گوناگون

استاندار ایلام: بحران کمبود آب چالش جدید کشورها در آینده نزدیک است

81195569 5751314

به گزارش ایرنا، ˈمحمدرضا مرواریدˈ روز سه شنبه در همایش گرامیداشت هفته محیط زیست گفت: کشورهای مختلف اکنون به فکر ذخیره منابع آبی هستند و حتی کشورهای توسعه یافته ای مانند کانادا و آمریکا به سبب نزدیکی به قطب شمال ساخت کشتی های حمل آب را برای صادرات به مناطق خشک و کم آب جهان در دستور کار خود قرار داده اند.

وی تاکید کرد: بحران آب و کمبود این نعمت الهی باید در کشور خشک و کم آبی چون ایران نیز جدی گرفته شود زیرا بر پایه مطالعه صاحب نظران، جنگ بعدی کشورها بر سر آب و تصاحب منابع آبی است و حمل و نقل منابع نفت و گاز و بازرگانی آنها در آینده نزدیک جای خود را به آب و تجارت آب خواهد داد.

مدیر ارشد استان ایلام یادآور شد: تغییرهای اقلیمی در آغاز تشکیل زمین به کندی شکل می گرفت ولی در سده گذشته عوامل گوناگونی چون افزایش جمعیت و وجود صنایع و واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ شرایط اقلیمی و جغرافیایی کره خاکی را با خطره های جدی مواجه کرده است.

مروارید ادامه داد: این عوامل ویران کننده باعث ضربه زدن به محیط زیست جهانی شده و بر پایه مطالعه های کارشناسان، زمین در طول 100 سال گذشته دستخوش دگرگونی و تغییرهای بسیار وحشتناک زیست محیطی شده است.

استاندار ایلام بیان کرد: کنوانسیون ها و سازمان هایی متشکل از کشورهای مختلف جهان برای حفاظت از محیط زیست، تنوع زیستی گیاهی و جانوری و جلوگیری از فاجعه زیست محیطی تشکیل شده است که موفقیت آنها نیاز به همراهی تمامی کشورها دارد.

نماینده عالی دولت در ایلام افزود: هدف از برگزاری برنامه ها و نام گذاری های مختلف مرتبط با محیط زیست در حقیقت جدیت و تلاش بیشتر برای حفاظت از زیستگاه های طبیعی و زندگی خود انسان هاست.

مروارید اضافه کرد: انتخاب ˈمعصومه ابتکارˈ به عنوان رییس سازمان محیط زیست کشور از سوی رییس جمهوری دولت یازدهم بیانگر درایت، دقت نظر و اهمیت ایشان به مقوله محیط زیست است زیرا وی در خانواده ای محیط زیستی رشد یافته و پدر ایشان علاوه بر اینکه از چهره های ماندگار کشور محسوب می شود به واقع پدر محیط زیست ایران نیز به شمار می رود.

وی گفت: دکتر ابتکار با مقوله محیط زیست و اهمیت این موضوع بسیار خطیر، آشنایی و اشراف کامل دارد و این انتخاب مایه دلگرمی و نشاط همه دلسوزان و فعالان حوزه محیط زیست کشور است.

نماینده بلندپایه دولت تدبیر و امید در استان ایلام تاکید کرد: همه مردم باید از باقی مانده و داشته های کنونی محیط زیست حفاظت کنند و به خوبی این سرمایه ها را در اختیار نسل های آینده قرار دهند.

مروارید افزود: استان ایلام به سبب شرایط جغرافیایی ویژه و همسایگی با کشور خشک و بیایانی عراق با مشکل های زیست محیطی فراوانی مواجه است که گذر از این بحران ها نیاز به برنامه منسجم و عزم همگانی دارد.

وی یادآور شد: اگر بخواهیم، می توانیم با همکاری همه گروه های جامعه، مسوولان به ویژه سازمان های مردم نهاد شرایط بغرنج کنونی را تغییر دهیم.

وی افزود: خوشبختانه فرهنگ حفظ و صیانت از عرصه های طبیعی در استان ایلام رشد قابل توجهی یافته که نمونه بارز این موضوع را می توان در کاشت درختان در عرصه های بیابانی شهرستان مهران به خوبی دید.

مدیر ارشد استان ایلام بیان کرد: دنیای امروز جدای از رشد و پیشرفت نیست و اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی صنایع تولیدی در دل جنگل ها و شهرها احداث شده است که با نصب دستگاه های مکنده و متناسب با معیارهای زیست محیطی کوچکترین آسیبی به زیستگاه ها و عرصه های طبیعی وارد نمی شود.

مروارید ادامه داد: ایران اسلامی و به تبع آن استان ایلام نیز برای رسیدن به توسعه پایدار باید از جدیدترین فناوری های روز جهان در صنایع خود استفاده کند تا افزون بر پیشرفت کشور، محیط زیست نیز در امان بماند.

این همایش با حضور شماری از مدیران ارشد و مسوولان دستگاه های اجرایی، نمایندگان سازمان های مردم نهاد زیست محیطی و شماری از محیط بانان استان برگزار شد.

15 تا 22 خرداد در سالنامه رسمی کشور به عنوان هفته محیط زیست نام گذاری شده است.

بر پایه جدیدترین سرشماری ها، 38 گونه پستاندار و 183 گونه پرنده در استان ایلام زیست می کنند.

ایلام از حیث تنوع زیست محیطی و زندگی جانوری یکی از استان های غنی کشور است.

36 انجمن مردم نهاد زیست محیطی اکنون در استان ایلام فعال است که به عنوان بازوی حمایتی اداره کل محیط زیست عمل می کند. ک/2

540/565

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا