گوناگون

آغاز به کار نخستین جشنواره ملی نعناع در کاشان

احیاگر و پدر طب سنتی ایران گفت: نعنا یک گیاه ریشه دواننده با عطر و بوی خاص و مناسب برای گندزدایی خاک است که با همکاری شهرداری می‌توان فضای سبز شهر را با کاشت نعنا سبز کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)در کاشان، حسین خیراندیش در مراسم آغاز به کار نخستین جشنواره ملی نعناع در کاشان، با اشاره به تاریخچه نعناع، نقش آن در درمان بیماری‌ها و تعریف و نوع نگاه به این‌گونه گیاه دارویی اظهارکرد: سبقه تاریخی نعناع اعتبار علمی زیادی دارد و ریشه این گیاه دارویی به شهرستان کاشان برمی‌گردد.

وی از نعناع به عنوان گونه استراتژیکی و بسیار بسیار مهم، از لحاظ منابع طبیعی، حفظ زمین، پیشگیری و درمان بیماری‌ها و ایجاد نشاط ملی نام برد و افزود: تصمیم‌سازی توسعه طب سنتی یکی دیگر از موارد قابل بررسی است.

مدرس طب سنتی اسلامی دانشگاه تهران و ارمنستان، نقش “به گزینی” را در توسعه دارو تاثیرگذار دانست و گفت: در حال حاضر 930 گونه گیاه در توسعه دارویی وجود دارد.

خیراندیش ادامه داد: قدرت ماندگاری دارو، سازگاری با مذاق مردم، سرعت بخشیدن کارهای علمی و سازگاری با آب و هوای ناپایدار ایران را از ویژگی‌های کاشت گیاه برشمرد.

وی با بیان اینکه بکارگیری طبی و توجیه قابل فهم برای عموم شهروندان در راستای درمان بیماری‌ها از ویژگی‌های دارویی نعناع است، اضافه‌کرد: نعنا یک گیاه ریشه دواننده با عطر و بوی خاص و گندزدایی خاک است که با همکاری شهرداری می‌توان فضای سبز شهر را با کاشت نعناع سبز کنیم.

مشاور ارشد دانشگاه طب سنتی ارمنستان، عفونت‌زدایی، ایجاد روحیه‌ای شاد و با نشاط، ماساژ درمانی کاربردی، آرامش اعصاب و روان و مسمومیت‌زدایی را از جمله ویژگی‌های شاخص نعنا عنوان کرد و تصریح‌کرد: کاربرد نعناع حتی در مصرف غذایی هم اثرگذاری وافری دارد.

خیراندیش گفت: عطرآگین کردن فضاها با نعناع باعث کشتن ویروس، خوردن نعناع درمان فوری و اورژانسی برای برخی بیماری‌ها و پیشگیری از بروز بیماری‌ها است. به هوش‌آوری، عقرب‌زدگی، بخش نشاط اعصاب و درمان عفونت‌های گوارشی از دیگر موارد مهم درمان گیاه دارویی نعناع است.

وی بهترین روش به کارگیری نعناع را نعناعی کامل نام برد و گفت: سلیقه انتقال در هنر بسته‌بندی و زیباسازی نیز خلاصه می‌شود.

کارگاه به زراعی، کارگاه اسانس- از آزمایشگاه تا کارخانه، کارگاه طب الرضا، جشن بزرگ نعناع با حضور هنرمندان صدا و سیما و ارائه مقالات از دیگر برنامه‌های نخستین جشنواره ملی نعناع در کاشان است که تا روز جمعه 21 شهریورماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا