Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

افسردگی و اختلال روحی از کدام قسمت مغز نشات می گیرد ؟

افسردگی و اختلال روحی در کدام بخش از مغز نشات می گیرد ؟ این شاید سوالی باشد که بیشتر به ذهن محققان خطور کند چرا که افسردگی یک بیماری پیچیده است که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، در حدود ۳۵۰ میلیون نفر در جهان به آن دچار هستند. با این حال محققان دانشگاه وارویک در دانشگاه انگلستان و دانشگاه فودان در چین طی انجام یک پژوهش جدید دریافته‌اند که چگونه افسردگی بر ماده خاکستری مغز تاثیر می‌گذارد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

برخی از شرایط افسردگی و اختلال روحی به دلیل وقوع حوادث مختلف در زندگی افراد رخ می‌دهد، بنابراین بسیاری از اشکال دیگر این بیماری نیز به دلیل عدم تعادل شیمیایی، ناهنجاری‌های مغزی و یا ارتباط بین نورون‌ها در مغز ایجاد می‌شود که در این میان محققان در این پژوهش به بررسی ۹۰۹ نفر در چین پرداختند که از مغز آنها اسکن ام‌آرآی تهیه شده بود.

افسردگی و اختلال روحی و تحقیق در خصوص این که کدام  این عارضه به کدام بخش از مغز انسان مربوط می شود، در حالی توسط محققان دانشگاه وارویک در دانشگاه انگلستان و دانشگاه فودان در چین مورد مطالعه قرار گرفته است که آنها با بررسی اسکن‌های مغزی بیماران دریافتند که ۴۲۵ نفر از آنها به اختلال افسردگی اساسی دچار هستند و ۴۸۸ نفر از آن ها نیز هیچ نشانه ای از افسردگی نداشتند.

افسردگی و اختلال روحی
افسردگی و اختلال روحی

افسردگی و اختلال روحی یکی از شایع‌ترین تشخیص‌های روانپزشکی است که مشخصه آن خلق افسرده و احساس غمگینی، اعتماد به نفس پایین و بی‌علاقگی به هر نوع فعالیت و لذت روزمره مشخص می‌شود که البته در اصطلاح پزشکی نیز این عارضه به سرماخوردگی روانی نیز مشهور است.

محققان در طول این تحقیق و با اسکن مغزی برای پی بردن به این که افسردگی و اختلال روحی مربوط به کدام بخش از مغز انسان است به بررسی کورتکس اوربیتوفرونتال داخلی و جانبی پرداخته اند که دو ناحیه مهم در بیماری افسردگی است و مشخص شده است که در افراد افسرده، برخی از اتصالات در این نواحی تقویت شده و برخی دیگر تضعیف شده‌اند.

برای مثال اتصال این ناحیه از مغز به بخشی از مغز که مربوط به حافظه و یادآوری خاطرات بود، ضعیف شده و بنابراین افراد در یادآوری تجارب مثبت خود ناتوان شده که این امر می‌تواند به افسردگی منجر شود.

افسردگی و اختلال روحی
بخش هایی از مغز انسان که افسردگی و اختلال روحی را در خود نگاه می دارد

در مقابل اتصال کورتکس اوربیتوفرونتال داخلی و جانبی که با تجارب و خاطرات تنبیهی و  غیر پاداشی مرتبط بود، در این افراد تقویت شده بود. به عبارتی دیگر آنها توانایی زیادی در به یادآوری وقایع منفی زندگی خود پیدا کرده بودند.

این محققان در فرایند تحقیق بر روی افسردگی و اختلال روحی در مغز مدارهای عصبی مختلفی را که در افراد افسرده تقویت شده بود را کشف کرده و بر این باورند که کشف آن ها می‌تواند به درک بهتری از افسردگی و یافتن درمان‌های موثرتر برای آن کمک کند.

منبع   brain

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا