گوناگون

آسانسورهایی که آسان نمی برند

81223016 5798727

به گزارش ایرنا به منظور تسهیل در آمد و شد شهروندان در واحدهای مسکونی و تجاری اتاقک های فلزی تحت عنوان آسانسور که شامل کابین و وزنه تعادل و اجزای دیگر که با روش های مختلف، مسافر، بار و یا هر دو را در مسیر بین طبقات ساختمان جابجا می نماید طراحی گردید.

با وجود اینکه ضوابط و الزامات قانونی برای نصب و بهره برداری از این وسیله برقی پیش بینی شده ولی بروز تخلفات شایعی در این بخش از جمله استفاده از قطعات بی کیفیت ، غیر استاندارد بودن اتاقک و کابین و همخوانی نداشتن نقشه سازه با نوع آسانسور، استفاده کنندگان از این تکنولوژی را با مشکلاتی روبرو کرده است.

کارشناس صنایع فلزی اداره کل استاندارد همدان در این ارتباط به ایرنا گفت: آسانسورهای ساختمان های مسکونی و تجاری و مراکز درمانی پر رفت و آمد از نظر ظرفیت، نوع موتور، تجهیزات جانبی و میزان استارت پیش بینی شده متفاوت هستند.

ˈمحمد علی استقامتیˈ افزود: میزان استارت آسانسورها بر حسب نوع کاربری ساختمان متغیر بوده و در ساختمان های مسکونی 180 استارت و برای واحدهای تجاری پر رفت و آمد و مراکز درمانی 240 استارت پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: ابعاد و ظرفیت آسانسورها نیز متفاوت بوده و تاکید بر این است که زمان طراحی و نصب باید درب ورودی به اندازه ای باشد که یک معلول با ویلچر بتواند به راحتی وارد آسانسور شود.

وی بیان کرد: برخی مواقع نقشه ساختمان به گونه طراحی می شود که نمی توان درب آسانسور را به گونه ای در نظر گرفت که افراد ویلچرنشین نیز به راحتی بتوانند وارد آسانسور شوند که این امر از ناآگاهی افراد نشات می گیرد.

این کارشناس اداره کل استاندارد معتقد است : تاسیسات مجاور چاه آسانسور نیز غیر اصولی است و سیم های غیر مرتبط با آسانسور در آن قرار دارد که این امر نیازمند اصلاح است.

استقامتی در ارتباط با سر و صدای ناشی از بالا و پایین رفتن آسانسور که گلایه ساکنان مجتمع را نیز به همراه داشته است می گوید: غیر استاندارد بودن ضخامت دیواره چاه و استفاده نکردن از عایق های صوتی به علت بالا بودن هزینه نصب آن از عمده علل بروز سر و صدا است .

وی توضیح داد: انبوه سازان و پیمانکاران بخش مسکن همواره سود خود را در ساخت مجتمع های مسکونی لحاظ کرده و برخی مواقع از لوازم بی کیفیت استفاده می کنند یا در زمینه آسانسور فضای کمتری در نظر می گیرند چون بیشتر شدن فضای آسانسور به همراه تجهیزات جانبی باعث کوچکتر شدن واحدهای مسکونی و پایین آمدن قیمت آپارتمان می شود.

کارشناس صنایع فلزی استاندارد همدان گفت : استفاده از درب لولایی به جای درب تلسکوپی به علت ارزان بودن رایج شده است در حالیکه درب لولایی موجب گرفتن فضای پاگرد آپارتمان می شود.

استقامتی تاکید کرد: نقشه واحد مسکونی توسط نظام مهندسی طراحی و از سوی شهرداری تایید می شود بر همین اساس انتظار می رود کارشناسان نظام مهندسی کیفیت ساخت و ساز را نیز در زمان نظارت در نظر بگیرند.

وی اظهار داشت: اغلب ساکنان ساختمان های قدیمی که به تازگی اقدام به نصب آسانسور می کنند چون نیازی به دریافت پایان کار ندارند از افراد بی تجربه و فاقد مجوز برای نصب و راه اندازی آسانسور استفاده می کنند.

وی بیان کرد: شهرداری ها از سال 90 ملزم شدند در صورت دریافت تاییدیه ایمنی آسانسور برای واحد مسکونی پایان کار صادر کنند که تایید ایمنی نیز بعد از چندین مرحله بازبینی و در صورت منطبق بودن با ضوابط پیش بینی شده از سوی استاندارد صادر می شود.

این مسوول صنایع فلزی استاندارد همدان تصریح کرد: بیشتر فعالان در صنف نصب آسانسور مدرک مرتبط با این حرفه را ندارند و به صورت تجربی کار را یاد گرفته و خدمات رسانی می کنند.

وی گفت: برخی از انبوه سازان بعد از دریافت تایید استاندارد اقدام به برداشتن باطری برق اضطراری کرده و آن را به فروش می رسانند و متقاضی مسکن نیز از روی ناآگاهی یا کاربردی نبودن باطری در شرایط عادی از کنار این موضوع براحتی می گذرد.

وی تصریح کرد: بیشتر فعالان در صنف آسانسور در هنگام انعقاد قرارداد تنها منافع خود را در نظر گرفته و هیچگونه حق و حقوقی برای مصرف کننده در نظر نمی گیرند بنابراین انتظار می رود بهره برداران به دقت قرارداد را مطالعه کرده و حتی جزئیات قطعاتی که قرار است در هنگام طراحی آسانسور استفاده شود را در قرارداد قید نمایند.

وی با ذکر اینکه 15 شرکت در همدان دارای پروانه استاندارد هستند بیان کرد: به منظور شناسایی واحدهای دارای پروانه اسامی آنها به همراه آدرس محل فعالیت در سایت سازمان استاندارد ثبت شده است.

مدیر کل استاندار همدان نیز تاکید کرد: نصب آسانسور تنها باید از طریق شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور صورت گیرد در غیر اینصورت پایان کار به بهره برداران ارایه نمی شود.

ˈفرهاد تیموریˈ افزود: نیروهای فعال در شرکت های فاقد پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور دارای تجربه و تخصص در این زمینه نبوده و برای بهره برداران مشکلاتی را به همراه داشته اند.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای نصب آسانسور در واحدهای در حال احداث برخی افراد سودجو با اجاره یک مغازه یا واحد و ثبت شرکت بدون داشتن مجوز اقدام به نصب آسانسور می کنند.

مدیرکل استاندارد همدان بیان کرد: در صورت بروز مشکل برای آسانسور چون بیشتر این افراد اقدام به جابجایی محل کار یا تغییر نام محل فعالیت خود می کنند پیگیری بهره برداران بی نتیجه باقی می ماند.

وی با توصیه به شهروندان برای عقد قرارداد با شرکت های مجاز نصب آسانسور هشدار داد: در صورت نصب آسانسور از سوی شرکت های فاقد پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور، اداره کل استاندارد برای بهره برداران تاییدیه گواهی ایمنی و کیفیت آسانسور صادر نمی کند.

تیموری گفت: شمار زیادی از بهره برداران به علت انعقاد قرار داد با شرکت های فاقد پروانه هم اکنون که خواستار دریافت پایان کار هستند در زمینه صدور تاییدیه گواهی ایمنی و کیفیت آسانسور با مشکل مواجه شدند.

بیش از یکصد گواهی ایمنی آسانسور سالجاری در همدان صادر شده است.

7525/576

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا