Mihanpostپزشکیپژوهشی

چرا استفاده مداوم از تلفن‌های همراه هوشمند‌،‌افسردگی می‌آورد ؟

میهن پست – آن چه را که آمارهای موسسات تحقیقی معتبر جهانی اعلام می کنند این است که همه روزه به تعداد استفاده کنندگان از تلفن های همراه و گجت های هوشمند بیشتر و بیشتر می شود. به گونه ای که این وسیله ارتباطی به دلیل اشغال کردن تمامی اوقات مفید و غیر مفید افراد استفاده کننده‌اش به واسطه سرگرمی‌های متفاوت و جالبش افراد را به گوشه گیری ، انزوا و در دراز مدت به افسردگی مبتلا می کند.

depression

یکی از علائم و نشانه های مشکلاتِ افسردگی این است که اغلب به تدریج بروز پیدا می‌کند، بسیاری از افراد حتی نمی دانند که از افسردگی رنج می‌برند. آنها فقط فرض را بر این می‌گذارند که زندگی عادی، بسیار دلتنگ‌کننده است. پژوهشگرانِ دانشگاه نورث‌وسترن از شیکاگو، روشی برای تحلیلِ چگونگیِ استفاده از گوشی هوشمند ابداع کردند تا بروز علائمِ اختلال در افراد را شناسایی کنند. در این آزمایش ۲۸ نفر (۲۰ زن و ۸ مرد، متوسط سنی ۲۹ سال) در طول دوره‌ای دو هفته‌ای مورد سنجش قرار گرفتند. آنها به پرسش‌نامه‌ی PHQ-9 نیز پاسخ دادند که  با پرسیدنِ سؤالاتی در زمینه‌ی غمگینی، ناامیدی و اختلال در خواب معمولاً برای ارزیابیِ افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد.

هنگامی که نحوه‌ی استفاده از گوشی هوشمند و داده‌های حاصل از PHQ-9 مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد ۱۴ نفری که بالاترین امتیازِ پرسش‌نامه‌ی افسردگی را کسب کردند دارای ویژگی‌های مشترک در زمینه‌ی نحوه‌ی استفاده از گوشی نیز بودند. این ویژگی‌ها شاملِ استفاده‌ی کلی بیشتر از گوشی هوشمند (به طور متوسط ۶۸ دقیقه در روز در مقابل سایر افراد که این میزان به ۱۷ دقیقه می‌رسید)، صرف زمانِ بیشتر در خانه یا تمایل به بودن در تعداد مکان‌های کمتر (این مکان‌ها با استفاده از GPS گوشی‌ ثبت شدند) و برنامه‌ی سفر روزانه‌ی نامنظم می‌شد.

زمانی که افزایش استفاده از گوشی ممکن است باعثِ تماس‌های بیشتر با سایرین شود، پژوهشگران معتقدند این فعالیت‌ها مانند وب‌گردی و بازی کردن، غیر اجتماعی محسوب می‌شوند. اینها نمونه‌ای از رفتار‌های اجتنابی هستند که افراد برای جلوگیری از غم و اندوه روانی به آنها مشغول می‌شوند.

sadcellphone_header

باید گفت که در این وادی حقیقت این است که کمتر خارج شدنِ این افراد از خانه نشان‌دهنده‌ی فقدان انگیزه در افراد افسرده برای خروج از خانه و انجام کارهاست. آنها انتخاب می‌کنند که بی‌تحرک باقی بمانند. به همین ترتیب، نداشتنِ برنامه‌ی روزانه‌ی ثابت نیز با افسردگی ارتباط دارد.

در این تحقیق و پژوهش انجام شده ارتباط بین افسردگی با میزان استفاده از گوشی هوشمند با دقت ۸۷ درصد تعیین شد. با اینکه استفاده از پرسشنامه قطعاً کمک کننده است پژوهشگران معتقدند بیماران، اغلب زمانِ انجام چنین خودارزیابی‌هایی به دقت عمل نمی‌کنند.

یکی از محققین دانشگاه نورث‌وسترن بنام دکتر دیوید موهر در این مورد می گوید: «اهمیتِ موضوع در اینجا مشخص می‌شود که ما می‌توانیم وجود علائم افسردگی و شدت آنها را بدون پرسیدن سوال در افراد مشخص کنیم. در حال حاضر ما از اندازه‌گیری عینیِ رفتار‌های مرتبط با افسردگی استفاده می‌کنیم و از طریقی منفعلانه عمل می‌کنیم. گوشی‌ها می‌توانند داده‌ها را به صورت نامحسوس و بدون تلاشی از جانبِ کاربر در اختیار ما قرار دهند.»

منبع : gizmag

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا