یکشنبه، ۰۴ اردیبهشت ۱ - ۰۸:۱۲
کنترل استرس

هر چند که کنترل استرس در افراد مختلف بنا بر شرایط زمانی و روحی که در آن قرار دارند متفاوت است اما توجه…

هر چند که کنترل استرس در افراد مختلف بنا بر شرایط زمانی و روحی که در آن قرار دارند متفاوت است اما توجه به روش ها کارآمد برای کنترل استرس  با روش های علمی امکان پذیر خواهد بود.

کنترل استرس اگر چه چندان هم ساده نیست اما مثلا در مواجعه به مشکلات مالی، استرس در افراد بیش از شرایط دیده می شود و البته ادامه این وضعیت سلامت این افراد را نیز به خطر‌ می‌افتد. به همین دلیل اهمیت دارد که افراد میزان استرس خود را به روش های علمی مدیریت کنید. بنابراین امروز در میهن پست به چند راهکار علمی که ممکن است به شما در کنترل استرس به افراد کمک کند ، اشاره خواهیم کرد.

۱-کنترل استرس با احساسات متمرکز

دو نوع استراتژی مقابله با استرس وجود دارد: استراتژی‌‌های کنترل و  مقابله با استرس مبتنی بر احساسات و استراتژی‌‌های مقابله‌ای راه‌حل محور. ‌این راهکارها برای استفاده در بسیاری از موقعیت‌‌هایی که ذکر کرده‌ایم و در آنجا توانایی کمی‌برای کنترل وقایع وجود دارد مناسب است. شما بایدعوامل استرس‌زا را بجای تهدید به عنوان یک مسئله ببینید تا نحوه پاسخگویی هم بهتر شود.

برای مدیریت استرس، تکنیک‌‌های زیر نیز مفید است:

نوشتن درمورد احساسات خود؛

تمرین مراقبه عشق ومهربانی برای آنکه با خودتان مهربان‌ترباشید.

استفاده ازاستراتژی‌‌های تجسم برای افزایش احساسات مثبت؛

بیشتر بخوانید:

سطح مناسب استرس برای داشتن حداکثر بازدهی چقدر است؟

۲-کنترل استرس با حفظ آرامش

اول‌، فیزیولوژیکی خود را آرام کنید و به استرس خود پاسخ معکوس دهید. وقتی استرس شروع ‌می‌شود‌، اطلاعات را به گونه‌ای دیگر پردازش کنید. اگر‌ این حالت طولانی شود‌، ‌می‌تواند به استرس مزمن افزایش یابد. یک نکته مفید برای آرام کردن ‌این است که به یک مکان آرام بروید و نفس عمیق و طولانی بکشید.

نفس بکشید‌، پنج ثانیه نگه دارید و به آرا‌می‌بازدم را بیرون بدهید. ‌این تمرین ‌می‌تواند باعث آرامش اعصاب و قلب شود.‌ این استراتژی‌‌ها را هم امتحان کنید تا سریع آرام شوید‌، استراتژی‌‌های ۵ دقیقه‌ای هم برای کاهش استرس مفید است. استراتژی‌‌های آرامش بخش زیر را هم در نظر داشته باشید:

مراقبه

تمرینات تنفس

آروماتراپی

بیشتر بخوانید:

خواب راحت بدون استرس را با این راهکارهای کاربردی تجربه کنید

۳-استراتژی‌‌های مقابله راه‌حل محور‌

گاهی اوقات راهی برای تغییر وضعیت وجود دارد و فرصت روبرو شدن با آن را دارید.‌ استراتژی‌‌های مقابله راه‌حل محور‌ می‌تواند برای کاهش استرس بسیار مؤثر باشد. اغلب کافی است یک تغییر کوچک بدهید تا روحیه شما کاملا تغییرکند. یک تغییر می‌تواند منجربه تغییرات دیگری شود‌، طوری که یک واکنش زنجیره‌ای از تغییرات مثبت ایجاد ‌می‌شود‌، فرصت‌‌ها پیش ‌می‌آیندو زندگی به طورقابل توجهی تغییر‌می‌کند و دیگراحساس گیرافتادن بدون انتخاب پیش نمی‌‌ید.

اولویت‌بندی مهم است زیرا هرموقعیتی ‌می‌تواند یک راه‌حل بی‌نظیر داشته باشد، یک ذهن آرام ‌می‌تواند سودمندترین مسیر را برای عمل انتخاب کند. برای اینکار موارد زیر را درنظر بگیرید:

استفاده از استراتژی‌‌های مدیریت زمان هنگا‌می‌که احساس ‌می‌کنید دچارشلوغی برنامه شدید.

در صورتی که در محل کار آزار و اذیت شدید یا احساس کردید از شما بیش از حد توقع دارند‌، با مدیر منابع انسانی یا مدیرداخلی صحبت کنید.

استفاده ازاستراتژی‌‌هایی که بر اساس حل‌اختلاف برای کاهش استرس در یک رابطه کار ‌می‌کنند.

‌این تکنیک‌‌ها ‌می‌توانند وقت‌گیر باشند‌، اما کاهش استرس برای بهبودسلامت روحی و جسمی ‌ضروری است. اگر احساس تباه‌شدن ‌می‌کنید‌، برای آرام کردن اعصاب از ‌این راهکارها استفاده کنید و به خود اجازه دهید آرامش داده باشید.

اگر سطح استرس شما کاهش نیافت‌، با یک درمانگر یا ارائه‌دهنده مراقبت‌‌های بهداشتی صحبت کنید. آنها ‌می‌توانند به شما در شناسایی راه‌‌هایی برای به حداقل رساندن استرس و‌ساخت برنامه‌‌های تغذیه‌ای و ورزشی برای حفظ سلامتی کمک کنند. از طریق راهکارهای مقابله‌ای ومراقبت ازخود با ورزش‌، غذای مناسب و خواب زیاد‌، ‌می‌توانید استرس خود را به صورت سالم و بدون مشکلات طولانی مدت مدیریت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *