گوناگون

اهداف پنجگانه تعریف شده برای طرح جامع نظام سلامت، دست یافتنی است

81194711 5749823

به گزارش ایرنا، دکتر ˈعلی اکبر سیاریˈ دوشنبه شب در گفت وگو با خبرنگاران در شیراز افزود: افزایش امید به زندگی، ارتقای سلامت، تغییر سبک زندگی و عدالت در تأمین سلامت و ارتقای سلامت مادر و کودک در جهت بهبود باروری پنج مأموریت تعریف شده در این طرح است.

سیاری با بیان اینکه در ایران امید به زندگی برای زنان 74 سال و برای مردان 72 سال است، گفت: این عدد در کشوری نظیر ژاپن 86 سال است، ما نیز می توانیم با تعریف و اجرای سیستم های تأثیرگذار، دست کم 10 سال به عدد امید به زندگی بیفزاییم.

وی ادامه داد: طرح جامع و همگانی سلامت در کشور جایگزینی برای طرح پزشک خانواده نیست بلکه تکمیل کننده آن است؛ طرح پزشک خانواده مشکل دارد و هنوز به بلوغ کامل نرسیده در برخی کشورها اجرایی شدن کامل این طرح بیش از 10 سال به طول انجامیده است.

سیاری با ابراز رضایت از وضع اجرای طرح پزشک خانواده در استان فارس و مازندران آن را موجب افزایش قابل توجه سرانه بهداشت و درمان این دو استان دانست و گفت: با آسیب شناسی طرح پزشک خانواده، تیم سلامت دیده شده در این طرح تکمیل و کار در قالب طرح جامع و همگانی سلامت عمل می کند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حداقل و حداکثر افزایش سرانه پزشک خانواده را در سال جاری بین چهار هزار و یکصد تا پنج هزار و 500 تومان برای هر نفر عنوان و بیان کرد: اعتبار در نظر گرفته برای هر سه نفر از کارکنان درمانی در این طرح، یک میلیون و 750 تومان در ماه پیش بینی شده که سهم فارس و مازندران به ازای هر مرکز بهداشتی، 65 میلیون تومان در سال بیشتر از استان های دیگر است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه در حوزه بهداشت در طول سال های گذشته تحولات خوبی اتفاق افتاده است، کاهش قابل توجه مرگ و میر مادران و نوزادان و افزایش امید به زندگی را از ثمرات اقدامات انجام شده دانست و گفت: ایران در منطقه مدیترانه شرقی در برخی شاخص های بهداشت وضع بسیار خوبی دارد و در بعضی شاخص ها نیز در مقایسه با بعضی کشورها زیاد خوب نیست.

وی در عین حال، لزوم انجام مقایسه وضع بهداشتی کشور را با در نظر گرفتن معیارهای گستره جغرافیایی و تعداد جمعیت، مد نظر قرار داد و گفت: نمی توان ایران را با کویت و دبی و امارات و بحرین مقایسه کرد؛ ایران شاید با ترکیه، پاکستان و مصر قابل مقایسه باشد.

این مقام وزارت بهداشت، حوزه بهداشت را نیازمند تغییر اساسی دانست و گفت: در طرح نظام سلامت اولویت با حاشیه نشین هاست و در صورتی که آنگونه که ما انتظار داریم پیش برود، 80 درصد مشکلات سلامت جامعه، به صورت پیوسته و متمرکز حل می شود.

سیاری با بیان اینکه پزشکان مورد نیاز این طرح از بخش خصوصی تأمین می شوند، اضافه کرد: این افراد پس از آموزش های لازم به بدنه اصلاح شده پزشک خانواده اضافه می شوند.

وی، محل تأمین بودجه طرح جامع سلامت را افزایش سرانه حامل های انرژی و مالیات بر ارزش افزوده دانست و تصریح کرد: امیدواریم با توجه به پایین بودن درصد انصراف از یارانه ها با کمبود بودجه، مواجه نشویم.ک/2

677**1504

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا