گوناگون

شبکه‌های ماهواره‌ای به‌دنبال شکستن قبح ناهنجاری‌ها هستند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای با تهیه و پخش برنامه‌های مختلف، عادی کردن و شکستن قبح ناهنجاری‌ها و ضدهنجارها در جامعه اسلامی را دنبال می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، احمد رحمانیان در مراسم تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان داراب، گفت: دشمنان انقلاب و نظام اسلامی در جهت تضعیف ایمان و اخلاق در جامعه تلاشی گسترده را انجام می‌دهند و برنامه‌های ماهواره‌ای با محتوای مخرب از جمله اشاعه بی‌بند و باری در خانواده و عادی نشان دادن ضدهنجاری‌های اخلاقی و اسلامی، مصادیق بارز جنگ نرم علیه ملت ایران است.

رحمانیان علت وقوع برخی از جرائم و بروز برخی ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله، اعتیاد، طلاق، بدحجابی و… را از تاثیرات جنگ نرم دشمن دانست و گفت: این معضلات محصول عملیات پیچیده و شبانه روزی دشمن علیه ملت ایران و به خصوص جوانان کشور است.

وی تصریح کرد: موقعیت شناسی، کسب بصیرت و انجام عکس‌العمل مناسب در مقابل این اقدامات در حوزه پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

سرپرست دادستانی عمومی و انقلاب مرکز استان فارس ضمن تاکید بر اهمیت دستیابی به امنیت جامع، کامل و پایدار، گفت: لازمه نیل به چنین امنیتی، برخورد قاطع و بدون اغماض با کسانی است که قصد اخلال در نظم و امنیت عمومی را دارند تا آسایش مردم را سلب کرده و جامعه را به زندانی تبدیل کنند که در آن مردم برای انجام فعالیت‌های قانونی و مشروع خود با محدودیت مواجه شوند.

رحمانیان نقش‌آفرینی دادستان در برقراری امنیت را کافی ندانست و با تاکید بر لزوم همکاری سایر دستگاه‌ها اعم از فرهنگی، اجتماعی و …، به نقش تاثیرگذار مردم در ایجاد امنیت پایدار اشاره و اضافه کرد: اگر بخواهیم امنیت دائم و پایداری برقرار کنیم باید زمینه مشارکت مردم در این حوزه فراهم شود.

وی ادامه داد: تجربه نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و دفاعی نشان می‌دهد هر جا مردم وارد میدان شده‌اند توفیقات زیادی کسب شده است.

معاون رئیس کل دادگستری استان فارس وقوع بسیاری از جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی را ناشی از جهل و ناآگاهی دانست و گفت: دادستان باید علاوه بر استفاده از ابزارهای قانونی در اختیار خود، در برخورد با مجرمین و مخلین نظم و امنیت، از ظرفیت دستگاه‌های دولتی، امنیتی، انتظامی و اجرایی نیز در جهت افزایش آگاهی‌های قضایی و حقوقی مردم استفاده کند.

وی با کلیدی خواندن بحث پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: پیشگیری از وقوع جرم دارای گستره وسیع و ابعاد گوناگونی بوده و پیشبرد آن نیازمند مشارکت، هماهنگی و همکاری بین تمام بخش‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و البته مردم است.

این مقام قضایی مهم‌ترین بُعد پیشگیری از وقوع جرائم را در حوزه فرهنگی و اجتماعی دانست و افزود: هدف از فعالیت در این حوزه‌ها ایجاد فضایی آرام و امن و مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی و اسلامی در سطح جامعه است و این مهم تنها زمانی محقق می‌شود که مسئولین و فرهیختگان بخش‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی در این مسیر تلاش کنند.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس در خصوص اهمیت توجه به سایر ابعاد پیشگیری از وقوع جرائم گفت: در کنار پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی، پیشگیری‌های وضعی، یعنی سلب فرصت‌ها و ابزار ارتکاب جرم و تغییر موقعیت‌ها به نحوی که امکان ارتکاب جرم وجود نداشته باشد،‌ اهمیت دارد.

وی با تاکید براین‌که در برخوردهای قضایی با مجرمان باید به جنبه بازدارندگی و عبرت‌آموزی آن توجه کرد، به پیشینه دینی، مذهبی، ارزشی و ولایتی شهرستان داراب اشاره و با تاکید بر لزوم رعایت حقوق مراجعان به دستگاه قضایی، تکریم ارباب رجوع را در صدر اولویت‌ها دانست.

رحمانیان اقدامات انجام شده برای کاهش زمان دادرسی پرونده‌های قضایی در سال‌های اخیر را مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: اگر کسی در دستگاه قضایی طرح دعوی می‌کند باید این امیدواری را داشته باشد که در یک دوره زمانی معین به حق و حقوق خود خواهد رسید و شاهد صدور رأی شایسته و عادلانه خواهد بود، افزایش زمان دادرسی اثربخشی آراء را کاهش می‌دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس خاطرنشان کرد: در کنار اقدامات پیشگیرانه تلاش دادستان باید این باشد که اگر جرمی اتفاق افتاد فاصله زمانی بین وقوع جرم، کشف، دستگیری، محاکمه و اجرای حکم کوتاه باشد.

رحمانیان هم‌چنین با اشاره به اهمیت برقراری صلح و سازش و گسترش فرهنگ آن بین مردم، از ریش سفیدان، فرهیختگان و بزرگان این شهرستان درخواست کرد در این زمینه همکاری و مساعدت بیشتری در جهت رفع منازعات و اختلاف‌ها در پرونده‌های قضایی داشته باشند.

براساس این گزارش، در این مراسم قاضی قاسم یوسفی تودیع و قاضی محمود بهرامی به‌عنوان دادستان جدید عمومی و انقلاب شهرستان داراب معرفی شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا