گوناگون

استفاده از فن‌آوری‌های نوین در کشاورزی ضروری است

فرماندار ملکان از آب به عنوان طلای سفید یاد کرد و خواستار استفاده بهینه از این نعمت خدادادی به خصوص در بخش کشاورزی شد.

جهانگیر اسکندرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی اظهار کرد: میزان استفاده از آب به خصوص در بخش کشاورزی رقم وحشتناکی است و بدون شک این استفاده بی‌رویه از آب در آینده خسارات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی خواهد زد.

وی با بیان این‌که کشورمان به سوی خشکی در حال حرکت است، گفت: باید جلوی استفاده بی‌رویه از آب گرفته شود.

وی کمبود منابع آبی در کشور را نتیجه عملکرد انسان دانست و افزود: خشکسالی صرفا یک پدیده جوی نیست بلکه در این قضیه عملکرد انسان‌ها بیش از 70 الی 80 درصد دخیل است، چرا که انسان‌ها بی‌محابا از منابع زیرزمینی استفاده می‌کنند.

اسکندرزاده با بیان این‌که انسان‌ها منابع طبیعی را از بین برده و زمین‌ها را از سبزی به خشکی و شوره‌زار تبدیل کرده‌ایم، گفت: آب را در روش‌های سنتی آبیاری در بخش کشاورزی و باغات هدر داده‌ایم، در حالی که بهره‌وری خوبی هم نداشته‌ایم.

فرماندار ملکان استفاده از روش‌های نوین آبیاری، اصلاح الگوی کشت و بالا بردن بهره وری محصولات در بخش کشاورزی را خواستار شد و گفت: باید با استفاده از روش‌های ترویجی کشاورزان احساس کنند روش نوین به نفع آنها و در جهت استفاده کمتر از منابع آبی و بهره‌وری بیشتر است.

وی خشک شدن دریاچه ارومیه را یک تهدید جدی برای کشاورزی شهرهای اطراف این دریاچه دانست و افزود: خشک شدن دریاچه ارومیه حاصل غفلت مسئولان در گذشته است.

وی ادامه داد: با توجه به خشک شدن دریاچه ارومیه استفاده از فن آوری‌های نوین در بخش کشاورزی ضروری است و جهادکشاورزی باید در این خصوص اقدام کند.

اسکندرزاده با اشاره به وجود بالغ بر 9 هزار هکتار باغات زیر کشت انگور در شهرستان ملکان، اصلاح الگوی کشت و بینش باغداران در این زمینه را خواستار شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا