گوناگون

ابراز نگرانی استاندار گیلان از عملکرد تعاونی‌های مسکن مهر

استاندار گیلان گفت: رویکرد تعاونی‌ها باید به سمت منافع مردم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه گیلان، دکتر محمدعلی نجفی امروز در مراسم تجلیل از تعاونگران نمونه استان که در سالن الغدیر استانداری گیلان در حال برگزاری است، گفت: تعاون از ارکان مهم اقتصاد اسلامی است و در مجلس شورای اسلامی نیز بر استفاده از پتانسیل تعاون در تقویت اقتصاد کشور تاکید زیادی شده است.

وی با اشاره به اینکه تعاونی‌ها با سرمایه اندک جمع می‌شوند و پس از تجمیع، کارهای بزرگ انجام می‌دهند، اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که امروز تعاونی‌ها دارند اختصاص تسهیلات با سودهای بالا و در حد 26 درصد است که این امر در نهایت موجب از دست رفتن فرصت‌ها می‌شود.

نجفی با اشاره به اینکه ما برنامه داریم تا تعاونی‌های استان را در جهت تقویت اشتغال و اقتصاد استان حمایت کنیم، ادامه داد: متاسفانه عواملی چون آشنا نبودن اعضاء هیئت مدیره و یا مدیران عامل‌ها با قوانین اساسی و نبود مهارت لازم برخی از اعضا در تعاونی‌ها موجب شد که تعاونی‌ها صدمه ببینند.

وی با اشاره به اینکه در گیلان بیش از 1 میلیون و 908 هزار نفر عضو تعاونی هستند که متاسفانه بخشی از این افراد غیرفعالند، تصریح کرد: یکی از تعاونی‌هایی که در گیلان عملکردشان موجب نگرانی من است عملکرد تعاونی‌های مسکن مهر است.

وی گفت: عملکرد همه تعاونی‌ها در نهایت باید به نفع مردم باشد و تقویت نگاه تعاونی‌ها در بخش اقتصاد در استان ضروری به نظر می‌رسد.

استاندار گیلان گفت: اگر در جامعه‌ای تعاون صدمه ببیند فرصت‌های زیادی در آن از دست خواهند رفت.

وی افزود: برای تسریع در تحویل واحدهای مسکن مهر که مورد تاکید دولت نیز است، در بخش بنیاد مسکن و راه و شهرسازی عملکردها بسیار بهتر از تعاونی‌های مسکن مهر است.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون معضلات جدی در بخش تعاون داریم و باید تدابیری اندیشیده شود تا عملکرد تعاونی‌های مسکن مهر در استان بهتر از امروز باشد تا هرچه سریع‌تر واحدهای مسکن مهر به متقاضیانشان تحویل داده شود.

نجفی با تاکید بر ورود بخش خصوصی در جلسات مختلف استانداری، جلسات معاونان استاندار و حتی جلسات فرمانداری‌های شهرستان خاطرنشان کرد: تقویت تعاونی‌ها به نفع استان و مردم گیلان است و نباید فرصت‌ها را در این بخش از دست بدهیم.

نگذاریم ابریشم بمیرد

استاندار گیلان در ادامه این مراسم بر توانمندی‌های فرش دستباف در استان اشاره و اظهار کرد: ابریشم یکی از ماده‌های اصلی تامین‌کننده فرش دستباف و خاستگاه اصلی این محصول در گیلان است اما متاسفانه که تولید ابریشم نسبت به دهه گذشته در استان تقلیل یافته است.

وی اضافه کرد: کاهش تولید ابریشم به یک نهم تولید اصلی به معنای از دست رفتن یک پتانسیل قوی در استان است.

وی خاطرنشان کرد: بهترین فرش‌های کشور هم‌اکنون در گیلان بافته می‌شوند و برای توسعه این هنر باید صنعت ابریشم و نوغانداری استان بیش از امروز ارتقا یابد.

هنوز برخی از بانک‌ها رویکرد تولید ندارند

استاندار گیلان ادامه داد: هم‌اکنون بیش از 1000 پروژه صنعتی در گیلان در دست ساخت است که با بهره‌برداری از آنها جهشی بزرگ در اشتغال و تولید استان ایجاد می‌شود اما متاسفانه از آنجاکه هنوز برخی از بانک‌ها رویکرد تولید ندارند، تسریع در بهره‌برداری این طرح‌های صنعتی انجام نمی‌شود.

وی با تاکید بر بازنگری، بازسازی و تجدید روحیه تعاونی‌ها گفت: یکی از وظایف مهم تعاونی‌ها بازاریابی برای تولیدات اعضایشان است و در صورت تحقق این امر می‌توان رونق اقتصاد در تعاون را شاهد بود.

استاندار گیلان تصریح کرد: تعاونی‌ها حساس باشند کسانی را به عنوان هیئت مدیره و مدیرعامل انتخاب کنند که در جهت تقویت و توان تعاونی موثر عمل کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا