گوناگون

هرمزگانی‌ها گوشت شتر نمی‌خورند

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان گفت: گوشت شتردر هرمزگان تاکنون نتوانسته در سبد غذایی خانوارهای هرمزگانی جایی پیدا کند و همین امر زمینه صادرات آن به سایر استان‌ها و کشورهای همجوار را فراهم کرده و علاوه بر آن نبود بازار مناسب برای فروش این محصول در داخل استان موجب شده این محصول پروتئینی سالم به شکل صادراتی برای برخی کشورهای همسایه به ارمغان برده شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، مهندس ناصر حیدری‌پوری اظهار کرد: استان بیش از 21 هزار نفر شتر دارد که 50 درصد این تعداد در شهرستان‌های جاسک و سیریک هستند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که شرایط اقلیمی هرمزگان برای پرورش شتر مساعدتر از سایر استان‌هاست، افزود: سازمان جهادکشاورزی به دنبال اهمیت دادن به پرورش این نوع دام در استان به منظور تولید گوشت شتر و در آینده بهره‌گیری از ظرفیت شیر شتر برای تغذیه و استفاده‌های پروتئینی است.

حیدری‌پوری ادامه داد: شرایط آب و هوایی کل استان بویژه شهرستان‌هایی همچون جاسک و سیریک به گونه‌ای است که منابع طبیعی، محیط زیست و چراگاه‌هایی با اقلیم خاص و مناسب برای پرورش شتر وجود دارد.

وی ادامه داد: منابع طبیعی و محیط زیست شرق استان به گونه‌ای است که دام‌هایی غیر از شتر کمتر می‌توانند در این مناطق به سر برند و آب ناکافی و کمبود علوفه مرتعی و جنگل‌ها در مجموع زمینه را برای پرورش شتر فراهم کرده که می‌تواند خود را با شرایط بیابانی سازگار کند.

وی گفت: از آنجایی که شتر و شترداری دراستان برای جذب توریسم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است باید جایگاه شترداری در هرمزگان به لحاظ حرفه‌ای تعیین شود.

حیدری پوری عنوان کرد: با توجه به شرایط مساعد یاد شده در زمینه پرورش شتر تهیه طرح‌ها و برنامه‌هایی از جمله طرح جامع شترداری در استان در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت: شهرستان سیریک با 2300 نفر شتر بعد از جاسک که دارای 3985 نفر شتر و 700 نفر بهره‌بردار است، دارای بیشترین تعداد شتر در استان است که لازم است در راستای فراهم کردن زمینه مساعد در رابطه با توسعه شترداری در این شهرستان توجه وی‍ژه‌ای صورت گیرد.

وی به وجود ایستگاه‌های شترداری در این شهرستان اشاره کرد و افزود: اگرچه وجود این ایستگاه‌ها در شهرستان موجب تسهیل کار شترداران شده اما افزایش تعداد ایستگاه‌های شترداری در این شهرستان نیز به عنوان یکی از ضرورت‌هایی است که باید به آن توجه وی‍ژه‌ای صورت گیرد.

وی اظهار کرد: ‌گسترش بیمه شتر نیز ضروری است، چراکه میزان غرامت پرداخت شده به شترداران بسیارناچیز است و از یک گله شتر تنها پنج یا شش شتر زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرد و مشمول پرداخت غرامت می‌شود و لازم است در این زمینه تدابیری اندیشیده شود .

وی گفت: از دیگر مسائلی که باید در زمینه رشد شترداری در استان به آن توجه شود و در طرح جامع شترداری دیده شود مسئله کمبود انشعاب آب در ایستگاههای شترداری است که این مسئله موجب می‌شود شترها برای رفع تشنگی خود به سمت شهر بیایند و همین افزایش تصادفات جاده‌ای را به دنبال دارد که حل این مسئله نیز ضروری است.

حیدری پوری با بیان این‌که طرح جامع شترداری بحث بسیار اقتصادی مفید و موثری است، گفت: استان در زمینه تغذیه و خرید ن‍ژاد این دام، کمترین وابستگی را به سایر کشورها دارد.

وی افزود: مسئله آب، افزایش ایستگاه‌های پرواربندی شتر، ساماندهی شتر، صادرات و مسائلی همچون بیمه باید درطرح جامع شترداری استان دیده شود.

وی تاکید کرد: ایجاد یک تشکل صنفی برای شترداران و استقرار تعداد بیشتری از نیروهای دامپزشک در ایستگاه‌های شترداری برای رسیدگی به وضعیت بهداشت این دام نیز باید مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی تصریح کرد: حمایت از پرورش شتر می‌تواند ضمن تثبیت اشتغال، در بهبود تولید و کاهش مهاجرت مردم از روستا به شهر بسیار موثر باشد.

وی افزود: مجموعه مسائلی که می‌تواند به ارتقاء وضعیت موجود و پیشرفت پرورش شتر در استان کمک کند، می‌باید مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر آن تجارب موفق سایر استان‌ها نیز می‌تواند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.

حیدری پوری خاطرنشان کرد: صادرات شتر به کشورهای حوزه خلیج فارس می‌تواند یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها باشد که به رونق شترداری در استان کمک می‌کند، بدلیل این‌که نسل شترهای کشورهای عربی از شترهای ایران و منطقه است و از این نظر شترهای استان در بین کشورهای حوزه خلیج فارس محبوبیت خوبی دارند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا