گوناگون

جولان تاکسی‌های فرسوده در اصفهان

شهردار اصفهان گفت: هر چند اصفهان چهار برنامه اصفهان +22، اصفهان + 85 ، اصفهان + 90 و اصفهان +95 از سر گذرانده اما هنوز هم در برنامه‌های توسعه شهری با مشکل رو به روست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، در پنجمین نشست معاونان حمل و نقل ترافیک و روسای پلیس راهور کلان شهرهای کشور با بیان این‌که اصفهان یک شهر بین‌المللی و ملی است، اظهار کرد: مشکلات ترافیکی کلان شهرها از جمله مشکلات تبعی کشور محسوب می‌شود که ریشه‌های آن هم در بخش کلان مدیریت شهری و هم در بخش‌های جزء آن قابل بررسی و واکاوی است.

وی افزود: کلان شهرهای کشور از جمله اصفهان در حال گذار به مرحله جدیدی هستند به طوری که می‌توان گفت اجرای قوانین و مقررات و عمل به برنامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود در حوزه مدیریت شهری به صورت قطعی صورت نمی‌گیرد و سؤال اساسی این جاست که به چند درصد برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه شهری عمل می‌شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه یک هزار تن زباله در شهر اصفهان تولید می‌شود، این درحالی است که میزان تولید نخاله‌های ساختمانی در این شهر چیزی در حدود چهار هزار تن است و هر چند طرح‌های جامع تفصیلی در سطح کلان شهرها به تصویب رسیده است اما هنوز هم مشکلاتی مانند مهاجرپذیری و تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ بیداد می‌کند و همه این مسائل به این سبب است که هنوز طرح آمایش سرزمینی در استان‌های بزرگ کشور تدوین نشده است.

سقاییان‌نژاد در خصوص تاسیس شهرهای اقماری گفت: با وجود این‌که قرار بود شهرهای اقماری پذیرای سرریز جمعیت شهرها باشد اما در عمل این شهرک‌های اقماری به بدنه اصلی شهرها پیوسته‌اند.

وی ادامه داد: عدم تحقق برنامه‌های توسعه شهری، مشخص نبودن سیاست‌های شهرنشینی، بی‌توجهی به چگونگی توزیع جمعیت در کلان‌شهرها، توسعه ناهماهنگ و بدون برنامه‌ریزی مجموعه‌های شهری بدون توجه به شرایط عمومی و زیرساخت‌های موجود از جمله موضوعاتی است که اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی با آن دست به گریبان است.

25 ارگان شهری در خصوص مسائل حمل و نقل تصمیم‌ می‌گیرند

سقاییان‌نژاد افزود: شهرداری مجبور است برای تامین بودجه‌های جاری به تراکم فروشی اقدام کند، همان گونه که نبود بسترهای قابل اطمینان برای جذب سرمایه گذاری و وجود سه هزار و 700 تاکسی فرسوده در سطح شهر که چیزی بالغ بر 25 درصد کل خودروهای شهر اصفهان را شامل می‌شود نیز از جمله مواردی است که در سامانه باعث بروز مشکلاتی در سامانه حمل و نقل شهری اصفهان شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: ترافیک در کل کشور یک عرصه سه وجهی است، به طوری که وجود هماهنگی میان شهرداری، فرماندهی‌های راهور استان‌ها و نهادهای آموزش دهنده لازم و ضروری است وچند سال پیش سردار رویانیان قبول کرد برای یکپارچه سازی این سه بخش در سطح کلان شهرها اقدامات موثری انجام دهد اما پس از مدتی این وعده‌ها به دست فراموشی سپرده شد، هر چند در ماه‌های گذشته طرح‌های خوبی برای یکپارچه سازی ترافیک در کمیسیون‌های مجلس مطرح شده و در آستانه تصویب در صحن علنی مجلس قرار دارد.

شهردار اصفهان با بیان این‌که بیش از 25 ارگان شهری در خصوص مسائل حمل و نقل شهری تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: عدم اجرای طرح پارک حاشیه‌ای و اصرار دولت به واریز بودجه حاصل از این طرح به خزانه دولت، عدم جایگزین کردن تکنولوژی مناسب در خودروها برای استفاده آن‌ها از سوخت یورو چهار، عدم توجه به توسعه جایگاه‌های سوخت CNG و عدم موافقت مرکز با تفویض بخشی از اختیارات به پلیس راهور کلان شهرها از جمله مشکلاتی است که در بسیاری از استان‌های بزرگ کشور وجود دارد.

سقاییان‌نژاد افزود: هنوز دولت یارانه مربوط به سامانه‌های حمل و نقل را نپرداخته است، همان گونه که هنوز چهار هزار میلیارد بودجه تخصیص یافته به حمل و نقل عمومی اصفهان داده نشده است و همین اقدام باعث شد که قیمت اتوبوس‌های معمولی در حمل و نقل شهر 45 میلیون تومان و قیمت تمام شده اتوبوس‌های BRT تا 700 میلیون تومان رسیده است.

وی با طرح این سؤال که چرا یک خودرو ملی برای ناوگان حمل و نقل شهری انتخاب نمی‌شود، اظهار کرد: عمر متوسط یک ناوگان حمل و نقل شهری در کل دنیا بیش از 3.5 سال نیست در حالی که این میزان در کلان شهرهای ایران چیزی در حدود 7.5 سال است.

شهردار اصفهان ادامه داد: یارانه بلیط نیز به کلان شهرها پرداخت نمی‌شود، به طوری که در حال حاضر قیمت هر جابه جایی به ازای هر نفر 750-700 تومان است که شهرداری مکلف است یک سوم این رقم را به دولت بپردازد.

سقاییان نژاد در خصوص اتوبوس‌های CNG گفت: این اتوبوس‌ها بیش از شش سال است که تولید می‌شوند و امروز به علت بالا بودن قیمت تجهیزات آن‌ها، 50 درصد اتوبوس‌های CNG شهرداری اصفهان بلااستفاده هستند.

وی به مشکل مترو کلان شهرها هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک شرکت مادر تخصصی در کل کشور ادعا می‌کند که حاضر است 400 کیلومتر ریل گذاری برای مسیرهای مواصلاتی مترو انجام دهد، این در حالی است که از دیدگاه تخصصی ریل گذاری در شهرهای صنعتی و سنتی متفاوت است و سؤال اساسی این جاست که آیا کشور نمی‌تواند قالب مناسب و انعطاف پذیری بر حسب بوم شناسی شهرها در نظر بگیرد؟

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بودجه ترافیکی در سطح شهر اصفهان برای سال 93 رقم 340 هزار تومان به ازای هر نفر است و هر چند این بودجه در کل برای شهر اصفهان مبلغی بالغ بر 620 میلیارد تومان می‌شود اما این بودجه کلان نیازمند برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم با سایر بخش‌های تنظیم کننده شهری است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا