گوناگون

افتتاح فاز اول کارخانه سنگ آهن بیجار/ معادن فرصتی ارزشمند برای خروج از اقتصاد تک بعدی

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه يكشنبه و در جريان برگزاري اين مراسم، مدیر عامل شرکت صبانور شهرستان بیجار اظهار داشت: کارخانه کنستانتره 325 هزار تنی سنگ آهن بیجار با اشتغالزایی 150 نفر به صورت مستقیم ایجاد شده است.

تفضلی افزود: شرکت تامین مواد اولیه فولاد صبانور در سال 1375 تاسیس  شد و تا سال 1387 صرفا به تولید سنگ آهن دانه بندی شده مشغول بود با تغیر مدیریت متعاقب آن سیاست های راهبردی شرکت و با بهره برداری بهینه از ذخایر معدنی خود طرح های توسعه تولیدی در فرآیند ارزشی زنجیره ای در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: این شرکت به دنبال اجرای این سیاست‌ها با سرمایه‌گذاری بالغ بر 920 میلیارد ریال اقدام به ایجاد طرح خط تولید کنسانتره سنگ آهن با ظرفیت یک تن در دو فاز 325 هزار و 675 هزار تنی در شهرک کرده است.

مدیر عامل شرکت صبانور در خصوص سرمایه گذاری شرکت بیان داشت: 78 درصد سرمایه این شرکت توسط شرکت سرمایه گذاری توسعه و معادن و فلزات است، بیشترین سهامداران آن مربوط به صندوق حمایت از بازنشستگان شرکت فولاد است.

وی اضافه کرد: این طرح ها علاوه بر بازده اقتصادی مطلوب و رونق اقتصادی منطقه و ارزش افزوده ای که در بر دارد موجب اشتغالزایی حدود 450 نفر به صورت مستقیم خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز شاهد افتتاح فاز اول طرح کارخانه کنستانتره 325 هزار تنی سنگ آن هستیم اظهار کرد: این فاز با سرمایه‌گذاری 320 میلیارد ریال با ظرفیت 325 هزار تن و اشتغالزایی 150 نفر به طور مستقیم واقع در معدن شهرک افتتاح شد.

تفضلی افزود: با توان فنی و مهندسی انتقال دانش فنی حاصل از پتانسیل های ایجاد شده در شرکت صبا نور و همت والای مدیران و کارکنان شرکت پس از طی دوره آزمایشی بهره برداری که از اسفند ماه 1392 در جریان بود در خرداد ماه سال جاری به بهره برداری رسید.

وی همچنین از افتتاح فاز دوم این کارخانه با ظرفیت 675 هزار تن در دی ماه 93 خبر داد و گفت: در حال حاضر فاز دوم با سرمایه‌گذاری بالغ بر 600 میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی 70 درصدی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت صبانور بیجار در پایان یاد آور شد: فاز دوم کارخانه کنستانتره سنگ آهن برای 200 نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

معادن فرصتی ارزشمند برای خروج از اقتصاد تک بعدی هستند

نماینده مردم بیجار در مجلس شوراي اسلامي هم در این مراسم  به اهمیت استفاده از طرفیت معادن اشاره کرد و گفت: معادن فرصتی مهم و ارزشمند برای خارج شدن اقتصاد از فضای تک بعدی و پیشرفت فضای اقتصادی کشور هستند.

وی افزود: افتتاح واحدی تولیدی 325 هزارتنی  کنسانتره معدن آهن بیجار خبر مسرت بخشی در راستای ایجاد اشتغال و پویایی اقتصاد جامعه است.

وی به توان بالای دانشنمدان و جوانان ایرانی اشاره کرد و بیان داشت: تولیدکنندگان و صنعتگران با وجود تمام مشکلات از جمله تحریم‌های خارجی و داخلی به نوعی خود را نگه داشته و تا امروز نگذاشته‌اند چرخه تولید تعطیل شود.

نماینده مردم بیجار در مجلس، استان کردستان و شهرستان بیجار را از مناطق محروم کشور خواند و گفت: این محرومیت را می‌توان در تمامی زمینه‌ها از جمله عدم برخورداری از راه‌های روستایی، عدم برخورداری از آب سالم شرب در برخی روستاها و نبود درآمد کافی مشاهده کرد.

بیاتیان با بیان اینکه بیشترین مهاجرت شهرستان بیجار مربوط به منطقه بخش کرانی است  این امر را نشان دهنده بی‌توجهی به این منطقه عنوان کرد و گفت: شهر یاسوکند و بخش کرانی با وجود جمعیت زیادی که در سال‌های گذشته داشته است متأسفانه امروز جمعیتی کمتر از  17 هزار نفر دارد و این بی‌توجهی مسئولان به این منطقه را می‌رساند.

نماینده مردم بیجار اضافه کرد: انتظار از شرکت صبا نور این است که دست اجرایی دولت باشد و این اولین و مهمترین خواسته از این شرکت است.

بیاتیان همچنین از تشکیل شورای توسعه بخش کرانی خبر داد و گفت:با تدبیر نماینده ولی فقیه در استان کردستان حجت الاسلام شاهرودی شورای توسعه بخش کرانی ایجاد شده و در مرحله بعد تدبیر و همکاری شرکت صبانور را می طلبد تا بتوانیم بخشی از مشکلات این بخش را حل کنیم.

نماینده مردم بیجار در مجلس، خواستار بهره‌گیری از توان نیروهای جوان بومی در این منطقه توسط شرکت صبا نور شد و گفت: امید است با بکارگیری جوانان در بخش‌های مختلف و مورد نیاز این شرکت بتوان بخشی از مشکل اشتغال را در این منطقه رفع و جوانان را امیدوار به ماندن در دیار خود کرد.

وی اضافه کرد: مردم و جوانان منطقه کرانی دین خود را به انقلاب در دوران جنگ و بعد از آن ادا کرده‌اند و دارای توانمندی‌های فراوانی هستند که مسئولان موظفند این توانمندی‌های بالفعل را با بکارگیری در امور به بالقوه تبدیل کنند.

وی از مسئولین شرکت صبانور خواست در جذب نیرو های خود از جوانان توانمند این منطقه استفاده کنند تا زمینه اشتغالزایی جوانان این منطقه فراهم شود و توانایی های بالقوه این منطقه بالفعل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا