گوناگون

امید به زندگی در کرمانی‌ها کم‌تر از متوسط کشوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مستندات بین‌المللی ثابت می‌کند که میان بیماری‌های دهان و دندان و مشکلات قلبی و عروقی رابطه عمیقی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، دکتر«علی‌اکبر حقدوست» صبح امروز(چهارشنبه 23 مهرماه) در پنجمین همایش تخصصی انجمن بیماری‌های دهان ایران و نخستین همایش تخصصی کشوری دردهای دهان، سر و صورت در محل هتل پارس کرمان اظهار کرد: استان کرمان 11درصد مساحت کشور را دارا بوده و جایگاه سکونت اقوام مختلف است بنابراین تنوع قومی و آب و هوایی این استان مبنای بسیاری از تحقیقات است.

وی افزود: متأسفانه امید به زندگی در استان کرمان کم‌تر از متوسط کشوریست ضمن اینکه بیش از یک‌سوم مرگ‌های این استان بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی به وقوع می‌پیوندند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سالانه انواع سرطان‌ها در استان کرمان هفت درصد افزایش می‌یابد ضمن اینکه از شمال به جنوب کشور روند سرطان کاهنده است اما برخی سرطان‌ها مانند مثانه و حنجره از نرخ بالایی برخودار هستند.

حقدوست یادآور شد: قسمت‌های شمالی استان به لحاظ بیماری‌ها از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار هستند و جز یک چهارم مطلوب کشور به شمار می‌روند اما در مناطق جنوبی با توجه به وجود محرومیت‌ها باید توجه بیشتری به این مناطق کرده و در زمینه‌ی برطرف کردن محرومیت‌زدایی تلاش کنیم.

وی سپس اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمان 5000 دانشجو و 400 عضو هیئت علمی دارد، هم‌چنین بیش از 23 درصد دانشجویان این واحد دانشگاهی در مقطع تحصیلات تکمیلی و در رشته‌های بالینی و علوم پایه تربیت می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه این استان در برخی تخصص‌ها سرآمد است به گونه‌ای که کرمان یکی از سه قطب انجام‌دهنده‌ی پیوند کبد است ضمن اینکه تاکنون 800 پیوند کلیه به علاوه پیوند‌های کاشت حلزون، کلیه و مغز استخوان نیز در اینجا انجام شده است.

حقدوست هم‌چنین اظهار کرد: دانشکده‌ی دندانپزشکی کرمان با وجود همه‌ی محدودیت‌هایی که دارد دارای گروه‌های فعال و علاقه‌مند است.

وی یادآور شد: در جامعه‌ی ما هم‌اکنون بحث بیماری‌ها و سلامت یک مقوله کلیدی و اساسی است که در این زمینه همه باید دست به دست هم بدهیم تا در جهت رفع محدودیت‌ها تلاش کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اگر به‌دنبال جامعه سالم‌تری هستیم قطعاً باید به سلامت بهداشت و دهان که یک اصل مهم به شمار می‌رود بیشتر اهمیت دهیم.

حقدوست هم‌چنین افزود: در حال حاضر مستندات بین‌المللی ثابت می‌کند که بین بیماری‌های دهان و دندان و مشکلات قلبی و عروقی رابطه عمیقی وجود دارد ضمن اینکه اگر به مستندات دینی هم توجه کنیم آنچه که بیش از حد به چشم می‌خورد تغذیه و سلامت دهان و دندان است.

براساس این گزارش، پنجمین همایش تخصصی انجمن بیماری‌های دهان ایران و نخستین همایش تخصصی کشوری دردهای دهان، سر و صورت 23 تا 25 مهرماه در محل هتل پارس کرمان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا