گوناگون

همایش مبارزه با مواد مخدر در دزفول برگزار شد

81212876 5781172

به گزارش خبرنگار ایرنا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در این همایش در سخنانی از تولد نوزادان شش مادر مبتلا به ایدز در این شهرستان خبر داد و افزود:تولد این نوزادان برای دانشگاه علوم پزشکی دزفول دردآور است ضمن اینکه پزشکان به دلیل مسایل بهداشتی از زایمان این مادران باردار پرهیز می کنند.

دکتر ˈ مهدیه توکلی ˈ افزود:در بسیاری موارد مصرف مواد مخدر بیماری های خطرناکی چون ایدز را به افراد تحمیل می کند که خسارات فراوانی برای جامعه به دنبال دارد.

وی افزود:طبق اعلام وزارت بهداشت سن مصرف مواد مخدر و دخانیات در کشور به یازده سالگی کاهش یافته که این رقم در کشور ایران با فرهنگی قدیمی و شرعی قابل قبول نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت:بسیاری از بیماری ها از ناخالصی موجود در مواد مخدر ناشی می شود که هم جسم هم روح انسان را به هم می ریزد و خطرات زیادی برای افراد به همراه می آورد.

دکتر توکلی پیشگیری از مصرف مواد مخدر را نیازمند همت همگانی و همکاری خانواده ها دانست و اظهار امیدواری کرد با آموزش مهارت های زندگی و خود مراقبتی بتوان جوانانی تربیت کرد که به دنبال مواد مخدر نروند.

ˈسعید ایثاریˈ رییس اداره بهزیستی دزفول نیز در این همایش خانواده را کوچکترین سلول جامعه خواند و گفت:مسوولیت های فرزندان باید در خانواده ها مشخص شود.

وی با اشاره به نقش خانواده در تربیت فرزندان گفت:تولید مثل ،بعد اقتصادی و بعد تربیتی مهمترین نقش های خانواده است که باید به آنها توجه شود و مسوولیت خانواده در قبال ایفای این وظایف قابل اغماض نیست.

رییس اداره بهزیستی دزفول با اشاره به عوارض سوء مصرف مواد مخدر در خانواده ها گفت:افت طبقه اجتماعی و اقتصادی خانواده ،انزوای خانواده ،بیماری ،همسر آزاری و بدرفتاری با کودکان از جمله عوارض سوء مصرف مواد مخدر در خانواده ها می باشد.

وی گفت:بیش از یک میلیون 350 هزار معتاد در کشور وجود دارد که از این تعداد 93 درصد مرد و هفت درصد زن هستند ضمن اینکه آمار اعتیاد زنان در سال های اخیر دوبرابر شده است .

ایثاری افزود:روزانه هشت نفر در کشور به دلیل مصرف مواد مخدر مسموم تلف می شوند.

حجت الاسلام ˈ مرتضی بیگدلیˈ رییس اداره تبلیغات اسلامی دزفول نیز گفت:خود مراقبتی یعنی فعالیت های آگاهانه و معنادار فرد که به منظور حفظ حیات و ارتقای خود و خانواده انجام می دهد تا تندرست باشد.

وی افزود:ارتباط صمیمانه در بین افراد خانواده نقش مهمی در این خصوص ایفا می کند که این امر با احترام متقابل ،درک و فهم متقابل و واکنش و حساسیت متقابل محقق می شود.

ˈمحمد شهریار فر ˈ پزشک متخصص اعصاب وروان دزفول نیز در خصوص اهمیت خود مراقبتی گفت:باید به خودمراقبتی به عنوان عامل موثر در تقویت جسم و روح پرداخته شود زیرا سیستم ایمنی بدن با فشارهای روانی مختل می شود وایجاد مشکل می کند.

وی افزود:سه عامل حوادث عمدی وغیرعمدی ،بیماری های روانی ورفتاری و بیماری های قلبی عروقی موجب کوتاه شدن عمر و سالهای از دست رفته عمر می شود.

این پزشک اعصاب وروان افزود:اگر فرد خود مراقبتی داشته باشد 40 درصد مراجعه به پزشک عمومی کم می شود که این امر کاهش عوارض مصرف دارو و 50 درصد کاهش بستری در بیمارستان را به همراه دارد.

شهریارفر با اشاره به نقش ویژه فضای امن عاطفی در خانواده اظهار داشت:اگر صمیمیت در خانواده کم شود افراد خانواده در جایی بیرون از خانواده آن را جستجو می کنند و بزه از همین جا آغاز می شود.

وی افزود:برای ایجاد فضای گرم عاطفی در خانواده باید مهارت گفتگو را داشت و باید یاد بگیریم چگونه سخن بگوییم و چگونه خاموش باشیم.

شهریارفر گفت:متأسفانه فرهنگ گفتگو در میان خانواده های ایرانی پایین است و افراد خانواده در طول شبانه روز تنها 30 دقیقه با هم گفتگو می کنند و افراد خانواده بیشتر وقت خود را صرف کار و فعالیت و انجام امورات اقتصادی می کنند.

این پزشک اعصاب وروان گفتگو را مهمترین وجهه مدنیت انسان خواند و افزود:صحبت کردن و عشق ورزیدن یک مهارت است که باید آن را فرا گرفت و به ان عمل کرد.ک/2 7278/648

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا