گوناگون

امروز برخی از رشته‌های دانشگاهی، فسیل شده‌اند

رییس جهاددانشگاهی استان زنجان با اشاره به اجرای طرح سبک زندگی دانشجویان توسط این نهاد، گفت: در برخی فعالیت‌های فرهنگی باید بازنگری جدی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، “مهدی عباسی” ظهر امروز در نشست مطبوعاتی به مناسبت سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی، با بیان اینکه این نهاد انقلابی در سال 1359 به فرمان امام خمینی(ره) شکل گرفت و در ابتدای کار وظیفه مدیریت دانشگاه‌ها را بر عهده داشت، ولی بعدها دو هدف عمده را در نظر گرفت که یکی پژوهش‌های کاربردی و دیگری فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها بود، اظهار کرد: فعالیت جهاددانشگاهی با فعالیت‌های فرهنگی آغاز شد و در تمام فعالیت‌های این نهاد پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی مشهود است.

وی تصریح کرد: در جهاددانشگاهی 10 مرکز فرهنگی فعال است و این نهاد پس از دو ارگان دولتی سازمان تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد، بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی کشور به‌شمار می‌آید که فعالیت دو خبرگزاری ایکنا و ایسنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان، انتشارات جهاددانشگاهی، مرکز گردشگری دانشجویان، مرکز امام(ره) و ولایت‌فقیه، صندوق رفاه دانشجویان، نمونه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی است.

این مسوول یادآور شد: در حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی استان زنجان در کمتر از دو سال اخیر 700 عنوان برنامه فرهنگی در 30 مرکز آموزشی استان و با حضور بیش از 100 هزار نفر برگزار کرده است. همچنین برگزاری 303 نشست معرفتی و دینی با همکاری موسسات معتبر، 110 کارگاه تخصصی همچون کارگاه تخصصی افسران سایبری برای اولین‌بار در کشور، از دیگر فعالیت‌های حوزه فرهنگی این نهاد انقلابی در استان است.

رییس جهاددانشگاهی استان زنجان با اشاره به اینکه تا پایان سال‌جاری 6 مرکز تخصصی فرهنگی در جهاددانشگاهی زنجان شکل خواهد گرفت، افزود: این در حالی است که امسال جهاددانشگاهی استان زنجان دو طرح ملی جشنواره “طنز دانشجویی کشور” و سوگواره ملی “عطر تربت” را به ‌صورت ملی برگزار خواهد کرد.

عباسی همچنین به فعالیت مرکز فناوری‌های نوین رسانه‌ای جهاددانشگاهی زنجان اشاره کرد و یادآور شد: دانشجویان فعال در این مرکز به تولید محتوای آموزشی و برنامه‌نویسی وب و اندروید می‌پردازند و هدف از تشکیل آن رفع نیازهای جامعه در این حوزه است، زیرا نرم‌افزارهایی مانند اندروید و برنامه‌های آن که با فرهنگ جامعه ایرانی سنخیت ندارد یکی از موارد خطر است که باید برای آن جایگزین یافت که مرکز فناوری‌های نوین رسانه‌ای به خوبی در این زمینه فعالیت می‌کند.

وی در ادامه به راه‌اندازی باشگاه علمی فرهنگی دانشجویان ایران جهاددانشگاهی استان در دانشگاه زنجان اشاره کرد و گفت: یکی از افتخارات استان این است که این باشگاه فقط در زنجان تاسیس و به ‌عنوان تیپ کشوری انتخاب شده است. عمده فعالیت‌ها در این باشگاه در قالب گروه‌های کار دانشجویی انجام می‌شود.

این مسوول همچنین با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان در سطح مراکز آموزش عالی، اظهار کرد: اجرای تقویم مکمل آموزشی، ایجاد پرونده رشد و پیشرفت دانشجو، ایجاد فضای گفت‌وگوی آزاد دانشجویی، راه‌اندازی مرکز نشر و توزیع کتاب، آغاز به کار مرکز فرهنگ و معماری ایرانی اسلامی از دیگر فعالیت‌های جهاددانشگاهی است که برای اجرا تدارک دیده شده‌ یا در حال اجرا هستند.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان سرمایه آینده کشور هستند، افزود: اما مشکل در این است که برای این قشر از جامعه از نظر فرهنگی کارنامه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود، لذا لازم است پرونده رشد و پیشرفت خصوصاً در دوره‌های فرهنگی برای دانشجویان در نظر گرفته شود و جهاددانشگاهی رسالت خود را در الگوسازی تحت برنامه ایجاد پرونده رشد و پیشرفت دانشجو در این زمینه انجام داده است.

رییس جهاددانشگاهی زنجان تاکید کرد: دانشگاه‌ها هم‌اکنون با فضای دبیرستان‌ها هیچ تفاوتی ندارند؛ این در حالی است که در فرمایشات مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) بارها اشاره شده است که دانشگاه‌ها فضای بحث و گفت‌وگو باشند؛ لذا در جهت فرهنگ‌سازی دوباره، جهاددانشگاهی فضای گفت‌وگوی آزاد دانشجویی را ایجاد کرده است.

وی در بخش دیگری، راه‌اندازی مرکز فرهنگ و معماری ایرانی اسلامی المان‌های شهری و مطالعات تحقیقی در حوزه معماری را در راستای توسعه فعالیت‌های این نهاد در استان عنوان کرد و یادآور شد: راه‌اندازی و حمایت اولین پژوهشکده دانشجویی از فعالیت‌های آینده جهاددانشگاهی است.

عباسی اعلام کرد: فعالیت‌های پژوهشی به زیرساخت‌های فیزیکی و تجهیزات و نیروی انسانی نیازمند است که این دو مورد در جهاددانشگاهی استان آماده شده و هم‌اکنون آماده فعالیت‌های تاثیرگذار در این زمینه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: گروه پژوهشی بیوفناوری مواد زیستی جهاددانشگاهی نیز یک مرکز تخصصی است که به حمایت مسوولان نیاز دارد تا به آزمایشگاهی تخصصی در شمال‌غرب کشور تبدیل شود. همچنین فعالیت گروه هوش صنعتی فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز از دیگر فعالیت‌های جهاددانشگاهی است که در چند سال آینده ثمره آن را خواهیم دید که در این راستا بیش از یک میلیارد تومان برای تجهیزات آزمایشگاهی هزینه شده است.

این مسوول در ادامه به توفیقات این نهاد انقلابی در حوزه پژوهشی اشاره کرد و گفت: بیش از 54 مقاله در جهاددانشگاهی استان تدوین شده است که 42 مقاله داخلی و مابقی ISI است. همچنین ثبت 10 اختراع مانند هوشمندسازی سنسور گاز آنالوگ از دیگر فعالیت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی است که این اختراعات نشان می‌دهد پژوهش‌های جهاددانشگاهی همگام با پیشرفت کشور است، زیرا در حوزه پژوهش سه اصل تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای، تجاری‌سازی و صنعتی کردن و نیازهای منطقه و کشور مدنظر قرار گرفته است.

وی در ادامه عنوان کرد: دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی تنها دانشگاه غیرانتفاعی کشور است که در 32 رشته دانشجوی دکترا پذیرش می‌کند و با رایزنی‌های انجام گرفته به زودی این دانشگاه در استان زنجان نیز فعالیت خواهد کرد که هم‌اکنون زیرساخت‌های آن فراهم شده است. همچنین بزرگ‌ترین مرکز علمی‌کاربردی استان نیز مرکز علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی است که با بیش از دو هزار دانشجوی فعال در 27 رشته دانشگاهی فعالیت می‌کند که 12 رشته آن مربوط به دوره کارشناسی است و دوره کارشناسی برنامه‌ریزی فرهنگی و مطالعاتی قرآنی برای اولین‌بار در این مرکز دانشجو می‌پذیرد.

عباسی تاکید کرد: معتقدیم رشته‌های دانشگاهی باید بر اساس نیاز جامعه و اصول مهارتی انتخاب شوند؛ این در حالی است که هم‌اکنون برخی رشته‌ها فسیل شده و با وجود اینکه در محیط کار جایگاهی ندارند هنوز در این رشته‌ها دانشجو پذیرش می‌شود، لذا در این راستا بر اساس نیاز استان سه رشته بیمه، بورس و امور بانکی در مرکز علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی استان دانشجو پذیرش خواهد داشت و همچنین به دنبال راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد هوش صنعتی، بیوانفورماتیک و نرم‌افزارهای سازمانی در آینده هستیم.

وی اعلام کرد: تاکنون بیش از 360 نفر از دانشجویان مرکز علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی استان در مقطع ارشد قبول شده‌اند که عمدتاً بومی هستند؛ همچنین 200 دوره مصوب آموزش کوتاه‌مدت در جهاددانشگاهی استان وجود دارد که بالغ بر 14 هزار نفر سال گذشته از این آموزش‌ها استفاده کرده‌اند. همچنین در هفته دولت اولین مرکز تخصصی و فوق‌تخصصی کوتاه‌مدت جهاددانشگاهی در فضای 1500 مترمربع افتتاح خواهد شد که شاکله اصلی آن مهارت‌آموزی و ارتباط بین صنعت و دانشگاه است.

این مسوول تاکید کرد: امیدواریم در آینده مرکز آموزش‌های مجازی جهاددانشگاهی نیز افتتاح شود که این مرکز فعالیت مشترک معاونت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی جهاددانشگاهی است، زیرا معتقدیم کار جزیره‌ای هیچ‌گاه جواب نمی‌دهد و فعالیت‌ها باید همواره منسجم باشد. این در حالی است که جهاددانشگاهی در صدد به صفر رساندن آموزش‌های عمومی است که هم‌اکنون در این راستا توانسته است 57.43 درصد آموزش‌های خود را تخصصی کند، زیرا معتقدیم آموزش‌هایی که به مهارت تبدیل نشود رشته محسوب نمی‌شود، لذا در این راستا باید سرفصل دروس علوم انسانی تغییر کرده و از حالت تئوری خارج شود.

رییس جهاددانشگاهی استان زنجان، خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی در حوزه فعالیت‌های خود آماده یک خیز بزرگ است و به هیچ گروهی وابسته نیست و تنها پیرو ولایت و حامی دولت است.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا