گوناگون

احداث باغ گیاهان دارویی در فارس

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: نخستین باغ گیاهان دارویی استان فارس و کشور در شیراز ایجاد شده و به‌زودی آماده بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، علی جواهری گفت: مساحت باغ بوتانیک گیاهان دارویی فارس، 4 هکتار است که در آن قریب به 200 گونه گیاه دارویی کاشته می‌شود.

وی اضافه کرد: این اقدام با همکاری یک شرکت خصوصی و با هدف احیا و گسترش تولید گیاهان دارویی در کشور، اجرایی شده است.

جواهری در عین‌حال گفت: این باغ یک پروژه مطالعاتی است که اطلاعات دقیقی را در اختیار نهادهایی همچون منابع طبیعی، جهادکشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و صنایع داروسازی و سایر بخش‌های خصوصی می‌گذارد.

وی در ادامه از جمله اهداف ساخت این باغ را جلوگیری از انقراض گونه‌های گیاهی شناخته شده، اصلاح گونه‌های موجود جهت بهره‌وری بیشتر، ایجاد اشتغال با استفاده از پتانسیل‌های موجود، بومی کردن گیاهان دارویی غیربومی و نیز عرضه قلمه و بذور به افراد محقق و جداسازی گونه‌های سمی از غیر‌سمی عنوان کرد.

جواهری با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به عوارض داروهای شیمیایی استقبال مردم از گیاهان دارویی بالا رفته است، گفت: متاسفانه از مجموع گونه‌های گیاه دارویی که در سطح جهان وجود دارد، کمتر از 10 درصد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون فنی منابع طبیعی فارس افزود: هم اینک گونه‌های شناخته شده و شاخص گیاهان دارویی در فارس شامل گیاه آنغوزه، وشا، باریجه، شیرین‌بیان، آویشن، زیره ‌سیاه، مریم گلی ونیز گل نرگس است که در شهرستان‌های مستعد همچون لار و لامرد، داراب، آباده، اقلید، کازرون، ممسنی و قیروکارزین انجام می‌شود.

جواهری گفت: منابع طبیعی استان فارس، پیش از این اقدام به ایجاد ایستگاه پایلوت تحقیقاتی حسین آباد در زمینه تحقیق و پژوهش بر روی نزدیک به ۸۰ گیاه دارویی کرده است.

وی گفت: با ایجاد صنایع تبدیلی می‌توان از گیاهان مرتعی و عرصه‌های طبیعی در ایجاد اشتغال گام برداشت و بر بهره‌برداری اصولی از این گیاهان نظارت کرد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا