گوناگون

پرخاشگری و افسردگی، عواقب روانی مصرف مواد مخدر

معاون امور فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان عوارض روانی مواد مخدر را اقدام به خودکشی، پرخاشگری، رفتارهای ضد اجتماعی و افسردگی دانست.

دکتر ابوالفضل باب الحوائجی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه همدان، به عوارض جسمی و روانی مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: اعتیاد یک بیماری زیستی اجتماعی و روانی است و عوارض جسمی و روانی متعددی دارد که از مصرف موادی حاصل می‌شوند که کارکرد مغز را تغییر می‌دهند.

وی اضافه کرد: مصرف مواد مخدر باعث اشغال ذهنی دائم برای تکرار مصرف می‌شود و بدنبال آن موجب تحمل و وابستگی می‌شود، به طوری که عملکرد فردی اجتماعی و شغلی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن را به شدت مختل می‌کند، هم‌چنین اختلالات روانپرشکی و روانی در این بیماران بسیار شایع بوده که ممکن است اولیه باشد یا ثانویه به مصرف مواد باشد.

معاون امور فرهنگی بهزیستی گفت: بیماری‌های جسمی در مصرف مخدرها بسیار شایع هستند که از جمله آنها بیماری‌های دهان و عفونت‌های پوستی، عفونت‌های ریوی، قلبی (گرفتگی دریچه‌های قلبی، بیماری‌های مقاربتی، هپاتیت‌ها،HIV و…) است که باید به آن توجه کرد و اغلب به علت عدم رعایت مسائل بهداشتی و یا استفاده از وسایل و تجهیزات غیربهداشتی، تغذیه نامناسب، نقص سیستم ایمنی و سایر مصادیق است.

باب الحوائجی گفت: اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری محسوب شده و موجب رکود اجتماعی در زمینه‌های مختلف می‌شود.

وی تصریح کرد: ویرانگری ناشی از مصرف مواد مخدر زمینه‌ساز سقوط بسیاری از ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی شده و به این ترتیب سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

باب الحوائجی تاکید کرد: اعتیاد اولین حلقه از زنجیره علت و معلولی در آسیب‌های اجتماعی است که خود سر منشاء بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و بهداشتی شامل طلاق، بزهکاری کودکان و زنان بی‌سرپرست و بیماری‌های جسمی و بسیاری دیگر از معضلات اجتماعی و بهداشتی می‌شود که تبعات مخرب و اقتصادی بالایی دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا