Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

آب های سطحی سیاره مریخ توسط پوسته این سیاره جذب شده اند

آب های سطحی سیاره مریخ و این که چرا با توجه به رصد های متعدد نشانی واضح از آن توسط بشر دیده نشده است موضوعی است که بیانگر پرسش جدید است که شاید خورشید تنها عامل تبخیر کلیه آب‌ های سطح سیاره مریخ نیوده و این پوسته مریخ است که در طول زمان آب موجود در این سیاره را به خود جذب کرده و موجب خشک شدن کامل سطح آن شده باشد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

آب های سطحی سیاره مریخ و این که شاید این آب ها توسط پوسته این سیاره جذب شده اند موضوعی است که مورد توجه و مطالعه دکتر برندن دیک یکی از پژوهشگران حوزه نجوم در دانشگاه سایمون فریزر در کانادا و دانشگاه کمبریج در انگلیس را رگرفته است.

دکتر برندن دیک در خصوص وضعیت آب های سطحی سیاره مریخ می گوید:

علاقه وافر مردم به پیدا کردن حیات در مریخ از خصوصیات متعدد مشترکی نشات می گیرد که در زمین و مریخ وجود دارد. چرا که در گذشته، هر دو سیاره از احتمال مشابهی برای پشتیبانی از حیات برخوردار بوده اند، اما با گذر زمان ، مریخ آب سطحی موجود در خود که تنها قابلیت پشتیبانی از حیات چند سلولی پیچیده بوده را از دست داده است.

آب های سطحی سیاره مریخ
تصویری مفهومی از آب های سطحی سیاره مریخ

دکتر دیک و همکارانش حجم آب های سطحی سیاره مریخ را که می تواند در مواد معدنی تشکیل دهنده پوسته مریخ حفظ شود را مورد محاسبه قرار داده اند و در این میان آن ها با شبیه سازی واکنش‌ های آب با پوسته‌ های مریخ و زمین ابتدایی دریافتند که پوستۀ مریخ می تواند دو برابر آب بیشتری در مقایسه با زمین، در خود حفظ کند؛ به این دلیل سطح سیاره مریخ در حال حاظر بدون آب است و به بیابان تبدیل شده است.

توضیح بیشتر این که یافته‌ های این تیم تحقیق در مورد آب در مریخ نشان می دهد که تقریبا ۳۰۰ متر از آب سطح مریخ به پوسته سیاره سرخ جذب شده و اکنون در ساختارهای معدنی میکروسکوپی محبوس شده است.

با این حال محققان معتقدند که حتی اگر آب سطحی برای چندین میلیون سال در این سیاره وجود داشته ، پشتیبانی از حیات در سیاره مریخ همچنان با دشواری زیادی روبرو بوده است و در این میان مطالعه این تیم نشان از این می دهد که ترکیب پوسته سیاره سنگی نقش مهمی در تعیین اینکه آب در طول بازه‌ های زمانی در سطح مریخ باقی خواهد ماند یا خیر، ایفا می کند.

منبع   sci-news

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا