گوناگون

آغاز مطالعات احداث سه نیروگاه کوچک تولید برق در کرج

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج از موافقت پارلمان شهری با آغاز مطالعات احداث سه نیروگاه کوچک تولید برق خبر داد و منبع تولید انرژی الکتریسته را نیز زباله‌های تولیدی این کلانشهر دانست.

داوود وحیدی، امروز(سوم شهریور)، در جمع خبرنگاران، گفت: روزانه نزدیک به هزار و 500 تن زباله در سطح کلانشهر کرج تولید می‌شود که متاسفانه به دلیل عدم وجود شرایط مناسب و استاندارد جهت بازیافت آنها، هزار و 200 تن آن به روش‌های سنتی دفن می‌شود که آثار مخربش بر محیط زیست، منابع طبیعی، سلامتی شهروندان و سفره‌های آب زیرزمینی قابل اندازه‌گیری نیست وضمن آنکه پروسه دفن سنتی علاوه بر هزینه‌های میلیاردی، نیاز به مراکز جدید دفن زباله را نیز به همراه دارد.

وی افزود: بخش قابل توجهی از بودجه سالانه معاونت خدمات شهری شهرداری کرج جذب فرایند جمع‌آوری، حمل و نقل و دفع زباله‌های جمع‌آوری شده از سطح شهر می‌شود که آن بسیار هزینه بر، پیچیده و سخت است.

وحیدی خاطرنشان کرد: اخیرا سازمان مدیریت پسماند مذاکرات خوبی را با چند شرکت توانمند داخلی و خارجی جهت تولید محصولات و فرآورده‌های خام، پلاستیکی، شیشه‌ای و شیمیایی و نیز جریان برق از زباله و نخاله‌های موجود را آغاز کرده است که ورود این مذاکرات به فاز جدی‌تر نیازمند مصوبه شورای شهر بود که خوشبختانه نمایندگان مردم موافقت خود را با آرای قاطع اعلام کردند.

به گفته وی، در صورت احداث سه نیروگاه کوچک تولید برق، روزانه 900 تن از زباله‌های جمع‌آوری شده به آنها فرستاده و سپس فرایند تولید جریان الکتریسیته آغاز می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: هزینه‌های ریالی سرمایه گذاری جهت احداث سه نیروگاه مذکور از محل فروش برق استحصالی تامین می‌شود و شاهد تحول عظیمی در حوزه بازیافت زباله خواهیم بود؛ به نحوی که این طلای کثیف از یک تهدید زیست محیطی به یک فرصت اقتصادی تبدیل می‌شود.

عضو پارلمان شهری کرج در پایان گفت: اکنون در کشورهای پیشرفته اروپایی حتی یک کیلوگرم از زباله‌های جمع‌آوری شده از سطح کشور دفن نمی‌شوند و پس از جداسازی زباله‌های قابل بازیافت و تبدیل آنها به مواد و کالا و حامل‌های انرژی، مابقی در دستگاه‌های زباله سوز سوزانده شده و به بخار آب تبدیل می‌شوند که در این بخش نیز کلانشهر کرج از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا