Mihanpostاقتصادی

جزئیات پلمپ مخازن سوخت کامیون‌های ترکیه‌ای در مرز ایران

به گزارش میهن پست – معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: پلمپ مخازن سوخت کامیون‌های ترکیه‌ای در مرز ایران از بامداد امروز دوشنبه آغاز شد.

داوود کشاورزیان گفت: از بامداد امروز دوشنبه دهم آذرماه، مخازن سوخت کامیون‌های ترکیه‌ای پلمپ شد. این اقدام ایران در پاسخ به وضعیتی است که کشور ترکیه در مرز دو کشور برای عبور کامیون‌های ایرانی وضع کرده است.

براساس موافقتنامه ای که بین ایران و ترکیه در سال‌های گذشته بسته شده بود، جمهوری اسلامی ایران مجاز شد برای دریافت مابه التفاوت قیمت گازوییل در ایران و ترکیه مبلغی به عنوان مابه التفاوت سوخت از رانندگان ترکیه دریافت کند و مقرر شد رانندگان ترکیه نیز در ازای مجوز سوختگیری در ایران، بابت هر پیمایش ۱۰۰ کیلومتری در داخل خاک ایران ۲۵ یورو بپردازند.

به گفته داود کشاورزیان، دولت ترکیه بدون اطلاع ایران از ۱۸ مهر ماه سال جاری بابت هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش در داخل خاک ترکیه، دریافت ۲۵ یورو را برای کامیون‌های ایرانی وضع کرد و بلافاصله آن را به مورد اجرا گذاشت. ترکیه در یک اقدام غیرمنطقی و برخلاف موافقتنامه حمل و نقل جاده ای دو کشور، عوارض عبوری کامیون های ایرانی از داخل این کشور را طی ۴۸ ساعت دو بار افزایش داده است.
mihanpost
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، گفته بود: طرف ترکیه برای نخستین بار روز جمعه ۱۸ مهرماه ۲۵ یورو از کامیون های ایرانی بابت عوارض عبور دریافت کرد که ایران نیز در یک اقدام متقابل اکنون ۲۵ یورو از کامیون های ترکیه عوارض دریافت می‌کند.

براساس گفته مسئولان سازمان راهداری، از ۱۰ آذرماه کامیون‌های ترکیه باید سوخت مورد نیاز خود را از بیرون مرز‌‌های ایران تهیه کنند و پس از ورود به مرزهای ایران، مخازن سوخت آنها پلمپ می‌شود و پس از آن می‌توانند کالای خود را وارد ایران کرده و هنگام خروج از مرز‌های ایران نیز، نیز پلمپ مخازن سوخت این کامیون‌ها چک و بررسی می‌شود.

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه ‌پلمپ مخازن سوخت کامیون‌های ترکیه در یک مرز نخواهد بود، بلکه غیر از مرز بازرگان، در دیگر مرزهای کشور نیز این موضوع بررسی می‌شود، گفته بود: در حال رایزنی هستیم تا در تمام مرزها این آمادگی ایجاد شود.

همچنین برای برخی از کامیون‌ها که بیش از یک مخزن سوخت دارند، برنامه ریزی شده تا در مبدا ورود مخزن سوخت و مجاری احتمالی به دقت بررسی و پلمپ شود و در مرز خروجی نیز دوباره مخزن بررسی شده و سلامت پلمپ چک شود تا اجازه خروج داده شود. در صورتی که پلمپ دستکاری شده باشد و یا سوختگیری از مجاری دیگر انجام شود، قانون شکنی محسوب شده و قوانین قاچاق کالا و ارز برای قانون‌شکن اعمال می‌شود.

به نظر می‌رسد این اقدام کشور ترکیه به دلیل افزایش سهم ایران در حمل و نقل جاده ای باشد در واقع کشور ترکیه برای اینکه سهم ترانزیت ایران در منطقه کاهش یابد اقدام به این کار کرده است.

منبع:mehrnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا