گوناگون

اقتصاد متکی بر ظرفیت‌های درونی نظام، بلندترین گام در تحقق سیاست‌های جمعیتی است

 
وی با بیان این که جوامع بشری به عنوان یک واقعیت مهم در سایه نهاد خانواده می‌تواند از حیات مقرون به سعادت برخوردار باشد، افزود: نگاه عبور از نهاد خانواده غرب به این دلیل است که آن‌ها از شکل گیری مجدد این نهاد در این دنیا مایوسند و از این نظر بایستی شاهد پایان حیات زندگی و پیشرفت آن‌ها بود چرا که نهاد خانواده آن‌ها فروپاشیده است.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد به نقش محوری ادیان الهی بر نهاد خانواده و شکل‌گیری جوامع انسانی اشاره کرد و گفت: در آینده‌ای نزدیک شما در بسیاری از کشورهای غربی باید با نورافکن قوی به دنبال فرزندی باشید که به دنبال خانواده با شناسنامه است بنابراین پیشرفت جامعه انسانی و توسعه جوامع بشری در گرو کارکرد سعادتمندانه نهاد خانواده است.
 
وی اظهار داشت: جامعه جهانی که موسوم به دهکده جهانی است به شدت متاثر از فضای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی مسلط بر جهان است بنابراین آسیب‌های دنیای آسیب دیده ما به دلیل فروپاشی نهاد خانواده امروزه جامعه ما را تحت تاثیر قرار داده است این مهم باید با رصد دقیق آسیب‌ها تبدیل تهدید به فرصت‌ها و به عنوان مهمترین و نخستین اولویت کشور در جهت بازسازی، نوسازی و افزایش اقتدار نهاد خانواده در دستور کار قرار گیرد.
 
نایب رئیس مجلس بیان داشت: امروز بر کسی پوشیده نیست جامعه انسانی بدون جوانان هوشمند، صالح و فرزندان شایسته در معرض زوال و نابودی است نقش جوانان در تداوم و پایداری نهاد خانواده محوری و تعیین کننده است.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد تصریح کرد: ما در نیمه دوم سال 60 و سال‌های نخست 70 رشد جمعیتی متوسط هر خانواده‌مان 6 فرزند بود و این امکان فراهم آمد که امروز به عنوان جامعه جوان شناخته شویم و از یک دریچه جمعیتی استثنایی در میان تمام جوامع امروز دنیا باشیم اما امروز به شدت شرایط نگران کننده‌ای داریم چرا که آمار جمعیتی ما 1.2 کاهش پیدا کرده است و باعث شده فضای جمعیتی در مقایسه با دیگر جوامع شرایط قابل دفاعی نداشته باشد.
 
وی سیاست‌های نادرست عرصه جمعیتی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را در شرایط نگران کننده امروز کشور موثر دانست و افزود: این سیاست‌های نادرست بایستی به سرعت اصلاح شوند ما بایستی از دریچه جمعیتی امروز کشور که خوشبختانه شرایط مناسبی را برای ما فراهم کرده به شایستگی استفاده کنیم.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به سرمایه انسانی در کنار سرمایه مادی به عنوان بالاترین سرمایه پیشرفت جامعه بشری اشاره کرد و گفت: باید این سرمایه را با استفاده از شرایط امروز کشور به شایستگی حراست کنیم و برای پاسداری از این نعمت گران‌بها (جمعیت جوان) از تمام ظرفیت‌های ملی، سیاسی و اقتصادی بهره بگیریم.  
 
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در ادامه به سیاست‌های ابلاغی جمعیت مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: این سیاست‌های ابلاغی با تعیین محورهای روشن و شفاف راه را فراروی قوای سه گانه و مجلس شورای اسلامی تبیین نموده است و بدون تردید باید ادامه برنامه پنجم توسعه کشور و تدوین برنامه ششم توسعه این مسئله مهم و کلیدی مورد توجه دولت و مجلس قرار بگیرد.
 
وی به نقش مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های مربوطه به تحقق سیاست‌های جمعیتی اشاره کرد و افزود: امیدوارم نهادهای مسئول، کمیسیون اجتماعی، فرهنگی، بهداشت، درمان حتی کمیسیون اقتصادی با ایفای نقشی صحیح برای تدوین نقشه راه درست در مسیر تحقق سیاست‌های ابلاغی جمعیت قدم‌های اصولی را بردارند.
 
نایب رئیس مجلس تاکید کرد: ما در برنامه ششم توسعه کشور باید مسیر درستی را تعریف کنیم و در بودجه سالانه کشور نیز بتوانیم در جهت تحقق و اجرایی شدن برنامه‌ها قدم‌های اصولی برداریم.  
 
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اظهار داشت: نسل جوان کشور دو سوم آمار جمعیتی کشور را به خود اختصاص داده که بایستی مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد در برنامه‌ها نظام بودجه‌ریزی، تسهیلات توجه به این نسل و پاسخ به نیاز اساسی آن به طور جدی بایستی به عنوان مسئله اول کشور تلقی شود.
 
وی با بیان این که در کنار فراهم آوردن بستر تحصیل ارتقای اخلاقی و فرهنگی، موضوع اشتغال، ازدواج، تشکیل نهاد خانواده مسائل کلیدی هستند که راه را برای استفاده بایستی از مقطع ویژه پنجره جمعیتی کشور هموار می‌کنند، اضافه کرد: ما در مجلس شورای اسلامی نهادهای مسئول بایستی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.  
 
نایب رئیس مجلس به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب اشاره و خاطر نشان کرد: اگر مشاهده می‌کنید مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌ها و تعریف اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنند به این دلیل است که اقتصاد مهمترین مسئله کشور و بهترین نقش را در تمام حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی ایفا می‌کند.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد یادآور شد: نگاه دولت و مسئولان باید به رصد آسیب‌ها و تهدیدهای اقتصادی و هم چنین استفاده بایسته از فرصت‌های فراوان متراکم و انباشته شده‌ای در کشور باشد تا اقتصاد مقاومتی پویا، کارآمد که درآمد را افزایش داده، رفاه را تامین کرده و بیکاری را کاهش دهد تحقق یاید.  
 
وی در پایان اقتصاد متکی بر ظرفیت‌های درونی نظام را بلندترین گام برای تحقق سیاست‌های جمعیتی کشور عنوان و خاطر نشان کرد: اقتصاد متکی بر داخل مبتنی برنوآوری علمی مبتنی بر کار و تولید با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت تمام شده نقش مهمی در تحقق سیاست جمعیتی کشور دارد لذا از هر منظری که بنگرید مسئله اقتصاد و تحقق اقتصاد مقاومتی بایستی به عنوان مسئله مهم کشور در دستور کار قرار گیرد چرا که این اقتصاد زیرساختی و بنیادی است و حرکت ما را برای رسیدن به اهداف بلند انقلاب اسلامی هموار می‌کند.
 
انتهای پیام/
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا