کراس اوور ری را محصول جدید و ملی ایران خودرو در حالی معرفی شده است که این خودرو بر اساس پلتفرم جدید این شرکت بنام IKP1 ساخته شده است که نسخۀ داخلی پلتفرم PF1 پژو سیتروئن محسوب میشود.
ری را پس از تارا دومین محصول ایران خودرو بهحساب میآید که روی این پلت فرم ساخته شده است. این کراسا وور جدید بر اساس نسل قبلی پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است که سالها پیش طی توافقات پس از برجام قرار بود در ایران تولید شود.
اما برخلاف رویه مرسوم جهانی که خودروسازان هنگام رونمایی از یک محصول جدید اقدام به انتشار تصاویر رسمی میکنند، از ریرا فعلاً هیچ تصویر رسمی منتشر نشده و طراحی آن را فقط از روی تصاویر نهچندان واضحی که در زمان رونمایی گرفته شده میتوان دید. بالاخره رونماییهایمان هم باید به اوضاع خودروسازیمان بخورد!
درهرحال، فعلاً فقط از نمای جلویی ری را تصاویری منتشر شده و چیزی از عقب یا داخل آن نمیدانیم. در جلوی خودرو، فرم جلوپنجره و چراغهایی که به نظر میرسد دوقسمتی باشند بسیار به هیوندای سانتافه شباهت دارند.
با این حال و به گفتۀ ایکو پرس، ری را به موتور EF7 پلاس توربوشارژ یا همان TC7 پلاس مجهز شده است. این موتور ۱.۷ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژ، قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت در دور ۵۰۰۰ و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ است.
در این میان گفتهشده نسخۀ پایۀ این کراساوور با پیشرانۀ TU5 پلاس ارائه خواهد شد که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی موتورها هم یک گیربکس شش سرعتۀ اتوماتیک در نظر گرفته شده که همان نمونۀ مورداستفاده در تارا اتوماتیک است. البته بهاحتمالزیاد، برای ریرا گیربکس دستی هم ارائه خواهد شد.
ازجملۀ برخی تجهیزاتی که در نسخۀ فول ریرا ارائه خواهد شد میتوان به سقف پانورامای برقی، سنسور نور و باران، شش ایربگ، فرمان برقی، ترمز پارک برقی، شیفتر الکترونیکی گیربکس، شارژر بیسیم گوشیهای هوشمند، صفحه آمپر دیجیتالی، استارت دکمهای، نمایشگر لمسی، سیستم پایش نقاط کور، سنسور پایش باد تایرها، چراغهای LED و… اشاره کرد.
البته نکته مهم این که طبق گفتههای قبلی مدیرعامل ایرانخودرو، قیمت ری را از حدود ۶۰۰ میلیون تومان آغاز خواهد شد.