخ به کمتر از 15 میلیارد نخ رسیده است، زیرا سیگار قاچاق جای تولید آن را گرفته تا تنها بخشی از ظرفیت داخلی به کار گرفته شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات تداوم قاچاق سیگار، افزود: سیگار قاچاق هم سلامت را به خطر انداخته، چراکه کنترلی روی آنها نیست‌؛ هم اقتصاد کشور را هدف گرفته، هم اجتماع را و هم امنیت را. حدودا 10 هزار کارگر داخلی در تولید صنعت دخانی و پنج تا شش هزار کشاورز در این ارتباط داریم که با در نظر گرفتن دو هزار عامل مجاز، به این حقیقت خواهیم رسید که اقتصاد هجده هزار خانوار در معرض خطر قرار گرفته است.

نماینده مردم تهران در پایان گفت: اگر بدانیم که سیگار، یک نوع کالای دخانی در حقیقت صنعت دوم یا سوم جهان است که قاچاقچیان از آن سود می‌برند، اهمیت موضوع بیش از این ‌برایمان آشکار می‌شود. آنها با همه توان این کار را می‌کنند و همه چیز را هدف قرار داده‌اند. متضرر اصلی ماجرا هم مردم هستند و کسانی که کارشان با تولید دخانی کشور در ارتباط است.

اینجاست که به نظر می‌رسد، سکوت مسئولان و نهادهایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون و رفاه، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و حتی وزارت اطلاعات به خاطر این کارگران باید ورود کرده، موضوع را پیگیری کنند و نسبت به ابهامات فراوانی که پیرامون این ماجرا به چشم می‌خورد، پاسخگو باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا