Mihanpostپیشنهاد سردبیرشهر سازیمعماریمعماری ملل

اجرای نخستین تونل زیرآبی جهان در آبدره‌ی سوجن فیورد نروژ !

اجرای طرح نخستین تونل زیرآبی جهان در آبدره Sognefjord نروژ که حدود ۱۲۱۹ متر عمق دارد انجام خواهد شد . با اجرای این طرح زمان سفر در داخل این کشور از ۲۱ ساعت به تنها ۱۱ ساعت خواهد رسید . برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر در ادامه با مهین پست همراه باشید .

نروژ کشوری بسیار زیبا در شمال اروپا بوده و آبدره های زیادی دارد. Sognefjord هم یکی از جذاب ترین و عمیق ترین آبدره های موجود در این کشور است . تا پیش از این مردم محلی این منطقه از قایق برای دسترسی به محل زندگیشان استفاده می کردند . اما حالا مسئولان کشور نروژ تصمیم گرفتند که برای اولین بار در جهان  طرح تونل زیرآبی را در این آبدره اجرا کنند .

مقامات این کشور ابتدا در سال ۲۰۱۱ طی فراخوانی طرح هایی برای ساخت یک مسیر ارتباطی در این آبدره از طراحان دریافت کردند که پل معلق و همچنین پل شناور از دیگر طرح های ارائه شده در این فراخوان بود .

آبدَره یا فیورد شاخابهٔ باریک و ژرفی از دریا است که در خشکی پیش رفته باشد. آبدره معمولاً دارای دیواره‌های پرشیب و تندی است. این دیواره‌ها در پی زیر آب رفتن دامنه‌های کوه‌ها یا ادامه فرسایش یخچالی زیاد و عمیق شدن یک دره ساحلی تشکیل یافته‌ که در این میان آبدره Sognefjord نروژ هم به زیبایی هر چه تمامتر همه ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیا است

اما ساخت یک پل معلق و یا پل شناور روی این آبدره طرح های معمولی و بسیار رایجی بود که امکان اجرایی شدن را داشتند . آنها در نهایت تصمیم گرفتند که با ساخت یک تونل زیرآبی  طرحی جدید را امتحان کنند .

ساخت یک تونل زیرآبی در این منطقه مزایای بیشتری نسبت به انجام دیگر روش ها دارد برای نمونه این تونل فرسوده نخواهد شد و یا اینکه شرایط آب و هوایی روی آن بی تاثیر است . از دیگر مزایای آن هم می توان به بر نخوردن زیبایی منطقه و همچنین این تونل موانع کمتری را برای عبور و مرور کشتی ها و قایق ها ایجاد می کند .

همانطور که گفته شد عمق این آبدره ۱۲۱۹ متر بوده و ۹۱۴ متر هم پهنا دارد . براورد شده که اجرای این طرح بیش از ۲۵ میلیارد دلار برای نروژ هزینه در بر خواهد داشت . البته عبور و مرور داخل تونل کاملا امن بوده و در شرایط طوفانی حتی بهتر از جاده های معمولی و یا پل ها خواهد بود .

با هم در میهن پست تصاویر طرح نخستین تونل زیرآبی جهان در  نروژ را  تماشا می کنیم.

 

منبع : flickr

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا