گوناگون

اظهارات مسئولان درباره آلودگی هوای اصفهان/ احتمال وارونگی در روز جمعه و شنبه آینده

ویکتوریا عزتیان رئيس مركز شيمي جو، ازن و آلودگي هواشناسی استان اصفهان در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به دلیل قطع بودن اینترنت، اطلاعات و شاخص های آلاینده ها از سازمان محیط زیست را در دست ندارم اما به عنوان یک کارشناس بیان می دارم که کاملا مشخص است که هوای اصفهان آلوده است.

لیلا امینی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با توجه به شکایت مردم اصفهان در روزهای گذشته از سوزش گلو و سردرد که از علایم آلودگی هوا است، ا‌ظهار داشت: اعدادی که اکنون از وضعیت آلاینده های جوی در دست داریم آلودگی هوا را تایید نمی کند.

وی افزود: با توجه به وزش باد در این روزهای پاییزی هوای اصفهان در حد سالم است و حتی ناسالم نیز نیست.

کارشناس مسئول هواشناسی استان اصفهان تاکید کرد: این هشدار را به مردم اصفهان می دهیم که در روزهای جمعه و شنبه احتمال آلودگی و وارونگی هوا وجود دارد اما اکنون پدیده غالب کاهش محسوس دماست.

وی در تعریفی از اینورژن که در روزهای سرد و آلوده سال حادث می شود نیز بیان داشت: در حالت عادی و از لحاظ فیزیکی، هوای گرم به سمت بالا و هوای سرد به دلیل سنگینی به سمت پایین حرکت می کند و اين عمل باعث مي شود آلودگي و ذرات منتشره در هوا ناشي از فعاليتهاي انسان اعم از مصرف سوختهاي فسيلي در خودروها و كارخانجات از محدوده تنفس انسانها خارج شود و ما با مشكلي در تنفس مواجه نشويم.

امینی ابراز داشت: در حالت وارونگی وقتی که دما با افزایش ارتفاع زیاد می شود هوای سرد و سنگین در پایین قرار می گیرد و هوای گرم وسبک در بالا و در نتیجه هوا کاملا پایدار و آرام می ماند در این حالت مواد آلوده ساز در نزدیکی سطح زمین یعنی زیر لایه وارونه که مانند سقفی مانع حرکت آنها به فضای بالاتر میشود و باقی می ماند و در نتیجه از پخش آنها در جهت عمودی جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: در واقع در پدیده اینورژن میزان اکسیژن هوا بعلت مصرف تدریجی کاهش یافته و میزان مواد آلوده ساز هوا بعلت تولید تدریجی آنها افزایش می یابد بنابراین هوای مجاور سطح زمین شدیدا آلوده می شود.

کاهش دید به دلیل غبار محلی در اصفهان

همچنین حمید ظهرابی مدیر کل محیط زیست اصفهان نیز در این ارتباط به خبرنگار مهر اظهار داشت: شاخص هوا در چند روز اخیر سالم بوده است اما مقداری غبار محلی بر فراز شهر اصفهان وجود دارد که موجب کاهش دید شده است.

وی افزود: به دلیل بیابان های اطراف استان اصفهان، شزایط خشکسالی و وزش باد در پاییز آلودگی ناشی از منابع طبیعی را داریم اما تغییر خاصی در سایر آلاینده ها نداشته ایم.

مدیر کل محیط زیست اصفهان تصریح کرد: از دیروز توزیع سوخت استاندارد یورو 4 آغاز شده است که در کاهش آلودگی هوای اصفهان موثر خواهد بود.

به گزارش مهر، برخی کارشناسان هواشناسی در این زمینه بیان داشتند که در ساعات پرتردد روزهای گذشته و امروز هوای اصفهان در شرایط آلوده قرار دارد اما به دلیل وزش بادهای مناسب در اواخر روز این آلایندگی ها حذف شده و در نتیجه میانگین 24 ساعته هوای اصفهان وضعیت سالم را نشان می دهد و این در حالی است که شاخص های میان مدت نشان از آلودگی هوا دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا