گوناگون

امام جمعه تبریز: تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران نمونه عالی رفتار فرهنگی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: کلانشهرها باید در حوزه‌های فرهنگی پیشقدم شوند تا سایر شهرها نیز از این روند الگوبرداری کنند، با تحقق این امر دین‌مان را به شهدا ادا خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در هشتادوهفتمین نشست ادواری کلانشهرهای کشور در تبریز، با ذکر حدیثی از پیامبر (ص)، ایمان، حلم و بردباری، دانش و درایت را چهار ویژگی بارز مدیریت در جامعه اسلامی خواند و افزود: این چهار شاخص در صورت تحقق در حوزه‌های مختلف، متضمن جامعه‌ای موفق اسلامی خواهد بود.

وی افزود: در اداراتی که با بودجه سر و کار دارند، پاکدستی تنها با تقوای الهی، میسر می‌شود.

شبستری ادامه داد: با توجه به مراجعات فراوان به شهرداری‌ها، وجود حلم، بردباری و سعه صدر در این مجموعه ضروری بوده و به این ترتیب، ناهنجاری‌ها و مشکلات با آرامش حل و فصل خواهد شد.

وی یادآور شد: خیلی از مشکلات جامعه ما در نداشتن تخصص‌های لازم است و گاهی برخی مسئولیت‌ها به افرادی سپرده می‌شود که تخصص و آمادگی مورد نیاز را ندارند.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: در اسلام سن و سال، حسب و نسب و ثروت معیار نیست، بلکه شایسته سالاری معیار است.

شبستری با تاکید بر این که در شرایط فعلی باید مسائل مهم و اهم را تشخیص دهیم، گفت: با توجه به این که بودجه فرهنگی دولت در بخش فرهنگی ضعیف بوده و وضع مالی کلانشهرها بهتر از سایر شهرهاست، تصریح کرد: شهرداری‌ها می‌توانند نقش موثری در حوزه‌های فرهنگی ایفا کنند.

وی با بیان این که محدودیت‌های بودجه باید طوری برنامه‌ریزی شود که مهم و اهم از یکدیگر مشخص باشند، اظهار کرد: هر کدام از مسایل شهری، به نویه خود، مهم هستند اما در این میان، مسائل فرهنگی، از اولویت بیشتری برخوردار است، چراکه دشمن، با ناامید شدن در عرصه‌های نظامی و اقتصادی، موضوع فرهنگ را هدف قرار داده است.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: استقلال سیاسی در گروی استقلال فرهنگی است، چراکه انقلاب اسلامی ایران، صبغه فرهنگی دارد.

امام جمعه تبریز با تاکید بر این که نباید تنها به شعار اکتفا کنیم، بلکه باید رفتار فرهنگی را در دستور کار خود قرار دهیم، گفت: اسم از رهبر بردن خیلی هنر نیست، بلکه باید در عمل پیرو فرمایش‌های رهبری باشیم. رهبر معظم انقلاب صریحاً فرموده‌اند که اعتدال خوب است و دولت را حمایت می‌کنند، اما نباید با شعار اعتدال، مومنین کنار زده شوند.

شبستری در بخش دیگری از سخنان خود اقدام شهردار تهران، در تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران را نمونه عالی رفتار فرهنگی توصیف کرد و افزود: با این اقدام دکتر قالیباف، مراجع معظم تقدیر کردند و من نیز به نوبه خود در نماز جمعه وظیفه داشتم که از این کار تقدیر کنم.

وی افزود: اگر این رفتار فرهنگی در ادارت و دانشگاه‌های ما اجرا شود، جلوی مفاسد گرفته خواهد شد.

شبستری تشریح کرد: اختلاط‌ها در ادارات، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و غیرآموزشی منشاء مفاسد فراوانی است که علاوه بر مفاسد اخلاقی، باعث افت علمی نیز می‌شود.

وی گفت: تفکیک جنسیتی دانشجویان موجب جمع شدن حواس دانشجویان و در نهایت ارتقاء علمی می‌شود.

شبستری تاکید کرد: شهرداری‌ها باید در این مورد اسوه و الگوی سایر ادارات شوند تا بتوانیم دانشگاه‌ها را نیز به همین شکل داشته باشیم، این اقدام، گامی موثر و عملی در مقابل تهاجم فرهنگی است.

وی تاکید کرد: در کنار این امر، باید مقدمات و تسهیلات ازدواج را فراهم کنیم و به مشکلات اقتصادی و مسکن توجه جدی داشته باشیم.

امام جمعه تبریز اقدامات شهردار تهران را در رسیدگی به مساجد تهران ارزشمند خواند و گفت: شهردار تهران به رسیدگی و یا احداث مساجد در شهر تهران، توجه ویژه‌ای دارند که این امر باقیات الصالحات به شمار می‌رود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا