گوناگون

امسال گوشت ماهی خاویار در بازار همدان عرضه می‌شود

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان از عرضه گوشت ماهی خاویار در سالجاری در بازار همدان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، “علی دولو” یکشنبه 9 شهریورماه سالجاری در جمع خبرنگاران، با اعلام این خبر، اظهارکرد: از سال 85 اقدام به ورود و پرورش بچه ماهی خاویاری در یکی از مراکز استان‌ها کردیم و اجازه عرضه گوشت این نوع ماهی را ندادیم و به صورت زنده برای نگهداری به یکی از مراکز تهران فرستادیم تا خاوریار از آنها استحصال شود.

وی ادامه داد: برای استحصال خاویار از ماهی خاویار باید پروسه‌ای 10 ساله طی شود، به طوریکه سال گذشته موفق با تولید یک تن گوشت ماهی خاویار شدیم.

دولو تصریح کرد: در دو مرکز دیگر بچه ماهی خاویار پرورش خواهیم داد، به طوریکه گوشت این نوع ماهی تا سه سال دیگر قابل عرضه به بازار استان خواهد بود.

خسارت 10 میلیارد تومانی به مزارع پرورش ماهی استان

وی به خسارت 10 میلیارد تومانی مزارع پرورش ماهی استان بر اثر شیوع بیماری VHS اشاره کرد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال بین 10 تا 15 درصد تولیدات ماهی استان کاهش یابد، چراکه برخی مزارع به علت شیوع این بیماری نتوانستند ماهی بریزند اما این میزان خسارت قابل جبران است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه این بیماری در مزارع ماهی استان کنترل شده است، اظهار کرد: مزارع خسارت دیده مجبور شدند ماهی نریزند و استخرهای خود را خشک نگه داشته و ضدعفونی کنند و پس از پاکسازی در دوره جدید که اواخر پاییز است، ماهی بریزند و در این راستا باید تسهیلات لازم برای حمایت و جبران خسارت در اختیار آبزی پروران قرار گیرد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه کاهش تولید و عرضه ماهی موجب افزایش قیمت شده است، اظهار کرد: افزایش نهاده‌ها مانند خوراک ماهی و نهاده‌های اولیه نیز موجب افزایش هزینه‌های تولید و به تبع آن افزایش قیمت ماهی شده است.

571 واحد آبزی پروری در همدان وجود دارد

وی در ادامه گفت: سال گذشته از 571 واحد آبزی پروری در استان، چهار هزار و 880 تن انواع ماهی تولید شد، به طوریکه همدان در بحث تکثیر ماهیان سردآبی یا قزل آلا یکی از بزرگ ترین و مهمترین استان‌های تامین کننده محسوب می شود.

دولو تصریح کرد: همدان نخستین استانی است که با ورود بخش خصوصی در دو فصل اقدام به تکثیر قزل آلا می کند، به طوریکه در سال 82 میلیون عدد تخم چشم زده و 40 میلیون تومان بچه ماهی در استان تولید می شود.

وجود 32 واحد پرورش ماهیان زینتی در همدان

وی همچنین از وجود 32 واحد پرورش ماهیان زینتی با تولید سه میلیون و 200 هزار قطعه انواع ماهیان زینتی اعم از زنده زا و تخم گذار اشاره کرد و افزود: پرورش ماهیان زینتی به عنوان مشاغل خانگی و کارگاهی مطرح است.

به گفته دولو، موسسه تحقیقات شیلات ایران طی یک سال موفق به شناسایی 34 نوع انواع ماهیان بومی در همدان شد و حتی اطلس آن نیز تعیین شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: اگر می‌خواهیم کشاورزی پررونق و پویایی داشته باشد باید از تولید تک محصولی خارج شده و تولید چند محصولی داشته باشیم چراکه این امر موجب تنوع تولید، پوشش تمام ذائقه‌ها و عدم ورشکستگی مجموعه ها می شود.

وی آبزی پروری را یکی از کم آب برترین راه‌های تولید محصولات در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: در این روش از آب استفاده بهینه و حداکثری شده و آب توسط ماهی غنی می شود و علاوه بر تنوع محصول، خروج از تک محصولی و ایجاد امنیت بیشتر برای تولید، استفاده بهینه و چند منظوره از آب موجب افزایش درآمد جامعه تولیدکننده، جلوگیری از مهاجرت روستائیان و پایدار کردن آنها در روستا می‌شود.

دولو به بحث مکانیزه کردن مزارع آبزی پروری اشاره و اظهار کرد: این تجهیزات می تواند از بروز حوادث بحرانی جلوگیری کند و موجب افزایش تولید در واحد سطح شود به طوریکه در گذشته دستگاه‌ها به صورت ترویجی مشارکتی به طور امانی و موقت در اختیار تولیدکننده قرار می‌گرفت، چراکه آشنایی کافی با این ابزارها نداشتند اما امروز استقبال خوب شده و اکثر تولیدکنندگان به این سمت آمده‌اند.

وی به آموزش‌های آبزی پروری به آبزی پروران و متقاضیان و روش‌های مختلف طبخ آبزیان در قالب مصرف به بانوان اشاره کرد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال سه هزار نفر آموزش طبخ آبزیان را در قالب 120 دوره بگذرانند.

وی خاطرنشان کرد: امسال چهار میلیون و 500 هزار بچه ماهی سردآبی و گرم آبی در محیط‌های مختلف رها سازی شده است.

مصرف سرانه ماهی در همدان 6 کیلوگرم است

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه سرانه مصرف ماهی را در استان 6 کیلوگرم عنوان و اظهارکرد: سرانه مصرف ماهی در کشور 9 کیلوگرم است و باید تلاش کنیم این محصول در سبد غذایی مردم قرار گیرد. هر چند در سال‌های اخیر استقبال خوب شده و مصرف سرانه افزایش یافته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا