به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام هاشم مهذب قبل از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توجه به زیرساختهای فکری و فنی مجاوران به منظور ترسیم فرهنگ میزبانی مطلوب بسیار موثر است و فرهنگ دینی و عناصر آن دارای ظرفیتهای فراوانی برای ساخت و شکل گیری جامعه آرمانی است.
وی ادامه داد: بهرهگیری از ظرفیتهای بالقوه مجاوران امام رضا(ع) در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی اقدامی بزرگ است و بدون تردید شناسایی توانمندیهای مجاوران نیازمند بررسی عمیق علمی و پژوهشی است.
مدیر مرکز رشد فناوریهای فرهنگی و زیارت یادآور شد: افرادی که به ائمه اطهار منسوب میشوند، مسئولیت سنگین تر و بیشتری دارند و از دیگر سو برای کسانی که افتخار مجاورت در کنار اولیای الهی نصیب آنها شده، ویژگی های خلقی و رفتاری ویژه ای دارند.
حجت الاسلام مهذب با تاکید بر اینکه دین اسلام برای تنظیم رابطه وی با دیگران قوانین ارزشمندی ارائه کرده است، اظهار کرد: ارتقاء فرهنگ مجاورت با ائمه اطهار(ع) و سبقت گرفتن در خدمتگزاری، سبقت در قربتا الی الله است و در این مسیر سنت مهماننوازی باید با برنامهریزی دقیق و برگرفته از سیره اولیاء تقویت شود.
وی تاکید کرد: یکی از بزرگترین و بنیادی ترین مفاهیمی که از دیرباز در فرهنگ زیارت نقش داشته مفهوم خدمت است و اگر زیارت شونده و زیارت کننده دو رکن اصلی زیارت باشند، خادم هم نقش ویژهای در این سیستم دارد.
مدیر مرکز رشد فناوریهای فرهنگی و زیارت تاکید کرد: خادم حقیقی فردی است که برای کسب معرفت الله و قربتا الی الله، توان و دارایی خویش را به خدمت مشغول میکند و در این میان نهادینه شدن فرهنگ میزبانی ضروری است.
وی بیان کرد: اصلاح نگاه مجاوران به زائران و سلوک الی الله، علاوه بر دستاوردهای معنوی دارای منافع بیشماری در زمینه انسجام و وحدت و مدیریت منابع است.
حجت الاسلام مهذب تصریح کرد: توسعه فرهنگ خدمتگزاری و بهرهگیری از توانمندیهای اصناف و گروههای اجتماعی و مذهبی، برکات فراوان و همگرایی اجتماعی را به دنبال دارد.
به گفته وی اگر مشارکت همگانی در پذیرایی و خدمترسانی به زائرین مورد توجه قرار گیرد و مجاوران احساس مالکیت و مشارکت در فعالیتهای شهری داشتهباشند، آنگاه خدمات به زائران با کیفیت بهتری صورت میگیرد.