گوناگون

65 درصد مساحت خراسان رضوی در سطح لرزه‌خیزی بالا قرار دارد

مدیركل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی در گفتگو با خبرنگار مهر، به میزان لرزه خیزی در استان اشاره كرد و گفت: استان خراسان رضوی از نظر مساحت لرزه خیزی به علت قرار داشتن بر روی كمربند رشته كوه های هیمالیا دارای 65 درصد لرزه خیزی است كه تنها 35 درصد آن متوسط ارزیابی شده است.

حجت علی شایانفر در ارتباط با بالا بودن پتانسیل زلزله خیزی در استان اضافه كرد: استان خراسان با داشتن 90 گسل فعال زلزله خیز،‌ از پتانسیل بالایی برای وقوع زلزله برخوردار است، كه از میان این تعداد گسل 21 مورد آن از اهمیت وی‍ژه تری برخورادر است. تاكنون ما 24 زلزله بالای 6 ریشتر در استان خراسان داشتیم.

وی در ارتباط با مشكلات جمعیتی و بافت فرسوده استان گفت: در حال حاضر ما  نزدیك به 1میلیون و 200 هزار نفر حاشیه نشین در سطح استان داریم كه از میان آنها 500 هزار نفر در بافت فرسوده زندگی می كنند. همچنین ما 2 هزار و 299 هكتار بافت فرسوده داریم كه به خوبی در اطراف حرم قابل مشاهده است.

مدیركل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی افزود: ویژگی های بافت فرسوده،‌ شامل نامقاوم بودن بناها، كوچك بودن ساختمان ها، غیر قابل دسترسی بودن به هنگام اتفاقات غیرمتقربه و بلایای طبیعی می باشد؛ كه برای رفع مشكلات بافت فرسوده و حاشیه نشین در استان اقداماتی صورت گرفته است اما كافی نیست.

شایانفر با اشاره به بحث مقاوم سازی در استان ادامه داد: در خصوص مقاوم سازی استان ما 100 هزار واحد از ساختمان ها را تاكنون بهسازی كرده ایم كه قابل بهره برداری هستند. نزدیك به 5 هزار كلاس درس در استان مقاوم سازی شده اند. 28 سالن چند منظوره در استان احداث شده است كه 8 مورد از آنان امسال به بهره برداری رسیده است.

وی اضافه كرد: 12 مورد از سالن های چندمنظوره در مشهد و مابقی در سایر شهرستان های استان خراسان ساخته شده اند.

مدیركل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در ارتباط با وضعیت كال ها و مسیر های آب در در سطح مشهد گفت: تاكنون 150 كیلومتر از مسیر آب و كال های سطح شهر مشهد ساماندهی شده است. همچنین در خصوص سیل خیزی ها و دفع آب های شهری اقدامات موثری از سوی مدیرت بحران استان خراسان صورت گرفته است.

شایانفر از پیش بینی 85 درصدی زلزله در استان خبر داد و گفت: باتوجه به اینكه پیش بینی بلایای طبیعی از قبیل زلزله نیازمند داشتن امكاناتی همچون،‌ رادار و ماهواره است،‌ با این وجود مدیریت بحران استان این توانایی را دارد تا به میزان 85 درصد از وقوع زلزله در استان پیش از وقوع اطلاع یابد.

وی به آمار زلزله در سال های اخیر در استان اشاره كرد و افزود: استان خراسان در سال های اخیر نزدیك به 135 زلزله را در كارنامه خود دارد كه خوشبختانه همه پایین تر از 6 ریشتر بوده اند. همچنین در سه ساله اخیر شهرستان نیشابور با 5.9 ریشتر و شهرستان خواف با 5.14 دهم ریشتر بالاترین میزان زلزله را در استان داشته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا