Mihanpostپیشنهاد سردبیرساختنی‌ها

آموزش کامل ساخت تایمر برای دوش حمام + عکس

آموزش ساخت تایمر دوش حمام می تواند به شما کمک کند تا در مصرف آب صرفه جویی کنید . با ساخت این وسیله در حقیقت مجبور هستید برای مصرف آب خود زیر دوش حمام برنامه داشته باشید و از هدر رفت آب جلوگیری کنید. برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

قبل از شروع این آموزش باید گفت ساخت این وسیله تا حدودی پیچیدگی هایی دارد که از هر کسی بر نمی آید برای ساخت تایمر دوش حمام باید تا حد مناسبی با علم الکترونیک آشنایی داشته باشید . در ساخت این پروژه شما  باید آیسی  ATtiny85 را راه اندازی کنید . و کل پیچیدگی کار در همین است . البته راه اندازی این آی سی خیلی هم ترسناک نیست و فقط کافیست تا مراحل را به درستی انجام دهید .

ابزار مورد نیاز : مولتی متر ۲- هویه  ۳- کاتر تیز ۴- پیچ گوشتی

وسایل مورد نیاز : ۱-  ATtiny85 با سوکت ۸ پایه ۲- میکرو سوییچ ۳- دو عدد ال ای دی سبز و قرمز با نگهدارنده ۴- بلندگوی ۸ اهمی پیزو ۵- دو عدد مقامت ۲۲۰ اهمی ۶- دو عدد باتری AAA به همراه نگهدارنده ۷- برد ماتریسی کوچک ۸- سیم هوک آپ ۹- نوار ولکرو ۱۰- چند عدد پین هدر نری و مادگی ۱۱- جعبه مناسب

مراحل ساخت : ابتدا باید آیسی ATtiny85 را با استفاده از آردوینو برنامه ریزی کنید . برنامه مورد نیاز شما نوشته شده و آماده است و تنها باید آن را روی آیسی بارگذاری کنید . شما باید این برنامه را در مسیر Tools > Boards قرار دهید .

حالا باید مدار تایمر را بسازید شماتیک این مدار در تصویر اول قابل مشاهده است و چیز پیچیده ای ندارد . این مدار را روی برد ماتریسی کوچک ایجاد کنید . توجه داشته باشید که مکان قرار گیری قطعات را درست انتخاب کنید تا با کمبود فضا مواجه نشوید. ابتدا قطعات ریز تر و در آخر قطعات درست تر را روی برد قرار دهید و آنها را طبق مدار لحیم کاری کنید .آیسی را به هیچ وجه قبل از پایان کار روی سوکت قرار ندهید چون این آیسی ها بسیار حساس  هستند و در مقابل حرارت آسیب پذیر.در این مدار قطب منفی باتری وارد یک سر کلید شده و سپس به سر های منفی ال ای دی و بلندگوی پیزو می رسد . سر مثبت باتری هم وارد آیسی می شود . دو پایه PB3 و PB4  هم وارد مقاومت شده و از سر دیگر مقاومت به ال ای دی ها متصل می شوند. پایه PB2 بدون استفاده است و PB1 هم به سر دیگر پیزو وصل می شود. در آخر هم پین هدر ها را مصابق تصاویر به مدار اضافه کنید .

حالا باید سیم کشی سوییچ را انجام دهید نیم متر از سیم هوک آپ جدا کنید یک سر سیم را به پین هدر نری و سر دیگر را میکرو سوییچ وصل کنید . برای پایه ی دیگر میکرو سوییچ هم دقیقا همین کار را تکرار کنید .

جعبه دستگاه را آماده کنید . چند روزنه به اندازه بلندگو و ال ای دی ها روی جعبه ایجاد کنید و مدار را درون آن جای دهید . با توجه به تصاویر انجام این کار خیلی سخت نیست . حالا سیم و سوییچی که جدا هستند را در کنار جعبه قرار دهید . مراحل ساخت پروژه تایمر دوش حمام به پایان رسیده و شما حالا باید این مدارات را در جای مناسبی قرار دهید .

با استفاده از نوار ولکرو جعبه تایمر دوش حمام را به دیوار و در جایی خشک بچسبانید . میکرو سوییچ را هم به در متصل کنید به طوری که با باز و بسته کردن در کلید باز و بسته شود . حالا از این به بعد باید برای دوش گرفتن برنامه ریزی کنید چون به محض اینکه تایمر به پنج دقیقه برسد بلندگو شروع به پخش آلارم خواهد کرد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا