تلگرام در سال 2024 در حالی در آستانه تغییری بزرگ است که قانون DSA تمامی پلتفرمها را در بر میگیرد، اما سختگیری ویژهای به شرکتهای بزرگ صنعت فناوری دارد تا شرایط رقابت را تسهیل کند. این قانون روی حوزهی تبلیغات و نحوهی فعالیت پلتفرمها نیز دست میگذارد.
تلگرام در آستانهی دستیابی به ۴۵ میلیون کاربر فعال در اتحادیهی اروپا است و اگر چنین اتفاقی بیفتد، پیامرسان محبوب زیر چتر قانون خدمات دیجیتال (DSA) قرار میگیرد. این قانون سختگیرانه از سال گذشته اجرایی شد.
مارگارت وستاگر، یکی از مقامهای ارشد اروپا، پیشتر گفته بود:
«هرگونه نقض قوانینمان را بسیار جدی میگیریم.»
تلگرام در ۶ ماه منتهی به فوریه (بهمن و اسفند) ۴۱ میلیون کاربر فعال در اروپا داشت و برای ورود به فهرست پلتفرمهای آنلاین بسیار بزرگ (VLOP) از نگاه اروپا، باید تعداد کاربرانش به ۴۵ میلیون برسد. فردی به نمایندگی از اروپا گفته است: «ما با تلگرام در تماس هستیم.»
پلتفرمها پس از ورود به فهرست VLOP چهار ماه فرصت دارند که خودشان را با پیشنیازهای DSA سازگار کنند. این پلتفرمها از سوی اروپا موظف شدهاند «اقدامات مجرمانه» را گزارش دهند، قوانین کاربرپسند داشته باشند و در زمینهی تبلیغات و سیستمهای تعدیل محتوا، شفاف عمل کنند.
پلتفرمهای VLOP موظفاند خطرات مربوط به سرویسهایشان را شناسایی، تحلیل و ارزیابی کنند؛ خطراتی که به «محتواهای غیرقانونی و آزادی بیان و آزادی رسانه و امنیت عمومی و خشونتهای جنسیتمحور» ارتباط دارند.
گوگل، اپل، متا، مایکروسافت، علیاکسپرس، اسنپ (سازندهی اسنپچت)، پینترست و تیکتاک جزو ۱۸ پلتفرم آنلاینی هستند که در فهرست VLOP قرار میگیرند و قانون DSA بهصورت بسیار سختگیرانه برای آنها اعمال میشود.