Mihanpostآثار تاریخیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

آتشفشانی در مریخ با قدمتی دو میلیارد سال رصد شد + عکس

محققان به تازگی با تجزیه و تحلیل یک شهاب سنگ مریخی یافت شده در آفریقا شواهدی بدست آورده اند از فعال بودن آتشفشانی در مریخ که دو میلیارد سال قدمت دارد . به گفته دانشمندان ، چنین کشفی می تواند اطلاعات جدیدی از تاریخ تکامل مریخ ارائه کند .آتشفشانی در مریخ  وجود دارد که دانشمندان می توانند با بررسی آن پی به راز بزرگ گذشته مریخ ببرند . این آتشفشان به دلیل قدمت بسیار زیادی که دارد می تواند اطلاعات زیادی را از سیر تحول و تکامل در سیاره مریخ به دانشمندان ارائه کند .

هم اکنون دانشمندان دانشگاه هوستون در ایالات متحده روی این پروژه کار می کنند و طبق گفته آنها تمامی اطلاعات بدست آمده تا کنون از طریق کار بر روی جزئیات شهاب سنگ کشف شده روی زمین بوده است .

آتشفشانی در مریخ

این داشنمندان در سال ۲۰۱۲ موفق به کشف شهاب سنگ Northwest Africa 7635 در کشور آفریقا شدند و پس از آن تحقیقات روی آن آغاز شد و جالب است بدانید که سنگ های موجود در این شهاب سنگ همگی از نوع shergottite هستند . اما جالب تر از آن انکه تا کنون یازده شهاب سنگ از همین نوع کشف شده که احتمال می رود مربوط به آتشفشانی در مریخ باشد . همه آنها با ترکیب شیمیایی و زمان پرتاب مشابه یافت شده اند .

این کشف جدید در مریخ نشان می دهد که یکی از قدیمی ترین آتشفشان های موجود در منظومه شمسی روی سیاره مریخ قرار دارد . تا کنون قدیمی ترین شهاب سنگ یافت شده روی زمین مربوط به ۶۰۰ میلیون سال پیش بوده است البته شهاب سنگ های جوان تری نیز در محدوده سنی ۳۲۰ میلیون سال نیز وجود دارد اما شهاب سنگی با قدمت ۲ میلیارد سال تا کنون بی نظیر بوده و باعث شگفتی بسیاری از دانشمندان شده است .

البته همچنان تحقیقات روی این نمونه ها ادامه داشته و باید دید که دانشمندان در آینده چه اطلاعات دیگری می توانند از آنها ارائه کنند.

منبع  phys

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا