گوناگون

تامین امنیت غذایی طی 10 سال آینده با نتایج صحیح سرشماری کشاورزی

رییس سازمان جهادکشاورزی مازندران گفت: نتایج صحیح و دقیق حاصل از این سر شماری سبب ضمانت تأمین امنیت غذایی طی 10 سال آینده خواهد شد و دارای اهمیت بالایی در بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، دلاور حیدرپور صبح امروز 18 شهریورماه 93 در جلسه شورای اداری شهرستان فریدونکنار به ظرفیت بالا و درخور توجه کشاورزی در مازندران اشاره کرد و اظهارداشت: به فرموده مقام معظم رهبری، کشاورزی باید مورد توجه ویژه و جدی مسئولین قرار گیرد.

وی افزود: مازندران با تولید سالانه 6 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، حدود 10 درصد ارزش افزوده کشور، 23 درصد تولید ناخالص استان و 20 درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل نقش ویژه در اقتصاد استان داشته و محور توسعه در مازندران است.

حیدر پور از رتبه نخست مازندران در تولید 14 محصول، تولید 11 درصد گوشت مرغ کشور(معادل 215 هزار تن) و صادرات آن به کشورهای عراق و آسیای میانه، تولید 30 درصد جوجه یکروزه کشور به عنوان بخشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان در بخش کشاورزی خبر داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با انتقاد از آماده نبودن زیرساخت‌های لازم برای تولیدات بیشتر در بخش کشاورزی نظیر تجهیز و نوسازی شالیزارها، جاده بین مزارع، پوشش بتنی کانال انتقال آب، عدم ذخیره سازی آب کافی و مطمئن گفت: تنها 7.8 درصد از آب‌های سطحی استان ذخیره می شود.

وی، ماشین آلات مکانیزه، دانش آموختگان کشاورزی، وجود دانشگاه‌های مختلف، اقلیم مناسب و مساعد، منابع آبی را از ظرفیت‌های مازندران دانست و افزود: باید از این ظرفیت‌ها در بخش کشاورزی استان استفاده بهینه و مناسب شود.

حیدرپور از برداشتن چند گام اساسی برای رونق قابل قبول در بخش کشاورزی نظیر افزایش 5 تا 15 درصدی تولید محصولات کشاورزی، توسعه باغ در زمین‌های شیبدار و دامنه‌ها، احداث باغ در 10هزار هکتار از زمین‌ها طی سال‌های 93 تا 95 اشاره کرد و گفت: 450 میلیارد ریال برای اینکار تصویب و ابلاغ شده است که سالانه 150 میلیارد ریال برای احداث باغ و تأمین منابع آبی در نظر گرفته شده است که منجر به ایجاد شغل جدید، حفظ منابع آب و خاک، افزایش درآمد می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: از مجموع 200 هزار هکتار شالیزار استان، حدود 150 هزار هکتار نیاز به تجهیز و نوسازی دارد که از دهه 60 تاکنون بالغ بر 50 هزار هکتار آن تجهیز شده است و طی سه سال آینده نیز 50 هزار هکتار دیگر با اعتبارات فاینانس کشور چین(معادل 1.6 میلیارد دلار برای 105 هزار هکتار شالیزارهای شمال کشور) تجهیز و نوسازی می‌شوند.

وی از اولویت سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی مازندران در جهت حمایت از واحدهای دامداری گاو شیری برای راه اندازی و فعال سازی ظرفیت بلا استفاده صنایع لبنی استان خبر داد.

حیدرپور با تاکید بر همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی در انجام سرشماری عمومی کشاورزی که از 5 مهر ماه تا 18 آبان 93 و به مدت 43 روز همزمان با کل کشور در مازندران صورت می‌گیرد گفت: نتایج صحیح و دقیق حاصل از این سرشماری سبب ضمانت تأمین امنیت غذایی طی 10 سال آینده خواهد شد و دارای اهمیت بالایی در بخش کشاورزی است.

برداشت برنج در بیش از 202 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران

رییس سازمان جهادکشاورزی مازندران در ادامه از برداشت برنج در بیش از 202 هزار هکتار از شالیزارهای استان خبرداد و اظهارداشت: تاکنون برداشت برنج در بیش از 202 هزار و 132 هکتار از شالیزارهای استان معادل 96 درصد صورت گرفته که بیش از 158 هزار و 869 هکتار به ارقام محلی و 43 هزار و 263 هکتار به ارقام پر محصول اختصاص داشته است.

وی با اشاره به اینکه از کل سطوح برداشت شده بالغ بر 163 هزار و 310 هکتار(81 درصد) به صورت مکانیزه و توسط کمباین مخصوص برداشت برنج و دروگر و مابقی به صورت سنتی بوده افزود: تاکنون بیش از 58 هزار و 982 هکتار از شالیزارها به پرورش رتون و بالغ بر 22 هزار و 147هکتار به کشت مجدد برنج اختصاص یافته است.

حیدرپور با اعلام اینکه عملیات کیل‌گیری مزارع برنج استان جهت تعیین عملکرد واقعی و برآورد میزان تولیدات استان با کمک کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان‌ها در دست اقدام می‌باشد گفت: میانگین قیمت عمده فروشی ارقام محلی(طارم) را از قرار کیلوگرم 53 الی 55 هزار ریال، انواع ارقام پر محصول شیرودی را بین 33 تا 34 هزار ریال، فجر 38 تا 40 هزار ریال، خزر 42 تا 45 هزار 500 ریال و رقم ندا را بین 31 تا 33 هزار ریال دانست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا