گوناگون

انتشار آلبومی که بوی عشق و زندگی می‌دهد/ تجربه آهنگساز پیشگام با خوانندگان جوان

میلاد کیایی در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح تازه‌ترین فعالیتهای خود در عرصه موسیقی گفت: از همین ابتدا بگویم که شغل من موسیقی نیست که بخواهم برای خودم تبلیغات کاذبی ایجاد کنم. موسیقی عشق من است که از 9 سالگی در آن حضور داشتم و این علاقه و ذوق آهنگسازی و ملودی‌سازی همیشه همراه من بوده و تا به امروز هم ادامه داشته است.

وی ادامه داد: شور آهنگسازی در موسیقی ایرانی در ایامی که جوان بودم با حضور در تلویزیون و دورانی که مردم یک گیرنده سیاه و سفید داشتند بیشتر شد و من در این سال ها بود که با حضور در یک برنامه تلویزیونی با نام «بزم آدینه» حضور جدی تری در عرصه موسیقی پیدا کردم به طوریکه که در آن ایام با وجودی که جوان بودم و تجربه فنی کمتری داشتم اما در آثاری حضور پیدا کردم که همه آنها بوی عشق و زندگی می داد. قطعه هایی که از ترانه سرا تا آهنگساز آن از بزرگان فرهنگ و هنر این سرزمین بودند.

این نوازنده صاحب‌نام سنتور درباره خاطرات روزهای دورش توضیح داد: تمام این روزها و قطعه‌هایی که در آن ایام تولید می کردیم همه رنگ و بویی عاشقانه داشت که در آن سالها برای مردم اجرا می شد و من آنها را خیلی دوست داشتم به همین دلیل مدتی است مشغول خوانشی دوباره از آن قطعات هستم که بتوانم با انتخاب 8 قطعه از این ملودی‌ها آلبومی را با استفاده از یک ارکستر بزرگ منتشر کنم.

کیایی درباره مراحل آماده‌سازی این آلبوم عنوان کرد: با برنامه ریزی هایی که انجام گرفته نزدیک به 40 نوازنده جوان و پیشکسوت که همگی از برگزیدگان نوازندگی موسیقی در حوزه سازهای ایرانی و جهانی هستند در ضبط آلبوم حضور خواهند داشت. البته در ترکیب خوانندگان طوری پیش بینی شده که از صدای خوانندگان خوش صدای جوان و غیر مشهور استفاده کنم تا از این طریق بتوانم نسل جدیدی از خوانندگان خوش قریحه موسیقی ایرانی به مخاطبان معرفی کنم.

وی با اشاره به نحوه ضبط این آلبوم موسیقایی که با عنوان ابتدایی «دل به دریا زدن، دم نزدن می خواهد» منتشر خواهد شد، گفت: بسیار علاقه مند بودم که ضبط این آلبوم به صورت آنسامبل و گروهی انجام گیرد اما با توجه به اینکه تعدادی از نوازندگان به صورت کاملا حرفه ای در حوزه موسیقی فعالیت می کنند و فرصتی برای حضور در ضبط آنسامبل را ندارند بنابراین ناچارم از شیوه ضبط رایج در استودیوهای موسیقی استفاده کنم اما به طور حتم ضبط سازهای زهی، مضرابی به صورت جداگانه انجام خواهد شد و در مرحله آخر نیز صدای خوانندگان ضبط می شود.

کیایی درباره کنسرت هایی که بعد از انتشار آلبوم خواهد داشت، توضیح داد: اجرای زنده این آلبوم فعلا در اولویت نیست اما اگر بعد از انتشار آلبوم شرایط اجرای زنده هم پیش آید قطعا از آن استقبال خواهم کرد ضمن اینکه در ترکیب ارکستر زنده هم تغییراتی صورت خواهد گرفت که فعلا از گفتن جزییات آن تا قطعی شدن کنسرت خودداری می کنم.

این آهنگساز در بخش پایانی صحبتهای خود تصریح کرد: این آلبوم کار عاشقانه ای است که به قول امروزی ها به عنوان یک اثر «بزن در رویی» محسوب نمی شود. این اثر کارنامه 61 سال فعالیت در عرصه موسیقی است که می تواند حکم اعتبار و آبروی من به حساب آید و من تمام تلاش خود را خواهم کرد که با وسواس زیادی که به خرج خواهم داد اثر قابل قبولی تقدیم مخاطب سختگیر موسیقی ایرانی شود.

میلاد کیایی از جمله هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایرانی است که فعالیت های هنری را از سن دوازده سالگی در برنامه کودک رادیو آغاز کرد و پس از آن در سنین نوجوانی مسئولیت اجرای چند برنامه رادیویی و تلویزیونی به نام های «احساس و اندیشه» و «بزم آدینه»را به مدت چهار سال عهده دار بود. او در سن هفده سالگی زمانی که در سیکل دوم دبیرستان خود تحصیل می کرد در مسابقات هنری آموزشگاه های سراسر کشور در رشته موسیقی، ساز سنتور مقام نخست را کسب کرد و در همان زمان برای مدت پنج سال نیز مدرس موسیقی کلاس های فوق برنامه موزیکولوژی وابسته به دانشگاه تهران شد.

این نوازنده سنتور در رشته آهنگسازی از محضر چندین استاد بزرگ کسب فبض نموده است و تاکنون متجاوز از یکصد قطعه آهنگ ساخته که اکثر آنها بوسیله ارکسترهای بزرگ و کوچک و همچنین گروه های موسیقی ملی به مرحله اجرا و ضبط درآمده است.

کیایی مبدع حرکاتی در حوزه کوک سنتور است. وی تالیفاتی نیز در زمینه گامها و فواصل بین پرده های مقامات موسیقی ایران دارد که در شرف چاپ و انتشار است. وی در سال 1380 موفق به دریافت درجه دکترای موسیقی در رشته نوازندگی و آهنگسازی از شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور شد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا