Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

فناوری چاپ سه بعدی و نقش آن در تحول علم پزشکی + عکس

اولین پرینتر سه بعدی در سال ۱۹۸۸ وارد بازار شد و از همان زمان دانشمندان استفاده های بی نظیری از فناوری چاپ سه بعدی داشته اند تا جایی که حالا می توان گفت چاپ سه بعدی باعث تحول علم پزشکی شده است . در این مطلب برخی از کاربرد های بسیار مهم این فناوری را برای شما کاربران آماده کرده ایم .فناوری چاپ سه بعدی در نوع خودش باعث تحول زیادی در علم پزشکی خواهد شد و در هر زمانی بنا به کاربردش برای جامعه بشری ، روز به روز باعث افزایش سطح کیفیت سلامت افراد جامعه خواهد شد .

فناوری چاپ سه بعدی

تولید دست مصنوعی : هیلی دختر چهار ساله انگلیسی در سال ۲۰۱۴ نخستین کسی بود که از دست مصنوعی که توسط یک پرینتر سه بعدی ساخته شده بود استفاده کرد . پزشکان توانسته بودند که با استفاده از چاپگر سه یعدی یک دست چپ مصنوعی برای او بسازند . این دست مصنوعی که بر خلاف دست های مصنوعی دیگر دارای قیمت بسیار پایین تری ( تنها ۶۷ دلار ) بوده می تواند در انجام کار های روزانه به هیلی کمک کند . اما در این مورد باید گفت که حالا کاربر این فناوری بسیار بیشتر از قبل شده و حتی دانشمندان به تازگی توانسته اند فولیکول‌ های مو را بصورت مصنوعی و به شکلی که قابلیت جوانه زدن داشته باشند پرینت بگیرند .همچنین جراحان «کنت» انگلیس با استخوان‌های پرینت سه‌ بعدی توانستند شکستگی‌ های شدید استخوانی را در بیماران ترمیم کنند. در این پرینترهای سه‌بعدی از دستگاه‌ های پرینتری مشابه پرینتر های معمولی استفاده می‌ شود، با این تفاوت که در این دستگاه‌های جدید، از لایه‌ ای از مواد مانند پلاستیک، فلز یا موم برای تهیه پرینت سه‌ بعدی استفاده می‌شود. این فناوری را همچنین برای تولید سلول‌ های زنده نیز می‌توان به کار برد که این موضوع حقیقتا باعث تحول علم پزشکی شده است .

فناوری چاپ سه بعدی

تولید دارو های سه بعدی : در این روش پزشکان می توانند متناسب با نیاز بیمار ، داروهایی با دوز مناسب بسازند . تنها کافیست مواد اولیه درون پرینتر قرار بگیرد و در نهایت از یک دارو پرینت گرفته خواهد شد . تولید دارو بصورت سه بعدی بسیار ارزان تر از تولید آن با روش های معمول خواهد بود .

فناوری چاپ سه بعدی

درمان سرطان : کاربرد فناوری چاپ سه بعدی در درمان سرطان بسیار جالب است . دانشمندان برای فردی که دچار بیماری سرطان شده بود و در این بیماری بخشی از استخوان لگن خود را از دست داده بود بصورت سه بعدی بخشی از این استخوان را پرینت گرفته و آن را جایگزین کردند . به این ترتیب بیمار دوباره توانایی راه رفتن را بدست آورد .

فناوری چاپ سه بعدی

کاربرد فناوری  چاپ سه‌ بعدی در اتاق عمل : این مورد نخستین بار برای یک کودک هشت ساله استفاده شد . این کودک به دلیل بیماری ریوی که داشت باید ریه هایش را با استفاده از لوله هایی شستشو می داد . اما این لوله ها برای ریه های کودک بسیار بزرگ بودند و این مسئله در درمان او اختلال ایجاد کرده بود . اما پزشکان با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی توانستند لوله هایی با ابعاد مناسب برای ریه های کودک بگیرند و البته در سال ۲۰۱۵ نیز دانشمندان برای یکی از صاحبان شرکت‌ های فناوری پرینت سه‌ بعدی که خود دچار بیماری سنگ کلیه شده بود یک کلیه سه بعدی برای او حاضر کردند .

نظر شما در مورد فناوری چاپ سه بعدی چیست ؟ بنظر شما این فناوری تا کجا می تواند پیشرفت کند ؟

منبع : dailymail

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا