گوناگون

استاندار تاکید کرد: حفظ باغستان‌های سنتی، سیاست اصلی استان قزوین

استاندار قزوین در جریان بازدید از باغ‌های سنتی گفت: حفظ درختان این باغ به عنوان هویت شهر قزوین، سیاست اصلی و احیاء آن جزء برنامه‌های اولویت‌دار استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، مرتضی روزبه که به همراه جمعی از مدیران استان به منظور بررسی وضعیت باغ‌های سنتی قزوین از چند نقطه باغ‌ها در شهر بازدید می‌کرد، با بیان این مطلب که بازدید از باغ‌ها از نزدیک تاثیر بیشتری نسبت به برگزاری جلسه در محیط اداری دارد، افزود: بررسی محیطی و دیدن موانع و مشکلات از نزدیک می‌تواند به مدیران در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها کمک کند.

استاندار با تاکید بر این مطلب که در صورت ایجاد شرایط لازم، باید به صورت هوایی نیز از باغ‌ها بازدید به عمل آید، با اشاره به حفظ و احیا باغ‌های سنتی تصریح کرد: ضمن این‌که درخت به درخت باغ‌ها باید حفظ شود، تمام سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ها باید در جهت حفظ و احیاء باغ‌ها صورت گیرد و از تخریب آن جلوگیری شود که در این بین در کنار دولت باغداران نقش اساسی را خواهند داشت.

روزبه یکی از دغدغه‌ها و مشکلاتی را که امروز باغداران با آن مواجه هستند را موضوع خشکسالی و کم آبی عنوان و اظهار کرد: باید توسط دستگاه‌های ذیربط برنامه و طرح‌های اجرایی جهت تامین منابع آبی ارائه شود تا در یک برنامه کوتاه مدت و هم‌چنین بلندمدت بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

استاندار تصفیه پساب‌های خانگی را یکی از راه‌های تامین آب باغ‌های سنتی دانست و تصریح کرد: با راه‌اندازی تصفیه خانه محمود آباد و تصفیه پساب خانگی بخشی از این مشکل طی یک سال آینده حل خواهد شد.

وی در خصوص کیفیت آب کشاورزی نیز خاطرنشان کرد: آب مورد استفاده باغداران و کشاورزان اطراف شهر قزوین باید از استاندارهای لازم و فنی برخوردار باشد.

استاندار یکی از اقدامات اساسی در خصوص سیستم آبیاری باغ‌های سنتی را اصلاح نهرها و ساخت آب بند برشمرد و ادامه داد: گذشت زمان باعث تخریب بسیاری از نهرها شده است که می‌توان آنها را احیاء کرد.

روزبه کشت درختان متناسب با اقلیم منطقه و هم‌چنین شرایط خشکسالی موجود را یکی دیگر از اقدامات مهم در جهت احیای باغ‌ها ذکر کرد و توضیح داد: جهادکشاورزی با همکاری سازمان باغ‌های سنتی می‌توانند با شناسایی و معرفی ارقام جدید و مقاوم به خشکی در جهت احیای باغ‌ها گام‌های موثری را بردارند و این کار را به عنوان یک اقدام اولویتدار پیگیری کنند.

روزبه وجود مشکلات امنیتی و حقوقی را از دیگر معضلات این مناطق عنوان و تصریح کرد: معمولا در زمان برداشت محصول باغداران با مشکلات امنیتی مواجه هستند که در این خصوص تدابیر لازم اندیشیده شده و در خصوص مشکلات حقوقی اراضی نیز با همکاری دستگاه‌های ذیربط و هم‌چنین دستگاه قضایی مشکلات را حل خواهیم کرد.

استاندار در ادامه با اشاره به این‌که تمام همت و تلاش مسئولین و باغداران بر این است که این باغ‌ها به عنوان هویت شهر قزوین حفظ شود، افزود: باید برنامه‌ریزی و نظم خاصی در تصمیم گیری‌ها و سیاست‌های اجرایی وجود داشته باشد و برگزاری جلسات منظم ماهیانه و در محل باغ‌های سنتی می‌تواند کانون تصمیم سازی و برنامه‌ریزی باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا