گوناگون

نقطه شکل‌گیری توسعه‌ی بی‌رویه حاشیه‌نشینی در شهرها به روستاها برمی‌گردد

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری همدان گفت: با بررسی‌های میدانی مشخص شد نقطه‌ی شکل‌گیری توسعه‌ی بی‌رویه‌ی حاشیه‌نشینی و ساخت و سازهای بی‌مورد در حاشیه‌ی شهرها از روستاهاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی همدان، «سیدفریدون عربی» امروز( چهارشنبه 22 مردادماه)، در مراسم افتتاحیه‌ی سومین همایش ملی عمران و توسعه‌ی روستایی، افزود: یکی از معضلات اجتماعی و سیاسی در کشور توسعه‌ی بی‌رویه‌ی حاشیه‌نشینی و ساخت و سازهای بی‌مورد در حاشیه‌ی شهرهاست که با بررسی میدانی نقطه‌ی شکل‌گیری آن از روستاهاست که مشکلاتی را برای حکومت‌داران و مدیریت شهری ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: توسعه‌ی روستا را بخش مهمی از فرآیند توسعه ملی دانست و گفت: اگر کشوری توسعه یابد باید آغاز آن از مناطق روستاها و بخش کشاورزی باشد.

عربی با اشاره به شعار«روستای خوب، بهتر از شهر ویران»، ادامه داد: فقر گسترده، نابرابری رشد، بیکاری، تخریب منابع موجود ریشه در رکود اقتصادی جوامع روستایی دارد.

وی ادامه داد: توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی روستاها از بخش‌های کلان کشور جدا نیست بلکه جزئی از آن محسوب می‌شود بنابراین امید می‌رود بیشترین دغدغه‌ها در حال و آینده مربوط به حمایت و توسعه‌ی روستاها باشد.

وی توسعه‌ی روستاها را راهبردی برای بهبود زندگی اقتصادی و اجتماعی برای اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد جامعه از جمله ارتقا کیفیت سطح زندگی و افراد کم درآمد ساکن روستاها و خودافزا کردن توسعه از طریق پوشش‌های جمعی و خودیابی مردمی که خارج از شهر زندگی می‌کنند، برشمرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری همدان اظهار کرد: هم‌چنین دگرگونی و توسعه، نیازمند تغییر در ساختارهای فنی، شخصی و ارزشی است که به تغییرات اساسی در روستائیان منجر می‌شود.

وی پیامد اقدامات توسعه روستاها را پاسخگویی به نیازهای اساسی روستائیان، ارتقاء کیفیت زندگی و تقویت اعتماد به نفس دانست.

عربی ویژگی‌های توسعه‌ی روستاها را تغییر در جهت بهبودی فرآیند اکثریت مردم روستاها، طراحی فرآیند سوددهی افراد، تأمین حداقل نیازهای زندگی روستائیان و تشویق مردم به خوداتکایی دانست.

وی با بیان اینکه از 655 دهیار موجود در استان همدان 50 نفر زن هستند، افزود: بیش از 22 دستگاه در روستاها در حال فعالیت بوده و از دهیاران دعوت شده 200 نفر تمام وقت باشند هم‌چنین 25 بخشدار بصورت مستقیم در برنامه‌ریزی‌های دهیاران دخالت دارند.

عربی خاطرنشان کرد: انجام خدمت دهیاران، نافی فعالیت دیگر دستگاه‌ها نیست و آنها باید به کار خود ادامه دهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا