گوناگون

اجرای پروژه ملی مدیریت جنگل‌های هیرکانی با هدف بهبود وضعیت اقتصادی ساکنان مناطق

مدیر پروژه‌ی ملی مدیریت چندمنظوره‌ی جنگل‌های «هیرکانی» گفت: پروژه‌ی ملی مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی تلاش دارد ضمن احیای این جنگل‌ها، اقتصاد و معیشت ساکنان مناطق مورد نظر را بهبود می‌بخشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه‌ی گیلان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، نخستین کارگاه آموزشی و مشورتی پروژه‌ی مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی طی دو روز به میزبانی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان برگزار شد.

مهندس «داریوش بیات»، مدیر پروژه‌ی ملی مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی در این کارگاه آموزشی و مشورتی که با حضور اعضای تیم اجرایی پروژه، جمعی از ساکنان مناطق روستایی و جنگلی محدوده‌ی اجرای طرح، نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد(NGO)، اساتید دانشگاه‌ها و معاونان فرمانداری شهرستان‌های رودبار و سیاهکل، به همت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در سالن اجتماعات مجتمع یاس برگزار شد، با ارائه‌ی اطلاعات در خصوص بروز کردن اقدامات پروژه و هماهنگی‌های به عمل آمده، به تشریح چگونگی اجرای طرح پرداخت.

وی تصریح کرد: براساس نقشه‌های هوایی در سال 1334 جنگل‌های هیرکانی سطحی معادل با 2 میلیون و 50 هزار هکتار را شامل می‌شد که امروزه به 1 میلیون و 939 هزار هکتار تقلیل یافته است و اگر بخواهیم به سطح جنگل موجود در 60 سال پیش برگردیم باید بسیاری از زمین‌هایی را که هم‌اکنون بعنوان اراضی کشاورزی محسوب می‌شوند به حالت طبیعی و جنگلی خود باز گردانیم که تحقق این مطلب معیشت مردم و ساکنان منطقه را به مخاطره می‌اندازد.

مهندس بیات افزود: پروژه‌ی ملی مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی تلاش دارد ضمن احیای این جنگل‌ها که از دوران سوم زمین‌شناسی به جا مانده و دارای ارزش زیست‌محیطی بسیاری است، تمهیداتی را فراهم آورد که با هم‌سوسازی نیازها و همگرایی مردم و طبیعت، ضمن افزایش سطح جنگل‌های هیرکانی، اقتصاد و معیشت مردم و ساکنان مناطق مورد نظر نیز بهبود یافته و منافع ایشان با حفظ منابع طبیعی عجین و آمیخته شود.

در ادامه‌ی کارگاه فوق، مهندس «فریور نقوی»، معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان به نمایندگی از سوی این اداره‌کل، ضمن خیر مقدم‌گویی به حاضران، اظهار کرد: نزدیک به 70 درصد اراضی گیلان را عرصه‌های جنگلی، مرتعی و منابع ملی شامل می‌شود که با توجه به وسعت کم استان و تراکم جمعیتی بسیار آن، ارتباط تنگاتنگی بین اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان و مردم به خصوص ساکنان مناطق جنگلی و مرتع‌داران گیلانی وجود دارد.

وی با اشاره به توانمندی‌های استان در زمینه‌های مختلف، افزود: تنوع زیستی جانوری و گیاهی، تنوع محصولات کشاورزی و شیلاتی و پتانسیل جذب گردشگری و صنعت توریسم از ظرفیت‌هایی هستند که می‌توان جهت اعتلای اقتصاد جامعه گیلانی بدون تخریب و تعدیل منابع طبیعی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

مهندس نقوی گفت: منابع در اختیار باید کنترل شود، در غیر این صورت با از دست دادن منابع طبیعی، استان گیلان را از دست داده‌ایم و این استان به سرنوشت استان‌های کویری که همواره با پدیده‌هایی نظیر ریزگردها و دیگر آلاینده‌های زیست‌محیطی دست به گریبان هستند، دچار می‌شود.

به گزارش ایسنا، پروژه‌ی چندمنظوره‌ی جنگل‌های «هیرکانی» از پارسال و در پی توافق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با برنامه‌ی عمران ملل متحد(UNDP) و با اعتباری بالغ بر 7 میلیون دلار بصورت مشترک توسط دولت جمهوری اسلامی ایران و صندوق تسهیلات جهانی(GEF) در 3 استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان طی دوره‌ی زمانی 5 ساله اجرا می‌شود و کارگاه مذکور نخستین کارگاه مشورتی در این زمینه است که استان گیلان 29 و 30 مرداد امسال به مدت 2 روز میزبانی آن را به عهده داشته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا