گوناگون

امام جمعه اصفهان: امر به معروف طریق انسان‌های صالح است

امام جمعه اصفهان گفت: امر به معروف و نهی از منکر، فریضه مهم الهی، راه پیامبر اکرم(ص) و طریق انسان‌های صالح است و اهمیت آن به حدی زیاد و غیر قابل تصور است که انجام بقیه واجبات در گرو عمل به امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد صبح امروز (چهارشنبه) در همایش تخصصی نقش رسانه‌ها در احیا امر به معروف و نهی از منکر ضمن پاسداشت هفته امر به معروف و نهی از منکر و تقارن آن با ماه عظیم الشان محرم، اظهارکرد: فلسفه قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود به طوری که ایشان با هدف اصلاح امور امت رسول الله(ص) در برابر ظلم و جور زمانه خود به پاخاست.

وی با اشاره به اصول موضوعه قانون اساسی در ارتباط با حجاب و عفاف افزود: در اصل هشتم قانون اساسی آمده است که در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را نیز قانون معین می‌کند؛ و اکنون بعد از گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیده‌اند که حدود و شرایط فریضه واجب و ضروری امربه معروف و نهی از منکر را تعیین کنند.

امام جمعه اصفهان به فرمان امام خمینی (ره) در خصوص اشاعه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) طی حکمی از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستند که همه ارگان‌ها و نهادهای دولتی را تحت پوشش خود بگیرد و به صورت جامع بر روند اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر نظارت کند اما در همان زمان برخی تصور کردند که اجرایی شدن فرمان امام راحل ممکن است مشکلاتی را برای جامعه به وجود آورد و به همین دلیل نیز عکس العمل شایسته‌ای نسبت به این دستور از خود نشان ندادند.

وی با مورد توجه قرار دادن اصل سوم قانون اساسی، ادامه داد: این اصل که تکمیل کننده اصل دوم قانون اساسی است به قرار گیری همه امکانات دولت در جهت رفع فساد به منظور ایجاد یک محیط مناسب برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان، تقوا و مبارزه با مظاهر فساد و تباهی اشاره می‌کند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صورت جامع و شامل به فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است.

طباطبایی نژاد با تاکید بر الزام عمل به امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه آیات و روایات شیعی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) انجام همه اعمال خوب و حتی جهاد در راه خداوند را در مقابل فریضه امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره‌ای در برابر اقیانوسی بی کران دانسته است.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: بر اساس فرموده امیرالمومنین(ع) آن چه از دین و شریعت اسلامی شیعه پاسداری می‌کند امر به معروف، نهی از منکر و اقامه حدود و اجرای الهی است و به صورت کلی می‌توان گفت که هر کس نسبت به عمل و اجرای این دو فریضه مهم الهی یعنی امر به معروف و نهی از منکر بی توجهی کند انسان نیست و بهتر است خود را مرده‌ای در جمع زندگان بپندارد.

وی با استناد به سخنی از امام باقر(ع) در توصیف خاصیت امر به معروف و نهی از منکر اظهارکرد: این فریضه مهم الهی راه پیامبر اکرم(ص) و طریق انسان‌های صالح است و اهمیت آن به حدی زیاد و غیر قابل تصور است که انجام بقیه واجبات در گرو عمل به امر به معروف و نهی از منکر است و تنها در چنین شرایطی است که راه‌ها امن می‌شود، درآمدها حلال می‌شود، زمین آباد می‌شود و ظلم‌ها بازگردانده می‌شود.

طباطبایی نژاد گفت: مردم در همه جای جهان ملزم به رعایت قانون هستند به طوری که اگر در جامعه‌ای فرد یا افرادی عمل اشتباهی را انجام دهند ابتدا به صورت زبانی از انجام آن عمل نهی می‌شوند و سپس در صورت مداومت دستگیر و زندانی می‌شوند چرا که در غیر این صورت در هیچ کجای دنیا زندان معنایی نداشت. در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر نیز همین مساله در جامعه اسلامی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد به طوری که ابتدا به فرد متخلف به صورت لسانی تذکر داده می‌شود و مراتب بالاتر تذکر بر عهده مراجع قانونی است.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: زمانی که یک منکر در جامعه اسلامی رخ می‌دهد علاوه بر خطاکاران، اشخاصی که در برابر این عده سکوت کرده‌اند نیز به عقوبت الهی گرفتار می‌شوند بنابراین می‌توان گفت که عذاب خداوند با میزان جرم متخطیان از صراط مستقیم هم خوانی دارد.

وی با اعتقاد به اینکه در جریان اسید پاشی‌های اخیر اصفهان دست ارکان خارجی و دشمنان نظام و انقلاب اسلامی در کار بوده است، تصریح کرد: بدون شک اتفاقی که در اصفهان افتاد بسیار زشت، شنیع، ناپسند، غیر اسلامی و غیر انسانی بوده و بدون شک کسی که دست به چنین اقدام ددمنشانه‌ای زده بویی از اسلام ناب محمدی نبرده است.

طباطبایی نژاد خاطر نشان کرد: گروه‌های خارجی سعی دارند کشور جمهوری اسلامی ایران را ناامن جلوه دهند و نیروهای پر تلاش انتظامی و امنیتی همواره برای حفظ امنیت این مرز و بوم تلاش می‌کنند.

امام جمعه اصفهان آمران به معروف و ناهیان از منکر را خالص‌ترین ماموران نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: این افراد برای انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر آموزش دیده هستند و اجازه هیچ کار فیزیکی و یدی نیز ندارند.

وی با تاکید بر اینکه نسبت دادن عمل زشت اسید پاشی به یک مسلمان شیعه پاک کمتر از خود اسید پاشی نیست، گفت: افترا و دروغ بدون داشتن هیچ گونه دلیل و برهان آب در آسیاب دشمن ریختن است و گناه بزرگی محسوب می‌شود و امیدواریم که همه مردم به هوشیاری، بصیرت و آگاهی لازم دست یابند چرا که به قول صائب “زشت در سلک نکویان می‌نماید زشت‌تر /پای طاووس از پر طاووس رسوا می‌شود”.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا