گوناگون

احیاء صنعت تخت کشی گیوه در نخستین موزه مردم شناسی شرق اصفهان

ساغر حمیدی در گفتگو با خبرنگار مهر با توجه به بهره برداری از نخستین موزه مردم شناسی در شرق اصفهان اظهار داشت: یکی از خانه های ضلع شمالی قلعه ای در روستای محمدآباد جرقویه اصفهان به نام خانه سرهنگ توسط اداره کل میراث فرهنگی اصفهان و با مشارکت شهرداری بازسازی شده و هفته گذشته طی سفر سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با نام موزه مردم شناسی شرق اصفهان مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی با اشاره به مشخصات این قلعه تاریخی افزود: قلعه قدیمی محمدآباد به مساحت 7 هزار مترمربع در بافت قدیمی شهر واقع شده و دارای ساختمان و ابنیه های به جامانده از دوران زندیه و قاجاریه است.

مسئول موزه های استان اصفهان با اشاره به اینکه این ساختمان ها توسط راهروهای باریکی به یکدیگر مرتبط شده است، گفت: حصار این قلعه از نوع گِلی با ارتفاع 7 متر و دارای 8 برج دیده بانی است که به منظور حفاظت از قلعه به کار رفته است.

وی با اشاره به اینکه داخل قلعه، هفت خانه دیگر به جز خانه سرهنگ نیز وجود دارد، بیان داشت: خانه های داخل قلعه با معماری خشتی و طاق های ضربیِ مخصوص مناطق کویری و با اتاق های سه دری، پنج دری و ارسی با مشبک های گچی، گچ بری ها و نقاشی ها بنا شده است.

تعبیه اتاق زندگی در موزه مردم شناسی شرق برای آشنایی با رسومات عشایر جرقویه

حمیدی با اشاره به بخش های مختلف نخستین موزه مردم شناسی شرق اصفهان ابراز داشت: این موزه دارای چندین بخش نمایشی است که اتاق معرفی که به کمک ماکت و کیوسک اطلاعات منطقه شرق اصفهان را معرفی می کند از این جمله است.

وی اضافه کرد: اتاق زندگی که در آن با سبک زندگی عشایر عرب ساکن در جرقویه آشنا می شویم و غرفه قالیباقی از جمله دیگر بخش های این موزه است که هفته ای یک روز قالیبافی به شکل زنده در آن اجرا و در این زمینه آموزش نیز داده می شود.

مسئول موزه های استان اصفهان افزود: همچنین مطبخ سنتی، غرفه صنایع دستی شامل بافته ها و گلیم های مربوط به منطقه جرقویه به صورت نمایشی و بافت زنده، غرفه زوج جوان که بخشی از زندگی عشایر را به نمایش می گذارد، غرفه کتب و نسخ تاریخی منطقه شامل قباله ها و اسناد تقسیمات آب، و قرآن های خطی، اتاق سیلو که اکنون با عنوان شربت خانه استفاده می شود از جمله دیگر بخش های این موزه مردم شناسی است.

وی با بیان اینکه در این شربت خانه بازدیدکنندگان با پذیرایی سنتی مردم این منطقه آشنا می شوند، گفت: همچنین این موزه دارای غرفه صنایع دستی است که تولیدات آن توسط خود مردم ایجاد شده است و کلاس های آموزشی نیز در زمینه این صنایع دستی انجام می شود.

حمیدی ابراز داشت: کارگاه آموزشی سفال و معرفی بافت پوششی گیاهی به ویژه در زمینه گیاهان دارویی و فروش آنها از جمله بخش های این موزه است.

وی با اشاره به اینکه در پی احیای صنعت تخت کشی گیوه هستیم، بیان داشت: این صنعت مختص عشایر جرقویه است و کلا سه نفر از صنعتگران این رشته سنتی باقی مانده اند که به منظور احیای این صنعت در بخشی از این موزه قرار است این سه پیرمرد کار آموزش تخت کشی گیوه به نسل جوان را دنبال کنند تا تولیدات این محصول افزایش یافته و این صنعت بار دیگر احیاء شود.

منطقه محمدآباد جرقویه مستعد گردشگری است

مسئول موزه های استان اصفهان با اشاره به اینکه منطقه محمدآباد جرقویه منطقه مستعد گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود، اظهار داشت: بر این مبنا می توان به راحتی تورهای گردشگری را به این سمت سوق داد.

وی با اشاره به هزینه های بازسازی این موزه تصریح کرد: از ابتدا 500 میلیون تومان برای مراحل مرمت و تجهیز موزه تا بهره برداری استفاده شده است.

حمیدی در پاسخ به این سئوال که آیا قرار است بخش های دیگری از قلعه محمدآباد نیز بازسازی شود، گفت: با توجه به اینکه بقیه بخش های این موزه دارای مالک خصوصی است امیدواریم با سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و با بازسازی یکی از خانه های این قلعه به عنوان موزه شرق اصفهان مالکان این بخش ها را نیز به بازسازی بقیه خانه های این قلعه تاریخی تشویق کنیم و میراث فرهنگی نیز از این امر حمایت می کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا