گوناگون

آلبوم «همان یک شرار و هیچ» رونمایی شد/ ضبط کار جدید در ژنو و ایتالیا

به گزارش خبرگزاری مهر، کارن کیهانی آهنگساز آلبوم «همان یک شرار و هیچ» درباره این اثر گفت: سال گذشته در اردیبهشت 92  کنسرتی را از مجموعه آثارم در سالن رودکی به روی صحنه بردم. این آلبوم همان قطعاتی است که در کنسرت رودکی اجرا کردیم. قطعه سولو اُبوا در این آلبوم هم نامش «همان یک شرار و هیچ» است و نام آلبوم را نیز از همین قطعه انتخاب کرده ایم. این نام برگرفته از یکی از اشعار بیدل دهلوی است.

کیهانی با اشاره به نقش شعر فارسی در آهنگسازی هایش گفت: در نوشتن آثارم از نشانه های شعر فارسی استفاده می کنم. ریتم در موسیقی من تحت تاثیر شعر فارسی است. ضمن اینکه هر کدام از قطعه های آلبوم «همان یک شرار و هیچ» نیز براساس یکی از اشعار ادبیات فارسی ساخته شده اند. فضاهای مُدال نیز ترکیبی از فضای مُدال در موسیقی دستگاهی ایرانی و موسیقی کلاسیک است. البته من در نوشتن آثار موسیقی بیش از هر شاعری تحت تاثیر بیدل دهلوی هستم ضمن اینکه در میان شاعران معاصر نیز اشعار شاملو و اخوان را می پسندم.

این آهنگساز جوان درباره آهنگسازی براساس شعر گفت: یک از ایده های قدیمی در موسیقی، «پوئم سمفونی» است که در آن قطعه براساس شعر نوشته می شود اما خودِ شعر در قطعه حضور ندارد. یعنی قطعه بدون کلام است. البته این ایده از زمان دانشجویی من برایم جالب بوده و همواره آن را پیگیری کرده ام چراکه تصویرسازی و ریتم در شعرهای سبک هندی کمک بسیاری به من می کند تا آثارم را بنویسم.

کیهانی درباره فضای موسیقی در آلبوم «همان یک شرار و هیچ» گفت: این آلبوم در چارچوب «موسیقی معاصر» قرار می گیرد ضمن اینکه این نوع موسیقی به طور خاص به موسیقیِ بعد از نیمه دوم قرن بیستم گفته می شود. «سونوریسم» یکی از زیر مجموعه های موسیقی معاصر است که آثار من بیشتر به این فضا نزدیک است.

این آهنگساز جوان درباره پروژه بعدی که در دست انجام دارد، گفت: در اثری که در دست اجرا دارم همه نوازنده ها خارجی هستند. قطعه سوم این مجموعه دو شب پیش در استودیو رادیو تلویزیون ژنو ضبط شد. قطعه نخست این مجموعه نیز حدود 6 هفته پیش در استودیو کنسرواتوار ژنو با حضور نوازنده فرانسوی اجرا شد. قطعه سوم هفته آینده در ایتالیا و دیگر قطعه های این مجموعه نیز به ترتیب در نقاط مختلف اروپا اجرا می شود.

کیهانی با اشاره به قطعه ویژه ای که در این آلبوم جدیدش دارد ، گفت: در این مجموعه قطعه ای برای سنتور و آنسامبل وجود دارد که آن را به سفارش آنسامبل «ماتکا» نوشته ام و در بنیاد فرهنگی «کوگلر» اجرا شده است. این در حالی است که قطعه های مجموعه دوم همگی از سوی مراکز فرهنگی دنیا سفارش داده شده اند و برخی از این قطعه ها نیز در جشنواره های خارجی برگزیده شده اند. قصد داریم چهار ماه بعد در ایران و اروپا این مجموعه را منتشر کنیم.

آلبوم «همان یک شرار و هیچ» متشکل از 5 قطعه موسیقایی به نام «به چشمان زیبایش»، «همان یک شرار و هیچ»، «واپسین رنگ»، «نامش انسان است» و «و آستینش از اشک تر بود» است. این آلبوم که از سوی انتشارات ارغنون دربازار موسیقی توزیع شده منتخبی از آثارِ مجلسیِ کارن کیهانی (منتخب آثار  از سال 91 – 1389) آهنگسازِ موسیقیِ معاصر است که در اردیبهشت ماهِ سال گذشته، در تالار رودکی تهران، در قالب كنسرت اجرا شده اند.

برخی از آثار این مجموعه مانند سولو ابوا و کوارتت های زهی در سال گذشته، در فستیوال هایِ معتبرِاروپایی و امریکایی مانندِ London New Wind Festival، Mise-en نیویورک، Risuonanze ایتالیا و Matka ژنو برگزیده و اجرا شده‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا