گوناگون

اخلاق‌مداری روح حاکم بر مناظرات امام رضا(ع) بود

به گزارش خبرگزاری مهر، هم‌اندیشی تخصصی تعاملات اجتماعی در سیره رضوی در پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع) و با دبیری فائزه عظیم‌زاده اردبیلی برگزار شد.

وی در ابتدای این هم‌اندیشی، مناظره را صرفاً محل تبادل آراء ندانست و تأکید کرد: مناظره معانی متعددی دارد و در آن، نوعی مفاهیم طرفینی همراه تدبر و تفکر شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دو نگاه حداقلی و حداکثری در مناظره نهفته است، به برخی مناظرات و احتجاجات امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) اشاره کرد و ادامه داد: روح حاکم بر مناظرات حضرت به گونه‌ای بود که شنوندگان و همچنین طرف مقابل مناظره به سخنان ایشان رضایت می‌داد و قانع می‌شد. به نظر می‌رسد که امام رضا(ع) با مخالفان ساحت امامت و اهل کتاب با زبان و گفتمان خودشان سخن می‌گفت.

وی با نفی انفعال امام رضا(ع) در مناظرات گفت: حضرت به استثناء اقناع مخاطب، دنبال نظم منطقی مطالب بودند، بنابراین اگر مطلب را به مخاطب تفهیم کنیم، انسجام مطالب و انتقال کامل کلام صورت می‌گیرد.

معاون پژوهشی پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع) اضافه کرد: شیوه مناظره امام با اهل کتاب و غیرمسلمانان متفاوت بود اما اخلاق‌مداری و خدامحوری روح حاکم بر مناظرات ایشان بود.

نویسنده کتاب «جایگاه و تأثیر عفاف در تعاملات و ارتباطات با سیری در سیره رضوی»، ولایتعهدی امام رضا(ع) را آغاز مناظرات ایشان ندانست و تأکید کرد: علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به عنوان امام شیعیان در مناظره ورود پیدا می‌کردند و روح تدبر و لایه‌های بنیادین تفکر را در مناظرات تقویت می‌‌‌نمودند.

عظیم‌زاده اضافه کرد: امام رضا(ع) به آثار خروجی مناظره و دستاوردهای آن می‌نگریست. آنجا بود که اخلاق حاکم بر مناظره، احترام به مخاطب و عقاید و اعتمادسازی نمود پیدا می‌کرد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه امام صادق(ع) در پایان سخنان خود گفت: ما در دانشگاه امام صادق(ع) اگر به دانشجویان و دانش پژوهان اصرار داریم که زبانهای دیگر را فرا گیرند به این علت است که امام رضا(ع) از اصطلاحات دیگر زبان‌ها در مناظراتشان استفاده می‌کردند و این مهارت کلامی بسیار مهمی در مناظره و اقناع است.

در هم‌اندیشی تخصصی تعاملات اجتماعی در سیره رضوی (الگوها و شاخص‌ها در گفت‌وگو و مناظره)، مهدیه مهدوی کنی رئیس پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع)، علی سروری‌مجد معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و اساتیدی از دانشگاه‌های الزهرا(س)، امام صادق(ع)، خواجه‌نصیر و … حضور داشتند و به ارائه مقالات خود پرداختند.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از یکم تا یازدهم ذی‌القعده (موسوم به دهه کرامت) برابر با پنجم تا پانزدهم شهریور 1393 در تمام استان‌های ایران و ۷۵ کشور جهان برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه این جشنواره در شب میلاد فرخنده ثامن الحجج(ع) در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و آگاهی از نحوه شرکت در هر یک از برنامه‌ها می‌توانند به سایت «شمس طوس» به نشانی www.shamstoos.ir مراجعه کنند. همچنین سامانه پیام کوتاه: 30007888 و شماره تلفن‌: 05112283044 به عنوان پل ارتباطی میان جشنواره و مخاطبان معرفی شده است.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا